Review: Football Manager 2009 Pc

Aangepast: 28 oktober 2018 18:58

De afgelopen jaren heeft ontwikkelaar Sports Interactive er alles aan gedaan om Football Manager (FM) tot het beste product in zijn genre te maken, en dat is ze aardig goed gelukt. FM is d' game die je moet hebben als je graag manager wil zijn van jouw favoriete voetbalclub, en alle zaakjes tot in de puntjes wil kunnen regelen. De afgelopen jaren was de game al bijna perfect, maar zelfs dit jaar zouden er weer volop vernieuwingen te vinden zijn. We hebben de game onder de loep genomen.

Driedimensionaal

De grootste verandering aan FM 09 is misschien wel de wedstrijdweergave. Waar je in de vorige games geen andere keuze had dan tijdens de wedstrijden naar 2D rondjes te kijken die over een speelveld bewogen, daar heb je dit jaar de keuze tussen de oude weergave en een 3D wedstrijdweergave, inclusief zelf te kiezen gadgets die je op het scherm kunt toveren. Sports Interactive is alleen niet meteen al te hard van stapel gelopen, aangezien de graphics niet meer uit deze tijd zijn, maar bedenk wel dat het niet alleen gaat om de wedstrijd, maar veel meer om alles wat daaromheen gebeurt. De driedimensionale weergave is alleen maar een toevoeging om je nog meer in te kunnen leven in de game, en dat hebben de ontwikkelaars prima gedaan.

Ongelofelijk uitgebreid

Als je kijkt naar de gameplay ten opzichte van de vorige delen is er eigenlijk niet zoveel veranderd, maar eigenlijk is dat ook niet echt nodig als je kijkt naar de successen die al zijn behaald met de spelformule. Dit betekent dus dat de wedstrijden nog steeds maar een klein onderdeel zijn van de hele game. Naast de wedstrijden moet je als manager namelijk nog ontzettend veel andere dingen regelen. Denk bijvoorbeeld aan de transfermarkt, de trainingen, het te woord staan van de pers (wat nieuw is in dit deel), het scouten van spelers, het aantrekken van nieuwe werknemers, je financiële status en ga zo maar door: overal moet je aan denken, en dat is natuurlijk wat deze game zo realistisch maakt. Het is ook niet verwonderlijk dat sommige real life voetbalclubs gebruik maken van de gigantische database met spelers die FM 09 kent, om eigenschappen van spelers te bekijken.

Veel vernieuwingen

Naast de toevoeging van de 3D wedstrijdweergave en het te woord staan van de pers, zijn er nog een hoop nieuwe elementen aan de game toegevoegd of veranderd. Zo heeft de transfermarkt een kleine transformatie gekregen, krijg je uitgebreide rapporten van gespeelde wedstrijden en heeft je assistent coach een paar dagen voor de wedstrijd altijd informatie over allerlei dingen van je volgende tegenstander paraat. Je assistent coach is trouwens ook ontzettend handig tijdens de wedstrijd, want hij geeft je real time feedback over het verloop van de match, wat wel en wat niet lukt, en welke spelers je eigenlijk maar beter kunt wisselen omdat ze hun werk niet goed doen.

Vervelend

Helaas heeft een game altijd een mindere kant, al valt het bij FM 09 allemaal wel mee. Het enige wat eigenlijk beter had gekund zijn de laadtijden. Vooral als je ingesteld hebt dat je in 3D weergave naar je team wil kijken, kan het op wat minder goede computers makkelijk twintig seconden duren voordat de wedstrijd begint. Jammer natuurlijk, maar het weegt allemaal heel licht op tegen de pluspunten die de game heeft. FM 09 is gewoon een nagenoeg perfect product geworden, dat bij elke liefhebber van management games in de kast hoort te staan.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Ondanks alle veranderingen, verbeteringen en vernieuwingen die Football Manager dit jaar heeft ondergaan, blijft het de game die we kennen van vorig jaar. Net zo uitgebreid en verslavend dus als voorgaande jaren, maar met enkele nieuwe features, met als hoogtepunt de mogelijkheid om vanuit alle hoeken en in 3D de wedstrijden te kunnen bekijken. De game kent misschien wel minpunten, maar als je kijkt welke pluspunten daar tegenover staan, zijn die minpunten eigenlijk wel heel klein. Dus, zoals gezegd, iedere voetballiefhebber die het ook niet onaardig vindt om op z'n tijd lekker even de boel de coachen, is bij Football Manager 2009 aan het goede adres, want deze game is echt met overmacht de beste in het genre!

• 3D wedstrijdweergave
  • Ongelooflijk uitgebreide database
  • Heel veel diepgang