Review: Fitness Boxing Nintendo Switch

Geplaatst: 3 januari 2019 10:00
Aangepast: 9 maart 2024 12:55

Als er een categorie van games is waar Nintendo sinds de Wii gamen voor het grote publiek toegankelijk heeft gemaakt, dan zijn het wel de casual sportgames. Ik weet even niet welke benaming ik er eigenlijk aan moet geven, maar deze games gaan ook gepaard met muziek en inspelen op het ritme. Fitness Boxing van ontwikkelaar Imagineer is er daar een van. Boksen op het ritme van de muziek om op deze manier aan je dagelijkse portie beweging te komen, maar dan vanuit je huiskamer. Dus hop, doe je foute sportoutfit aan, zet je stereo op standje buren treiteren en laten we samen eens kijken of deze workout net zo effectief blijkt als de ongeslagen reeks van Floyd Mayweather. Hoeft niet natuurlijk, het kan ook zomaar eens een afgang van jewelste zijn waarbij de handdoek in de ring gegooid mag worden.

Fitness Boxing

Lekker ritmisch stoten

Fitness Boxing is makkelijk gezegd een kopie van Wii-Fit. Deze game draait echter om boksen en giet dit in een sausje van een ritme-game. Het biedt je (dagelijkse) workouts aan die je kunt al boksend kunt voltooien op de maat van de muziek. Het boksen wordt gesimuleerd doordat je als een echte bokser in de houding staat, terwijl jij met de joy-cons in je gebalde vuisten richting het scherm stoot. Op het scherm is een instructeur of instructrice die jou lekker overdreven motiveert om op het perfecte moment een stoot, uppercut of hoek uit te delen. Op de achtergrond draait de instrumentale versie van een populair pop-nummer als Bad Romance van Lady Gaga en op dat ritme, gepaard met twee balken die representatief moeten zijn voor de handen, sla jij op de maat van de muziek. Dit levert punten op die aan het einde van de sessie worden omgezet in een waardering van maximaal drie sterren. Met deze sterren speel je content vrij in de vorm van nieuwe kleren voor je instructeurs of nieuwe workouts en liedjes.

De game biedt de mogelijkheid om de voortgang te bewaken en je met regelmaat een workout te bieden van een paar minuten per dag of hoe vaak jij dit zelf wenst in te plannen. Je hebt in de singleplayer de opties van Daily Workout, Free Training en Basic Training. Eigenlijk zijn alleen de eerste twee opties interessant in de singleplayer omdat daar daadwerkelijk gespeeld kan worden. De Daily Workout laat je aan de hand van je eigen instellingen oefeningen uitvoeren, om zo een vastgelegde doel te behalen. Zo kan je aangeven of je bijvoorbeeld graag wil afvallen of een hoeveelheid calorieën wilt verbranden. Free Training laat je zelf een nummer en workout kiezen om deze uit te voeren. Basic Training is er alleen om te oefenen en heb je eigenlijk vrij snel gezien. Verder kan je je instructeur kiezen, zowel man als vrouw, om jou te begeleiden tijdens je sessies. De multiplayer is meer van hetzelfde, maar dan met of tegen elkaar. Dit is best leuk, maar zo leuk als boksen bij Wii Sports is het niet. En met deze opties heb je het wel gehad.

Gooi de handdoek maar in de ring

Stel je wil graag boxen op de Switch, dan dien je een flinke prijs te betalen; namelijk 50 euro voor een game die eigenlijk geen reet te bieden heeft. Je vliegt door de game heen en al snel is het klaar. Er is niet echt iets om voor te gaan, behalve je dagelijkse portie zweetdruppels. Het biedt geen spelelement om je écht geboeid te houden. Het mengt ook niets van Nintendo erin om bijvoorbeeld tegen Mario te boksen, om maar iets te benoemen. De 21 liedjes zijn leuk, maar doordat het instrumentale versies zijn, voelt het ergens nogal karig aan. Grafisch stelt het niets voor. De Switch kan zeker mooier. De algehele presentatie is simpel en flets. En om eerlijk te zijn had het net zo goed een game kunnen zijn op je telefoon die voor 2,99 in de Play Store te vinden is. De besturing krijgt maar net een voldoende en dit komt door twee feiten. Het belangrijkste van een game als deze, is hoe de controller reageert op jouw input. En dat is in deze game matig. Met regelmaat volg je het ritme, maar deze pakt hem niet als perfect; je moet een tikje voor de beat al met je joy-con stoten, zodat deze tijdig het effect registreert. Op een gegeven moment heb je de maat wel te pakken, maar voor een ritme-game moet dit beter. Daarbij is het uiteindelijk maar een gimmick, je kunt net zo goed op je luie reet blijven zitten en vaarwel zeggen tegen je goede voornemens voor het nieuwe jaar. Een goede beweging met de pols is immers voldoende om als een stoot te registreren. Kortom, je kunt dus vrij eenvoudig vals spelen en de game is niet in staat om je hiervoor te straffen.

1 1 1

Het eindoordeel van Timo de Hoop

De game, -als je het al zo wil noemen- is te kort, te duur, te simpel en is alleen interessant voor de hardcore sporters die nog meer willen bewegen. Voor 50 euro verwacht ik echt wel wat meer spelelementen en dat biedt Fitness Boxing simpelweg niet. De besturing is matig op zijn best en voelt uiteindelijk als gimmick aan. Als je echt dit soort games wil spelen, dan adviseer ik om je Wii onder het stof vandaan te halen. Of doe de zweetband om en ga lekker voor Just Dance 2019.

Teleurstellend
  • Beweging...
  • Een polsbeweging is voldoende