Review: Football Manager 2012 Pc

Aangepast: 28 oktober 2018 18:59

Afgelopen weekend zat ik weer met een kokend hoofd op de tribune bij mijn favoriete voetbalteam. Iedereen weet inmiddels dat er in een stadion van twintigduizend man ook zo'n twintigduizend coaches aanwezig zijn die het altijd beter weten dan die ene coach, waarbij het verschil is dat de laatstgenoemde er bakken met geld voor krijgt. Om te laten zien dat ik het ook kan, ben ik Football Manager 2012 gaan spelen.

Hoge getallen

Laten we eerlijk wezen: Football Manager heeft eigenlijk geen concurrentie. Ok', Electronic Arts brengt met FIFA Manager elk jaar ook een strategische voetbalgame uit, maar wordt altijd weggevaagd door de details en de diepgang van Football Manager. De game wordt ontwikkeld door Sports Interactive en uitgegeven door SEGA. Zoals altijd bevat deze jaargang van FM ook weer een duizelingwekkend aantal aan clubs, spelers, trainers, enzovoorts. Voor de gein noem ik maar even wat: meer dan vijftig competities, meer dan achthonderd nieuwe features en bijna alle spelers en jeugdspelers die er op deze aardbodem rondlopen. Aan kwantiteit dus absoluut geen gebrek, de vraag is echter of Sports Interactive dit jaar wederom de kwaliteit weet te leveren die we van ze gewend zijn.

Trainen en kiezen

Laten we beginnen waar het in het beginsel om draait: je team beter maken door middel van goede trainingen en je elke week voorbereiden op de wedstrijd die komen gaat. Je kunt hierbij gebruik maken van drie verschillende formaties waar je op kunt trainen. Hierbij geldt dat hoe langer je in een bepaalde formatie traint, hoe beter je spelers zich daarin kunnen vinden. Elke week van opstelling wisselen is dus niet de goede keuze als je een op elkaar ingespeeld team wilt smeden. Toch moet je ook rekening houden dat je in de wat minder belangrijke wedstrijden ook aan je reservespelers denkt. Deze willen immers ook speeltijd krijgen, anders zijn ze zo weer onderweg naar een andere club en ben je misschien wel een talentvolle jeugdspeler kwijt. Je moet dus keuzes maken, net als in het echt.

Transferperikelen

Mocht het nou echt gebeuren dat je spelers kwijt raakt, dan kun je je nog altijd op de transfermarkt mengen om daar de pareltjes van de voetbalwereld te contracteren. Bij die onderhandelingen is er het 'n en ander aangepast ten opzichte van de vorige games uit de serie. Zo kun je bijvoorbeeld meer eisen en clausules aan het contract verbinden, en ook bepaalde gebieden aangeven waarop je niet meer uit wilt geven dan een bepaald maximum. De speler waarmee je dan onderhandeld zal dan ook niet keer op keer proberen om hetzelfde salaris te vragen als jij een plafond hebt ingesteld dat veel lager ligt. De speler kiest dan eieren voor zijn geld, of hij is bereid om wat minder te vragen. Op die manier balanceert de onderhandeling steeds tussen de speler en jijzelf, en als het om belangrijke spelers gaat die je wilt contracteren kan de spanning hoog oplopen.

Competities en tutorials

Het volgende grote verbeterpunt ten opzichte van de vorige jaren is dat je tijdens het spelen nog speelbare competities aan je spel kunt toevoegen. Waar je voorheen in het begin een keuze maakte uit de competities waarmee je wilde spelen, kun je nu na een paar jaar nog meer competities inladen, zodat je ook daar je kwaliteiten als manager kunt tonen. Een goede verbetering, aangezien je nu niet meer genoodzaakt bent om een nieuwe game te starten als je in een competitie wilt spelen die je aan het begin niet hebt ingeladen. Tenslotte wil ik nog even de tutorial aankaarten. Voor beginnende spelers is het mogelijk om een aantal tutorials te volgen, die je bekend maken met een aantal belangrijke onderdelen in de game. Dat is handig, maar eerlijk gezegd is het niet meer dan een kleine instapcursus. FM 2012 is namelijk zo veelzijdiger dan dat en daarom leer je de game pas echt goed kennen en waarderen als je gewoon zelf een nieuwe carrière opstart.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Voor iedereen die het beter denkt te weten dan de coach, is Football Manager 2012 een prima manier om dat te bewijzen. Maar ook iedereen die zijn hart bij het voetbal heeft liggen kan zich heel goed vermaken met deze game, want ja, wie wil er nou geen coach zijn? Ten opzichte van de vorige jaren zijn er veranderingen doorgevoerd bij het inladen van competities, de onderhandelingen met spelers zijn op een goede manier aangepast en voor nieuwe spelers zijn de tutorials een handig startpunt. Ontwikkelaar Sports Interactive heeft het weer prima voor elkaar en mag zich opnieuw een jaartje de beste in zijn soort noemen.

• Tutorials...
  • Transfer onderhandelingen
  • Tijdens spel competities inladen