Review: FIFA Street 3 PlayStation 3

Geplaatst: 21 maart 2008 18:11

Een game waarin straatvoetbal en vette trucjes centraal staan, is Fifa Street 3. Dit is alweer het derde deel van de reeks straatvoetbal games en in dit derde deel gaat Electronic Arts weg van het realisme en meer naar de cartoony kant. Of de trouwe fans met deze make-over blij zullen zijn, zullen we snel te weten komen.

Verschillende spelers

In Fifa Street 3 heb je meer dan 250 internationale spelers tot je beschikking. Elke speler beschikt over zijn eigen spierkracht, hersencapaciteit, vaardigheden en verschillende tackles. Je hebt vier verschillende soorten spelers: trickspelers, doorzetters, spelmakers en afmakers. In het spel zitten helaas geen Nederlandse of Belgische spelers en dit vind ik persoonlijk heel erg jammer.

Cartoony is niet altijd goed

In dit derde deel zijn de graphics helemaal veranderd. Alle realistische spelers zijn qua uiterlijk nu meer tekenfilmhelden dan profvoetballers en de omgeving is wat donkerder en grimmiger. Hoewel er dus best veel bekende voetballers (Ronaldinho) in de game zitten, zul je ze niet allemaal zo gemakkelijk herkennen als in de vorige delen. Hier moest ik zelf ook even aan wennen.

Game Breaker?! Goal!

Als je geen doelpunten kunt maken in Fifa Street 3, dan kom je helemaal nergens. Gelukkig heeft Electronic Arts hier iets op bedacht: Game Breaker. Met deze optie kun je gemakkelijk, of eerder gezegd gemakkelijker, een doelpunt maken. Je kunt de Game Breaker verdienen door een balk vol te krijgen met behulp van veel tricks. Hoe beter de trucs, hoe sneller de balk vult. Als je de balk helemaal vol hebt gemaakt met je trucjes kunnen je spelers over maximale vaardigheden beschikken. Als je dit snel genoeg doet, is de Game Breaker weer over en moet je opnieuw beginnen met het vullen van de balk, dit om in de Uber Mode te stappen.

Let's play! Or not?

Zoals in veel spelen geldt ook hier: beter samen, dan alleen. In Fifa Street 3 heb je weinig gamemodi. In de singleplayer heb je Play Now, Street Challenge, Head to Head en Playground Picks. Je kunt Playground Picks niet alleen tegen de computer spelen, en daarom heb je hier een tweede speler nodig. In Play Now kun je simpelweg een team en speltype kiezen om van start te gaan. Dit kan ook in Head to Head, maar hier heb je dan ook weer twee spelers voor nodig. Zoals je leest, heb je dus voor een aantal modi een medespeler nodig en dit vind ik een gemiste kans. De singleplayer was veel beter geweest als je al deze modi ook tegen de computer had kunnen spelen. Online kun je voetballen tegen andere landen en kun je zo opklimmen in de ranglijst. Verlies je, dan is de kans groot dat je een eind naar beneden gaat. Het idee is leuk, maar de uitwerking is dan weer matig.

Het eindoordeel van Vincent van der Linden

Fifa Street 3 is een aardige game, maar niet meer dan dat. Als Electronic Arts de singleplayer beter had uitgewerkt had de game veel beter kunnen zijn. Je hebt het namelijk al gehad met Fifa Street 3 na een uurtje of twee. En het gaat ook steeds sneller vervelen, omdat je simpelweg bijna altijd iemand nodig hebt om iets leuks te doen, en die tweede persoon is er natuurlijk niet altijd. Maar als je dan een tweede persoon hebt, is het ook meteen wel veel leuker. De graphics zijn op de schop gegaan maar of dit goed is? Je herkent de spelers niet meer en de makers hadden het dan ook beter bij het oude stijltje kunnen laten. Al met al is Fifa Street 3 een leuke tijdverdrijver, maar niet veel meer dan dat.

• Leuk uitgewerkt
  • Spelers niet goed herkenbaar
  • Geen Nederlandse/Belgische spelers