Review: FIFA 21 - Treedt aan met dezelfde basis PlayStation 4

De kritiek op de FIFA-reeks neemt met het jaar toe, maar Electronic Arts trekt zich er niets van aan en blijft stug doorgaan met het uitbrengen van de voetbalgame. Het is natuurlijk ook wel de vraag of je een game ieder jaar opnieuw moet uitbrengen zonder dat je daadwerkelijk echt vernieuwing erin verwerkt. Natuurlijk kan dat af en toe, maar in deze franchise is dat meer regel dan uitzondering. Dat maakt dat veel mensen er klaar mee zijn, maar blijkbaar vallen de verkoopcijfers nog niet tegen, want ook dit jaar verschijnt er weer een nieuwe versie van de populaire voetbalsim. Komt Electronic Arts er dit jaar wederom mee weg?

Copy, paste, repeat

De kritiek die ik in de introductie van deze review heb geschreven maakt dat ik ook een aantal jaartjes FIFA heb overgeslagen. Ik had geen zin meer om zestig euro neer te tellen voor een game die praktisch hetzelfde is als zijn voorganger. De grootste verandering zit hem vaak in de samenstelling van de verschillende teams, maar dat verantwoord de prijs helaas niet. Mocht ik een foutje maken op het gebied van nieuwe features, dan weet je alvast hoe dat komt. Met frisse moed startte ik FIFA 21 op om te zien of er dit jaar inderdaad veel vernieuwing gebracht is. De berichtgeving vanuit EA over de game bracht me nou niet direct in een euforische stemming en ik kan alvast verklappen dat dat tijdens mijn speelsessies ook niet is veranderd.

Want ook FIFA 21 is weer voor het overgrote deel van hetzelfde laken een pak. Goedkoop kopieer- en plakwerk voor de volle prijs. Of, als je snel overstag gaat voor een nóg vollere prijs. Je kunt namelijk ook de Champions Edition of Legacy Edition kopen. Ka-ching! Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dat soort speciale edities die eigenlijk niet zo speciaal zijn. Maar goed, ieder zijn meug. Als fervent liefhebber van de Carrière-modus was ik wel blij om te horen dat EA dat ondergeschoven kindje eindelijk eens de aandacht heeft gegeven die het verdient. Vorig jaar was er zelfs een dieptepunt waarbij de hashtag #FixCareerMode in het leven geroepen werd. Ik begrijp best dat er veel gedaan wordt voor FUT, daar gaat immers het meeste geld in om. Maar er is ook een grote groep die zich vermaakt met andere modi uit de game.

Carrière maken, voordat de bom valt

Ik neem je dan ook direct even mee naar die Carrière-modus, want dat is waar ik meteen in dook. Helaas is er niks gedaan aan de onderhandelingen, want die zijn behoorlijk saai, langdradig en onnodig. Als je gek bent op managementgames, dan begint FIFA steeds meer in je straatje te passen. Dit jaar ligt er veel meer focus op het het micromanagen van allerlei facetten die komen kijken bij het leiden van een club. Door een goed trainingsschema op te zetten en te zorgen dat de trainingen goed verlopen - door de oefeningen zelf te spelen in plaats van te simuleren - zorg je ervoor dat je selectie scherp en fit blijft. Teveel trainen resulteert in oververmoeide spelers, te weinig trainen in een selectie die minder scherp aan de start van een wedstrijd verschijnen en dat heeft dus ook daadwerkelijk invloed op de prestaties van je spelers. Dit zorgt voor een betere balans en meer afwisseling in de spelmodus.

Waar je voorheen een wedstrijd gewoon kon spelen of kon simuleren is er nu een tussenoplossing bijgekomen. Natuurlijk kun je alle wedstrijden spelen als je dat leuk vindt om te doen, maar als je je echt meer wil richten op het managen, dan kun je de wedstrijden met de interactieve wedstrijdsim laten spelen. Dit doet heel erg denken aan de manier waarop Football Manager het aanpakt. Je kunt als het ware zien hoe je ploeg het er vanaf brengt, zonder dat je daadwerkelijk naar de wedstrijd kijkt. Je hebt alle live-statistieken bij de hand en kunt op elk gewenst moment ingrijpen om jouw invloed op het wedstrijdverloop te hebben. Op deze manier kun je het speltype Carrière dus op verschillende manieren beleven. Waar de ene trainer zich liever bezighoudt met de statistieken, zal een ander liever de wedstrijden spelen en zich begeven op de transfermarkt.

Samen uit, samen thuis

De melkkoe van Electronic Arts viert nog altijd hoogtij. FIFA Ultimate Team - of zoals men het in de volksmond noemt: FUT - is terug van nooit weggeweest en is weer helemaal ingericht om jouw geld afhandig te maken. Als je graag FUT speelt, dan zal dat met FIFA 21 echt niet veranderen. Er is namelijk dusdanig weinig gewijzigd dat je eigenlijk weer hetzelfde aan het spelen bent. De enige positieve ontwikkeling die ik ontdekt heb, is dat er iets meer mogelijkheden zijn gecreëerd om deze gamemodus in co-op te kunnen spelen. Zo kun je samen bijvoorbeeld Division Rivals of Squad Battles spelen. Ook het magische moment waarop je FUT-pakketten opent kun je nu samen delen met iemand anders. Toch altijd fijn om iemand mee te laten kijken naar welke gare kaart je nu weer voor de kiezen krijgt.

Vorig jaar was er eindelijk een grote vernieuwing in FIFA, zoals je ook in Kees zijn review van FIFA 20 hebt kunnen lezen. Volta deed zijn intrede en fans van FIFA Street waren maar wat blij met de komst van deze gamemodus. Toch mist het wel de magie van de FIFA Street games van weleer. In FIFA 21 hebben ze een paar kleine tweaks bedacht om Volta opnieuw aantrekkelijk te maken, maar helaas voegt het niet al te veel toe. Zo is er nu een soort singleplayer-modus geïmplementeerd waarin je langs de verschillende nieuwe straatvoetballocaties gaat om anderen te verslaan. Een groot gemis vorig jaar was dat je Volta niet met iemand anders kon spelen. Dit keer is het namelijk wel mogelijk om online co-op te spelen. Desondanks deze kleine vernieuwingen heb ik Volta eigenlijk maar relatief weinig gespeeld, terwijl ik vroeger echt gek was op de FIFA Street-serie. Volta weet nog altijd niet aan die hoge standaard te voldoen.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Met een aantal minimale toevoegingen is ook dit jaar weer een FIFA-game op de markt verschenen. De game zelf is prima, maar weet niet de kritische monden van de fans te snoeren. De kritiek is en blijft namelijk volkomen terecht. Het is te weinig vernieuwend. Waar je vorig jaar nog de nieuwe gamemodus Volta had, ontbreken de grote vernieuwingen dit jaar. Het is wel fijn om te zien dat er eindelijk wat meer aandacht is uitgegaan naar de Carrière-modus, want dat was het verwaarloosde kindje binnen het gezin dat al tijden schreeuwde om aandacht, maar het nooit kreeg. Tot FIFA 21. Haters gonna hate en liefhebbers gaan er weer tientallen, zo niet honderden uren plezier aan beleven.

• Voetbal
  • Carrièremodus verbeterd
  • Speelt lekker weg
  • Meer co-op mogelijkheden
  • Te weinig vernieuwing
  • Microtransacties
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot FIFA 21

FIFA

Electronic Arts