Review: Football Manager 2010 Pc

Aangepast: 28 oktober 2018 18:58

Je bent niemand, eigenlijk niets minder dan een simpele coach die het allemaal wel even gaat doen. Dat denk je tenminste. Je staat aan het begin van je carrière als professionele coach bij een klein clubje in de zoveelste Engelse divisie. Maar jij weet wat er van je gaat worden, jij hebt plannen voor de toekomst. Je droomt van een plaats bij een gigantische club in Europa, je droomt van de Europa League of misschien zelfs wel de Champions League. Je droomt van een carrière met Football Manager 2010!

Dat doe je wel even"

Het is weer zover, iedereen die denkt een coach te kunnen zijn kan ook dit jaar weer een gokje wagen met de nieuwe Football Manager 2010 (FM10). Altijd al eens coach willen zijn van het machtige Barcelona of het onoverwinnelijke Manchester United? Je droom kan eindelijk in vervulling gaan met deze game, waarin het een eitje is om even die Champions League naar je toe te halen. Of toch niet?

"toch?

De ontwikkelaar van FM, SI Games, heeft vorig jaar een geweldige management game afgeleverd met de 2009-versie van de game. De game kreeg op vele sites, waaronder op Gameliner, een hoge score toegewezen. SI Games had kunnen besluiten om er daarom eens lekker tussenuit te gaan en te denken dat die FM toch al goed genoeg was. Maar ze zijn natuurlijk niet dom, die ontwikkelaars, en wat zou uitgever SEGA er wel niet van denken als al die ontwikkelaars even lekker een jaar vrij namen. Je begrijpt het al, er is echt flink gesleuteld aan FM10 om je nog meer het gevoel te geven dat je echt een coach bent in de wereld die voetbal heeft.

Instappen

De afgelopen jaren heeft de FM-serie een bepaald imago opgebouwd. Mensen die nog nooit met de game in aanraking zijn gekomen hebben een bepaald vooroordeel over het spel opgebouwd. Zij denken vaak dat het ongelofelijk moeilijk is om de instapdrempel van de game te overstijgen, maar daar begaan ze al de eerste fout. SI Games heeft er dit jaar namelijk voor gezorgd dat de instapdrempel van FM aanzienlijk is verlaagd. Het doel was om ook nieuwe mensen aan te spreken en niet meteen af te schrikken, en dat is vrij goed gelukt met de versie die ze dit jaar hebben afgeleverd. Dankzij de vele tutorials en de uitgebreide handleiding die je kunt raadplegen, weet je altijd wat je op een bepaald moment moet doen. Alles wat je op een bepaald moment niet snapt kun je snel en handig opzoeken. Op deze manier raak je snel en goed vertrouwt met alles wat FM10 je te bieden heeft, en zodra je het een beetje door hebt krijg je in de gaten dat je hier niet met zomaar een simpel spelletje te maken hebt.

Statistiekfreak

De instapdrempel mag dan wel een flink stuk verlaagd zijn, de diepgang die FM10 biedt is nog steeds hetzelfde of misschien wel nog uitgebreider te noemen. Als coach kun je vrijwel alle gegevens en statistieken die je wenst te zien bekijken, om op die manier alles uit je team te halen wat er in zit. Naast de diepere diepgang zijn er nog veel meer nieuwe features in de game verwerkt, zoals een compleet nieuwe interface, handige wizards die je bijvoorbeeld bij het opstellen van je tactieken kunt gebruiken, nieuwe competities, de mogelijkheid om je scherm op jouw manier in te delen, vernieuwde persconferenties, een 3D weergave die met nieuwe animaties veel beter oogt dan het vorige deel, en ga zo maar door.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Football Manager 2009 was een goede game en met FM10 doet SI Games er samen met SEGA nog een klein schepje bovenop. Veel dingen zijn verbeterd of vernieuwd en de belangrijkste factor die mensen aan moet zetten de game te spelen, de instapdrempel dus, is door de uitgebreide documentatie flink omlaag getrokken. Denk nou niet dat je met een enorm boekwerk voor je neus moet gaan zitten, want alles is simpel en snel in de game zelf op te zoeken door gebruik te maken van zoekwoorden. Kortom, alles wat je nodig hebt om zelf een keer een voetbalcoach te spelen zit in dit spel verwerkt. Je hoeft echt niet meer naar de werkelijkheid om een club te coachen. Football Manager 2010 is de werkelijkheid!

• Lage instapdrempel
  • Verbeterde 3D weergave
  • Nieuwe wizards