Review: Final Fantasy IV: The Complete Collection PlayStation Portable

Een remake van Final Fantasy IV was er natuurlijk al, maar nu komt de game nogmaals uit, alleen dan samen met Fantasy IV: The After Years. Final Fantasy IV: The Complete Collection bevat zelfs een apart scenario om de games aan elkaar te koppelen en daarnaast zijn de graphics verbeterd. Kortom: ik dacht dus een perfecte remake in handen te krijgen, maar schijn kan bedriegen.

3 in 1

Final Fantasy IV: The Complete Collection bestaat dus eigenlijk uit drie games, namelijk Final Fantasy IV, Final Fantasy IV: The After Years en het scenario dat de twee games verbindt. Echt een speciale naam heeft het extra scenario niet meegekregen. Het heet simpelweg Final Fantasy IV: Interlude. Misschien komt dit ook wel doordat het eigenlijk geen apart scenario genoemd kan worden, want om maar even meteen met de deur in huis te vallen: dit extra scenario stel niets voor. Het is een leuk extraatje, maar na een kleine twee uur eindigt het verhaal. Het is dan ook verder niet heel bijzonder. Het is gewoon een mini verlenging van Final Fantasy IV.

Final Fantasy IV daarentegen bevat wel echt een goed verhaal. Het verhaal volgt Cecil, een zwarte ridder wiens zoektocht naar verlossing hem middenin een strijd doet belanden, waar het lot van de wereld zal worden beslecht. Final Fantasy IV: The After Years wijkt niet veel af van Final Fantsy IV. Meer dan 10 jaar later staat de zoon van Cecil, genaamd Ceodore, namelijk een soortgelijke uitdaging te wachten.

Het mooie aan deze verhalen is het feit dat de karakters door het verhaal heen steeds wisselen. Je hebt dus niet altijd dezelfde party. Daarnaast zijn de graphics opgepoetst, maar zoals ik al eerder zei, schijn kan bedriegen. De korte filmpjes tussendoor zijn namelijk een beetje wazig. Nou is dit geen ramp, aangezien er maar weinig cutscenes in de games zitten. De overige graphics zijn daarentegen wel goed opgepoetst. Zo zien de magische aanvallen er nu nog spectaculairder uit.

Extra's

De bundel bevat naast de drie games ook nog een aantal leuke extra's. Zo kun je in de Gallery Mode erg mooie illustraties bekijken van Yoshitaka Amano, alle muziekjes nog eens een keer beluisteren en de openingsfilms van de games bekijken. Daarnaast kun je kiezen of je de originele soundtracks wilt behouden of de verbeterde versies. Ook kun je kiezen welke battle modus je wilt gebruiken. De moeilijkheidsgraden kun je zo opkrikken naar een hoger niveau.

Wat overigens behoorlijk slim is, is dat de games echt los van elkaar staan. Je kunt op elk moment een van de drie kiezen. Je hoeft dus niet te wachten tot je Final Fantasy IV hebt uitgespeeld voordat je kunt beginnen met Interlude of The After Years. Elke game is apart te saven, waarbij ik overigens de eerste keer geconfronteerd werd met een error, maar dit kan enkel een probleem met de reviewversie zijn.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Final Fantasy IV: The Complete Collection is al met al dus een mooie remake van Final Fantasy IV en Final Fantasy IV: The After Years. Daarbij heb je gelijk beide games in 'n plus een mini scenario. Ook bevat de game een handig savesysteem. Mocht je Final Fantasy IV al hebben gespeeld, dan kun je direct beginnen met The After Years. Ook zijn kleine extraatjes als de Gallery Mode leuk voor de fans.

• Verbeterde graphics
  • Losse savebestanden
  • Kleine extra's