Review: Football Manager 2020 Pc

Geplaatst: 16 november 2019 16:00

Voetbal, love it or hate it. En ik houd ervan, met mijn hele ziel. Wat elke voetbalfan waarschijnlijk wel herkent, is in een kroeg staan, biertjes weg te tikken en roepen naar de televisie dat je het allemaal veel beter weet. Nu krijg je de kans om jezelf te bewijzen. Natuurlijk kan iedereen wel een potje FIFA of PES winnen, maar Football Manager is toch een heel ander beest. Denkwerk komt aan de pas, met zo veel opties dat je geheid de klus kwijtraakt in het begin. Aangezien we twee zeer geschikte sportgames hebben ontvangen dit jaar, is het alleen maar goed dat er ook een andere genre gevuld wordt in het mooie spel dat we voetbal noemen. Football Manager is een 100% simulatie game en alleen de juiste tactieken zullen de wedstrijd winnen. Maar is dat genoeg om je interesse erbij te houden? Of vlucht je al gauw weer weg naar de concurrentie? Je leest het hieronder, in mijn online coach ervaring.

Man aan de zijlijn

Voor degene die verwart zijn, laat mij het je haarfijn uitleggen. In Football Manager 2020 ga je niet zelf het veld op, maar sta je achter de schermen. Je selecteert je team naar keuze en probeert de beste resultaten eruit te halen. Dit betekent meer dan alleen even een nieuwe spits kopen. De game biedt de speler een enorme hoeveelheid opties aan. De eerste keren zul je hierdoor overweldigd raken, maar wees gerust, dat is allemaal vrij normaal. Als je doorhebt hoe het werkt, zie je dat de menu's en UI uitstekend werken tijdens het navigeren. Beetje bij beetje leer je meer over de game en wat het van je verwacht. Want er komt meer bij kijken dan alleen tactiek.

Op je opstelling na, heb je ook te maken met allerlei andere taferelen. Zo ben je verantwoordelijk voor onder andere de relatie met de pers, het afhandelen van contracten, de trainingen, het transferbudget, de onderling relaties met de spelers, enzovoorts. Gigantisch veel te doen, maar je staat er gelukkig niet alleen voor. Je wordt geassisteerd door meerdere, uh, assistenten. Deze assistenten kun je aanwijzen om bepaalde taken voor je bij te houden. Zie je het niet zitten om het jeugdelftal te observeren? Laat het een andere manager doen. De game laat de speler toe om de nodige werkdruk te verdelen, zodat je je eigen ervaring kunt pijlen.

Wonderdokter of doelloos?

Jouw eigen impact als coach is een typisch scenario van hit and miss. De ene keer probeer je juist je spelers defensief op te stellen, maar krijg je nog steeds goals tegen. Tuurlijk is dat niet altijd te vermijden, maar soms voelde het alsof je bepaalde tactieken gewoon niet kon gebruiken. Maar eerlijk is eerlijk, aanvallend drukzetten zorgde vaak wel voor een positief resultaat. Hoe vaak we wel niet terugkwamen in de wedstrijd door de juiste wissels en naar voren te spelen met de bal. Tijdens de rust krijg je ook de kans je spelers te motiveren, wat naar mijn ervaring het beste werkt door ze een schop onder hun kont te geven wanneer ze achter staan.

Je spelers zijn natuurlijk een zeer belangrijk onderdeel van je team. Je moet ervoor zorgen dat ze op de juiste positie staan en een rol kunnen vervullen in het systeem dat gunstig voor ze is. Naast dat moet je ervoor zorgen dat ze fit zijn, maar ook dat ze genoeg wedstrijdscherpte hebben. Want het laatste wat je wilt is onnodig veel blessures en vooral in mijn playthrough met Chelsea had ik daar flink last van. Elk team dat je coacht heeft ook zijn eigen ambities en doelstellingen. Zo had Chelsea pittige doeleinden om het goed te doen in de Champions League, maar had Feyenoord hele andere ambities, namelijk het focussen op de jeugd. Elk team vereist dus een ander elftal, denkwijze en speelstijl. Dit zorgt voor een unieke playthrough van de diverse clubs.

Update versus sequel

Ik heb het meeste van mijn tijd in de carrière modus zitten, maar er is nog zeker meer te beleven. Ik testte de diverse modi en kwam tot een simpele conclusie. Ze brachten allen wat nieuws naar de tafel, maar bleven dezelfde basis gameplay elementen behouden. Zo kon je bijvoorbeeld in Create-A-Club je eigen team en elftal samenstellen. Klinkt amusant en dat is het ook zeker, maar uiteindelijk kom je in dezelfde gameplay cyclus terecht als de andere modi. Verder werd de game gepromoot met de vijf nieuwe toevoegingen. Deze zijn echter niet genoeg om ervoor te zorgen dat de game compleet nieuw aanvoelt. Tuurlijk is het fijn om je jeugdelftal beter in de gaten te houden of de grotere rollen die je club-medewerkers aanbiedt. Football Manager blijft echter Football Manager.

En de vele issues die de game gehad heeft in het verleden blijven bestaan. Zo zijn er nog steeds te weinig licenties. Een groot gedeelte van mijn playthrough werd ik gestoord door blanco spelerslijsten. Dit verwijdert een gedeelte van de persoonlijkheid van je team, wat uitermate jammer is. Wees gerust, de Football Manager community staat al snel klaar met de nodige mods om dit te verhelpen, maar het is nog steeds iets wat ik wil benoemen. Grafisch blijft het ook allemaal wat veroudert, maar ik heb mij erbij neergelegd dat dit nu eenmaal hoort bij Football Manager. Het is ook goed te begrijpen waarom ze daar geen tijd in steken, aangezien het de gameplay niet verder helpt.

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Football Manager 2020 laat eigenlijk weinig steken vallen. Ze overrompelen de speler in alles wat met voetbal te maken heeft en zorgen voor een entertainende coach ervaring. Zoek je naar grote veranderingen? Dat ga je dit jaar niet vinden en de komende jaren waarschijnlijk ook niet. Football Manager 2020 is weer net een completer pakketje dan het vorige deel. Het blijft echter wel tegen dezelfde fouten aanlopen als vorige jaren, maar die zullen je ervaring echt niet verzieken. Voor de complete round-up van dit voetbaljaar; FIFA voor de sfeer, PES voor de gameplay en Football Manager voor de simulatie.

• Goed design UI
  • Gevuld met informatie en diepgang
  • Toont meerdere kanten van voetbal
  • Assistentie
  • Verschillende doelstellingen teams
  • Licenties ontbreken
  • Overweldigend voor beginners
  • Niet veel vernieuwing
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Football Manager 2020

SEGA

Pc, Google Stadia