Review: Final Fantasy X/X-2 HD Remaster PlayStation 3

Aangepast: 10 januari 2022 21:21

Final Fantasy X en haar spin-off X-2 behoren tot de laatste echte Final Fantasy-RPG's van Square Enix volgens sommige fans. En Square Enix volgt de trend die er momenteel heerst en heeft deze twee games een facelift gegeven en opnieuw uitgebracht onder de noemer Final Fantasy X/X-2 HD Remaster. Is het enkel een cosmetische aanpassing of toch meer?

Wat maakt deze game zo uniek?

Laat mij in ieder geval 'n ding duidelijk maken: ik ga in deze review niet uitleggen wat voor games Final Fantasy X en Final Fantasy X-2 zijn. In deze review zal ik ingaan op de veranderingen met deze vernieuwde uitgave en vooral wat het grote verschil is tussen de originele games en deze nieuwe games.

Ik deel tevens de mening die vele fans hebben. Final Fantasy X is 'n van de laatste echt goede Final Fantasy-RPG's uit de stal van Square Enix. Vreemd genoeg is deze game, een paar irritaties daargelaten, nu nog beter dan al die jaren geleden. Nou echt vreemd is dat ook weer niet hoor, de Final Fantasy-games zijn het tegenwoordig net niet. Ze missen iets. Final Fantasy X was niet meer en minder dan dat het deed voorkomen. Het is gewoon een ijzersterke JRPG met een nog sterker verhaal.

Ok', maar wat krijgen we nu dan?

In deze vernieuwde uitgave zal je een viertal opties voorgeschoteld krijgen in het menu. Je kan kiezen tussen Final Fantasy X, Final Fantasy X: Eternal Calm, Final Fantasy X-2 en Final Fantasy X-2: Last Mission. Final Fantasy X is dus een HD-remake van het origineel, de internationale versie wel te verstaan, Final Fantasy X: Eternal Calm is een video die een brug is tussen het verhaal van Final Fantasy X en Final Fantasy X-2. Ga deze video pas kijken als je Final Fantasy X hebt uitgespeeld, geloof me. Deze video is 'n grote spoiler en het zou gewoon zonde zijn als je die informatie als eerste krijgt voorgeschoteld zonder dat je weet wat er nou echt gebeurd is. Final Fantasy X-2 is wederom een HD-remake van het origineel, ook hier de internationale versie. Dan is er ook nog Final Fantasy X-2: Last Mission, dit is een zeer bijzondere game waar ik straks op terug zal komen.

Final Fantasy X HD

Laten we beginnen bij de eerste optie, de HD-remake van een geweldige game. Final Fantasy X HD, internationale versie, geeft je in ieder geval drie extreem grote wijzigingen ten opzichte van het origineel. Laten we beginnen met de meest duidelijke: de grafische stijl. Waar het origineel drie niveaus had voor de karakters, heeft deze game er maar twee. Het origineel had geweldige graphics voor de cutscenes, wat mindere graphics voor de gevechten en vrij blokkerige karakters als je de wereld ging verkennen. Dat is nu totaal anders, de karakters zien er tijdens de gevechten en het navigeren door Spira continu hetzelfde uit. Combineer dat dan ook nog met het feit dat de hele wereld in een HD-saus is gedompeld en je hebt een game die er echt super uit ziet. De audio van de game heeft trouwens ook een facelift gekregen en dat is zeker te horen. In plaats van MIDI-geluiden wordt er nu gebruik gemaakt van een echt orkest.

Ok', je merkt wel op bepaalde momenten dat het een PlayStation 2-game was. De camera is bijvoorbeeld niet vrij te besturen maar zal zich op jou locken. Dit kan soms voor de nodige frustratie zorgen. Ook kan je in deze versie nog steeds niet de cutscenes skippen. Het is geen grote ergernis, maar het was toch wel fijn geweest. Ook zie je dat de monden nu bewegen van de karakters tijdens alle scenes, dit pakt echter niet geweldig uit want beeld en geluid lopen bijna continu een seconde achter. Noem mij maar een azijnpisser, maar ik erger mij daar dus aan. Wat ook jammer is, en daar zal ik misschien de enige in zijn, dat er geen optie is om voor de Japanse stemmen te kiezen. Twee andere heel grote veranderingen zijn de toevoeging van extreem sterke, maar gelukkig optionele, bosses. Zie dit maar als de weapons uit Final Fantasy VII. Voor een hardcore JRPG-gamer zijn dergelijke toevoeging een aangename verrassing. Maar het grootste verschil is de Advanced Sphere Grid.

Helemaal aan het begin van de game kan je dus kiezen tussen de Standard Sphere Grid of de Advanced Sphere Grid. Met de Standard Sphere Grid groeien je karakters lineair en krijgen ze de krachten die eigenlijk bij de karakters horen. Keuzes blijven hierdoor beperkt. Met de Advanced Sphere Grid daarentegen begint iedereen op hetzelfde punt. Je krijgt dus ontzettend veel vrijheid als het om karakterontwikkeling gaat. Als je bijvoorbeeld een black mage wilt veranderen in iemand die enkel en alleen voor de fysieke aanvallen gaat, dan kan dat. Deze vrijheid brengt natuurlijk wel een keerzijde met zich mee. Het spel zal moeilijker worden, omdat de 'natuurlijke' balans weg is.

Maar neem al deze mooie toevoegingen weg en je hebt nog steeds een ijzersterke JRPG. En het mooie van deze game is het feit dat het niet pretendeert meer te zijn dan dat het echt is. Final Fantasy X zal je nooit dwingen om bepaalde dingen te gaan doen. Wil jij alle minigames doen? Dan kan dat. Wil jij grinden om zo het maximale te behalen uit je karakters? Ook dat kan. Het is maar net wat jij wilt.

Final Fantasy X: Eternal Calm

Final Fantasy X: Eternal Calm is eigenlijk niets anders dan een video-sequel op Final Fantasy X HD en een prequel op Final Fantasy X-2 HD tegelijk. Ik kan er verder niet veel meer over vertellen zonder spoilers vrij te geven. Ga deze video pas kijken als je Final Fantasy X HD hebt voltooid.

Final Fantasy X-2 HD

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben niet een extreem grote fan van deze sequel. Dat was ik jaren geleden al niet en nu nog steeds niet. De game moet een direct vervolg zijn op Final Fantasy X, maar heeft weinig echte lijnen lopen naar deze game. De karakters uit het eerste deel zijn volledig op de schop gegaan en er is zelfs een compleet nieuw personage aan toegevoegd. Maar deze HD-remake is net als met Final Fantasy X HD niet zomaar een remake. Het is zelfs veel meer dan dat. Het komt met vele extra's en zelfs met een compleet nieuwe game, Final Fantasy X-2: Last Mission.

Zonder al te veel van het verhaal te verklappen: Yuna gaat in dit deel aan de slag met haar teamgenoten en gaat zo aan de slag om Spira te redden. Waar de missies in Final Fantasy X HD op bizarre wijze aan elkaar verbonden zijn, voelen ze in Final Fantasy X-2 HD meer aan als op zichzelf staande delen. Deze missies kunnen meerdere uitkomsten hebben die weer gevolgen hebben voor optionele missies in het spel.

Deze game zal je eigenlijk twee keer moeten gaan spelen: 'n keer om het te beleven en 'n keer om zo New Game+ te kunnen voltooien. Op deze manier kan je ten minste alles vrijspelen. Je kan daarnaast ook ervoor kiezen om unieke kledingstukken proberen te verkrijgen of je zelfs te wagen aan monsters vangen.

Het vechtsysteem uit het vorige deel is verdwenen en geeft je daarvoor een Active Time Battle-systeem terug. Door deze toevoeging zien de gevechten er wel veel dynamischer uit en kan je aanvallen combineren met je teamgenoten om zo weer een damage-bonus te krijgen. En om alles wat je kende helemaal overboord te gooien is ook het Dress Sphere System toegevoegd. Dit mag je eigenlijk vergelijken met een job class. Deze kledingstukken kunnen in een gevecht verwisseld worden om zo alternatieve stats en skills te krijgen. Dresses kunnen er ook voor zorgen dat jij en je team als een ware tank over het speelveld denderen. Het is allemaal een kwestie van de juiste kledingstukken en abilities.

Visueel is deze game wel een streling voor de ogen. Ik durf zelfs te zeggen dat de karakters in deze game er nog beter uitzien dan in Final Fantasy X HD. En dat is natuurlijk 'n van de speerpunten van deze HD-remake.

Nog een extra optie van Final Fantasy X-2 HD is de toevoeging van Final Fantasy X-2: Last Mission, een soort dungeon crawler. Een zeer bijzondere mix, maar neem van mij aan, een unieke mix. Zelfs zo bijzonder dat ik Last Mission zie als een aparte game. Deze toevoeging zal plaatsvinden na het einde van Final Fantasy X-2, waar Yuna, Rikku en Paine besluiten om een mysterieuze toren te beklimmen.

Final Fantasy X-2: Last Mission

In deze game speel je dus ook als Yuna, Rikku of Paine en probeer je vloer per vloer te veroveren. Net als met Final Fantasy X-2 HD heb je in deze game ook kledingstukken, maar daar stopt dan ook iedere vergelijking. In deze game fungeren namelijk de kledingstukken als stapelbare armor, waarbij ieder kledingstuk zijn eigen HP heeft. Je kan vijf kledingstukken tegelijk dragen. Het bovenste kledingstuk is je base dress, die zorgt voor eventuele auto-abilities zoals HP Regen. Maar naar mate je levelt zal je deze auto-skills ook kunnen gebruiken als je een dergelijk kledingstuk als een optionele dress zal dragen.

Ieder kledingstuk heeft unieke stats, dus als je wilt levelen dan moet je dat op een zeer originele manier doen. Stel je hebt een Lv 1. X Dress en combineert deze met een Lv.2 X Dress, dan houd je een Lv.3 X Dress over die veel en veel sterker is. Wel is er een kleine kanttekening aan dit prachtige verhaal. Als de HP van 'n van je kledingstukken de '0' aantikt, dan zal hij vernietigd worden. Zie het maar als een echte dood die we ook kennen in de XCOM-games.

Een dungeon crawler is een game waar je echte van moet houden, als je dat al niet deed, dan zal deze game die mening niet veranderen.

Het eindoordeel van Bob Andringa

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster geeft je waar voor je geld. Je krijgt twee JRPG's die visueel een extreme verbetering zijn ten opzichte van de originele games. Ook zijn de games uitgebreider dan voorheen en mag je zelfs kennismaken met het unieke Final Fantasy X-2: Last Mission. Deze bundeling van krachten laat zien dat Square Enix echt wel goede JRPG's kon uitbrengen. Ik kan alleen maar hopen dat deze game niet de laatste der Mohikanen zal zijn.

• Visueel een grote stap vooruit
  • Een echte JRPG
  • Final Fantasy X-2: Last Mission