Review: Final Fantasy X/X-2 HD Remaster PlayStation 4

Geplaatst: 20 mei 2015 08:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:33

Een jaar geleden schreef ik al een review voor Final Fantasy X/X-2 HD Remaster. Deze game was een ontzettende stap vooruit ten opzichte van haar PlayStation 2-equivalent. Nu is deze game ook verschenen voor de PlayStation 4. Is dit gewoon een Final Fantasy X/X-2 HD Remaster Remaster? Of voegt deze toevoeging aan de reeks daadwerkelijk iets toe?

Er was eens

Er was dus eens een review in 2014 waarin de game al reeds uitgebreid is beschreven. Dat hoeven jullie deze keer dus ook niet te verwachten. Hoewel, ik doe jullie daarmee tekort, want stel nou dat je deze game nog niet kent uit het PlayStation 3-era. Oké, een korte samenvatting van een game die al reeds haar spreekwoordelijke strepen heeft verdient.

Wat brengt Final Fantasy X/X-2 HD Remaster?

Final Fantasy X HD Remaster neemt je mee met het verhaal van Tidus: een jongen die ruw wordt onttrokken door Sin van zijn eigen wereld naar de wereld van Spira. Deze wereld moet hij, en jij dus ook, leren kennen. Na enige tijd krijg je zelfs meerdere bondgenoten die samen met jou de verbindingen tussen beide werelden beginnen te ontdekken. Final Fantasy X HD Remake is een lineaire game zonder een gigantische open wereld. De game neemt je daarentegen in een rap tempo mee van locatie naar locatie. Tijdens dit moordende tempo begint het verhaal zich steeds meer te ontwikkelen en val je van de ene plottwist in de andere. Het battlesysteem is er én die anders is dan andere. Het bekende 'action time battle system' is verdwenen en geeft je een meer tactische en turn-based variant voor terug. Hierdoor krijg je veel meer de kans om je vijanden te analyseren en hun zwaktes naar hartenlust te benutten.

Final Fantasy X-2 HD Remaster is wel een totaal andere game dan haar voorganger. Deze game gaat wel verder qua verhaal, maar voelt soms wel erg als een spin-off aan. De openingsscène is alsof je naar Charlie's Angels aan het kijken bent. Tidus heeft als protagonist plaatsgemaakt voor Yuna in dit deel, en zij heeft de nodige veranderingen ondergaan. Naast dat zij er anders uitziet, kan ze nu ook geen monsters meer oproepen (summoning) en zal ze de strijd onder andere aangaan met wapens. Geloof me als ik zeg dat je even de tijd nodig zal hebben om Final Fantasy X-2 HD Remaster te leren waarderen. Als je namelijk een paar uur verder bent, zal je zien dat deze game jouw blik op Spira zal doen veranderen. Het battlesysteem is wederom anders, je kan nu namelijk door het 'dress sphere system' niet alleen het uiterlijk van Yuna en consorten wijzigen, maar ook de bijbehorende class.

Dus het is eerder meer van hetzelfde?

Deels, daar moet ik gewoon eerlijk in zijn. Deze versie ziet er zeker mooier uit dan de PlayStation 3-versie. Het heeft meer scherpte en spat meer van je scherm af. Ook hebben de Npc's een grafische vervanging gekregen. Deze versie is de beste versie die er is, maar onder de motorkap is en blijft het een PlayStation 2-game. Je kan nog niet steeds niet vrij de camera bewegen en met Final Fantasy X kan je cutscenes nog steeds niet overslaan. Dit zou mogelijk moeten zijn, want Square Enix heeft bewezen dat het wel mogelijk is met een HD-remake.

Ook geeft deze versie je de keuze tussen de originele en 'geremasterde' soundtrack. Ikzelf heb echt intens genoten van de geremasterde soundtrack en hij kwam ook echt tot zijn recht met de Full-HD make-over.

Qua gameplay is deze game dus helaas niet anders dan haar voorganger. Als je deze game dus al reeds heb aangeschaft voor de PlayStation 3 of PlayStation Vita, dan moet ik helaas toegeven dat deze game niet echt iets toevoegt, op cloud save na dan. Heb je deze game nog niet, dan kan ik hem zeker aanbevelen. Het is echt een geweldige JRPG, die iedere Final Fantasy-liefhebber toch zeker moet hebben.

Het eindoordeel van Bob Andringa

Zoals ik al eerder aangaf, krijg je het meeste waar voor je geld met deze versie van Final Fantasy X/X-2 HD Remaster. Deze twee games staan garant voor uren gameplezier en geweldige verhalen die je meenemen in een magische wereld. Heb je deze game al op de PlayStation 3, dan kan ik mij voorstellen dat je niet echt op deze game zit te wachten. Ook moet niet vergeten dat het van nature een PlayStation 2-game is, en dat is ontzettend te merken aan de voice-acting en storytelling. Het voelt soms erg ongemakkelijk aan. Heel erg ongemakkelijk. Weet je daar doorheen te prikken, dan heb je een geweldige Final Fantasy-game die op je staat te wachten.

• Full-HD glorie
  • Prachtig gecomponeerde muziek
  • Camera niet vrij te bewegen