Check hier alle Gameliner Awards Gameliner Awards 2020-content
Final Fantasy VII: Crisis Core
  • ONTWIKKELAAR Square Enix
  • EERSTE RELEASEDATUM 20 juni 2008
  • PLATFORMEN PlayStation Portable
  • GENRE RPG
  • GAMELINER SCORE

review: Final Fantasy VII: Crisis Core PlayStation Portable

Mako Energy. Sephiroth. Cloud Strife. Shin-Ra. Turks. Midgar. Chocobos. Summons. Materia. Menig RPG gamer krijgt dromerige ogen bij het horen van deze termen en denkt met smart terug aan de goeie oude tijd van Final Fantasy VII. Maar vanaf nu mogen we er een nieuwe term bij zetten: Crisis Core! Eens kijken of het wel zijn uitroepteken verdient.

Bekende Fantasie

Inmiddels is iedereen, zelfs veel mensen die nooit gamen, wel bekend met Final Fantasy. De meest bekende en meest succesvolle titel uit deze serie is zonder twijfel nummertje zeven uit de reeks, dat al een animatiefilm en sequel heeft gekregen in de afgelopen jaren. Nu is er dan ook een prequel verschenen voor op de PSP, genaamd Crisis Core. Makkelijk cashen voor Square Enix, of hebben ze de moeite gedaan om er echt een goede game van te maken?

Zack Attack

Voor de mensen die het verhaal Final Fantasy VII goed kennen is het eigenlijk wel meteen duidelijk met welk character je de game doorslaat: Zack, een soldaat uit SOLDIER. Je speelt dus niet met Cloud, de hoofdpersoon uit FF VII, maar met een belangrijk persoon uit diens verleden, van wie hij uiteindelijk zijn enorme zwaard, onder kenners bekend als "The Buster Sword", heeft gekregen. SOLDIER is een onderdeel van Shinra, het bedrijf dat alle problemen veroorzaakt in FF VII. Met Zack zit je dus eigenlijk aan de kant van de slechteriken, alleen beseft je hoofdpersoon dit niet. Het sterke hiervan is dat wanneer je Final Fantasy VII niet kent, je in het begin ook helemaal niet door hebt dat Zack aan de verkeerde kant staat, omdat je vanuit zijn perspectief echt het idee krijgt meegegeven dat alles goed is wat je doet. Zo zitten er meer twists in Crisis Core qua verhaal, waardoor het zich echt naar een hoger niveau tilt en het steeds boeiender wordt, naarmate je verder komt in het verhaal, en zo hoort het. Zo is Sephiroth ook anders dan je zou verwachten.

God of Turn-Based War

Crisis Core speelt niet hetzelfde als FF VII, maar het is meer een action-RPG met 'n playable character. Het is daardoor een soort combinatie tussen een RPG en een third person action game, waarbij je tijdens een gevecht real-time bepaalt wat je character doet, aan action, magic, items en dergelijke, terwijl je ondertussen je character kunt besturen. Dit klinkt allemaal een beetje vreemd waarschijnlijk, en wanneer je Crisis Core voor de eerste keer speelt ervaar je het ook op die manier. Als je dan toch maar doorspeelt en er een beetje aan gewend raakt, begin je te merken dat het gehele systeem lang zo gek nog niet is. Het speelt erg dynamisch, in tegenstelling tot het relatief saaie turn-based systeem, terwijl je verder wel alle voordelen en mogelijkheden hebt die turn-based biedt.

Fruitmachine Moves

Links boven heb je tijdens gevechten een soort van fruitautomaat slots rollen, die de hoofden van belangrijke characters laten zien, met getallen ernaast. Dit is een soort random systeem dat jou naar geluk bonussen uitdeelt tijdens het gevecht, en je ook een soort van limit breaks geeft wanneer je veel klappen vangt. Een limit break is (net als in FF VII) bij Crisis Core een soort super-move die extra veel pijn doet bij de vijandjes, alleen wordt hij dus nu een beetje willekeurig uitgedeeld. De limit breaks bestaan deze keer uit nogal wat verschillende moves, van veel klappen uitdelen tot grote beesten oproepen (summons). Het jammere van dit is dus dat je hier zelf allemaal weinig controle over hebt, en je geregeld een overdreven sterke aanval doet op een slap mannetje, maar bij de eindbaas doe je die dan toevallig weer niet. Dat je in Crisis Core zelf geen summons kunt doen wanneer je wilt, is misschien nog wel het meest jammer, ook al hebben ze daar hele vette CGI filmpjes van gemaakt.

Het eindoordeel van Peter Scheffer

Crisis Core lijkt in eerste instantie echt een game die enkel kenners van FF VII zal aantrekken. Toch blijkt al snel niets minder waar te zijn, want het verhaal is op zichzelf staand goed te volgen, ook wanneer je niks weet van de wereld van FF VII. Het is ondanks dit feit wel aan te raden dat je FF VII toch eerst speelt, want je mist stiekem toch wel veel details en referenties naar die titel. Het innovatieve vechtsysteem zal niet iedereen bevallen en heeft ook wat minpunten, zoals het natte vinger werk betreffende de supermoves, maar over het algemeen speelt Crisis Core toch echt erg lekker, en zijn ze met dit systeem een nieuwe weg ingeslagen die naar mijn smaak het turn-based tot het verleden mag laten behoren. Al met al is Crisis Core 'n van de beste titels die ooit op de PSP is verschenen. Mooie graphics, goed geluid, een sterk verhaal 'n eindelijk weer eens een titel waar je tenminste ook lang mee bezig bent om uit te spelen.

  • Pluspunten
  • Lang en goed verhaal
  • Innovatieve gameplay
  • Minpunten
  • Af en toe langdradig knokken
  • Geen controle over Limit Breaks
Gameliner Score
Perfect

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?