Review: FIFA 19 PlayStation 4

Geplaatst: 3 oktober 2018 10:00

Het is eind september en dat kan maar één ding betekenen. FIFA verschijnt aan de aftrap van het nieuwe digitale voetbalseizoen. FIFA 19 heeft de afgelopen maanden warmgelopen en is nu klaar om te laten zien wat het in huis heeft. Pro Evolution Soccer 2019 maakte een maand geleden al een goede indruk. Het is dus een zeer spannende wedstrijd. Wordt het een overwinning voor FIFA 19 of is het toch stiekem een gelijkspelletje?

Active Touch

Na de eerste potjes valt meteen op dat FIFA 19 een stuk anders speelt dan we gewend zijn van voorgaande jaren. Natuurlijk blijft de typische FIFA-gameplay aanwezig, maar het is dit jaar toch wat minder voorspelbaar dan voorheen. Dit komt door een aantal vernieuwingen waarvan het Active Touch Systeem en de 50v50 Battles het meest opvallend zijn. Het Active Touch Systeem zorgt ervoor dat spelers de bal op meerdere manieren kunnen aannemen en dat je meer controle over de bal hebt. Met het rechterpookje heb je tevens meer invloed op de bal, waardoor je deze nog preciezer langs of over je heen kan tikken. Natuurlijk vergt dit wat oefening, maar een beetje handige speler kan hier in aanvallend opzicht echt zijn voordeel mee doen. Tel daarbij op dat een pass niet meer direct in de voet van een speler beland, maar dat je echt moet opletten hoe hard of zacht je een bal aanspeelt. Het komt nog niet in de buurt van Pro Evolution Soccer, maar het voelt wel wat dynamischer aan dan voorheen. Dan de 50v50 Battles, deze zorgen ervoor dat duels beter worden uitgevoerd. De fysieke kracht, snelheid en de positie van spelers hebben hier invloed op. Het is ook fijn dat snelle spelers niet meer zoveel voordeel hebben als voorheen. Verdedigers zijn namelijk beter in staat om de snelheidsduivels bij te houden.

Vorig jaar zorgden de snelle wissels er voor dat je het menu minder vaak hoefde te gebruiken. Deze optie wordt nu aangevuld met Dynamische Tactieken. Normaal gesproken kon je met de d-pad al kiezen voor een meer defensieve of aanvallende speelstijl. Dit had wel invloed op de speelstijl van jouw team, maar was wat beperkt. Nu kun je voor het begin van wedstrijden speelstijlen toewijzen aan de tactieken. Voor ultra aanvallend gebruik je bijvoorbeeld een 3-4-3 opstelling en voor ultra verdedigend 5-3-2. Het is een subtiele vernieuwing, maar wel een fijne. De laatste gameplayverandering komt in de vorm van getimed schieten. Zo kan je schieten met een stuk meer kracht en accuratie. Als je de schiet-knop in hebt gedrukt, moet je deze nogmaals indrukken op het moment dat de speler de bal raakt. Druk je echter te vroeg dan krijg je een bal die meters over het doel vliegt of waar geen kracht achter zit. Persoonlijk had dit systeem er van mij niet in gehoeven, aangezien de goed getimede schoten nu niet echt beter lijken dan het traditionele schieten. Gelukkig is het dan ook mogelijk om het compleet uit te zetten en het lekker bij het oude te laten.

Geen gezicht!

Op grafisch gebied is er niet heel veel veranderd. Alles ziet er wel wat gelikter uit. Zo is er aanzienlijk verbetering wat betreft de grasmat, de stadions en de algehele aankleding. Het grootste minpunt blijven de gezichten van spelers, die net als vorig jaar zeer wisselend zijn. Spelers die zijn ingescand, zien er fantastisch uit. Denk hierbij aan spelers van de volledige Premier League en van topclubs als Barcelona en Bayern Munchen. In de Eredivisie lopen een aantal spelers met een ingescand gezicht, zoals Jordy Clasie, Hakim Ziyech, Hirving Lozano en Mathijs de Ligt. De rest is echter totaal generiek en zien er niet best uit. Dit wordt ieder jaar een groter minpunt, want met al het budget dat de serie krijgt mag hier echt wel een keer wat aan gedaan worden. Als je begint met de spelers van de drie beste clubs van Nederland, Portugal etc. in te scannen en dit ieder jaar weet uit te breiden, dan heb je over een jaar of drie toch een behoorlijke database. Laten we hopen dat dit met FIFA 20 dan eindelijk aandacht krijgt.

Speel (niet) volgens de regels

Dit jaar heeft Kick Off een update gekregen met een aantal nieuwe en zeer interessante opties. Naast een standaard potje kun je nu ook direct in een Champions League-/Europa League-wedstrijd duiken of een bekerfinale naar keuze spelen. In Thuis en Uit speel je een uit- en thuis-wedstrijd en bepaalt het resultaat van beide wedstrijden of je zegeviert. De leukste toevoeging aan Kick Off zijn wat bij betreft de Huisregels. Deze komen in vijf varianten: Overleving, Alles mag, Lange Afstand, Eerste tot, en Kopballen en Volleys. Deze zijn stuk voor stuk erg vermakelijk. Zo is bij Lange Afstand een schot binnen de zestien één punt waard, weet je buiten de zestien meter te scoren, dan krijg je twee punten. Overleving verdiend iets meer uitleg. In deze variant moet je bij elk doelpunt dat je scoort een willekeurige speler (behalve de keeper) missen, waardoor het voor de tegenstander iets makkelijker wordt om terug in de wedstrijd te komen. Tel daarbij op dat je in Alles Mag lekker zonder overtredingen en buitenspel speelt en de fun is compleet. Huisregels mag dan ook wel gezien worden als party-modi. Met een groep vrienden gaat dit dus voor enorm veel lol zorgen, mede doordat je profielen met eigen statistieken kunt opslaan en meenemen.

The Champions

De Champions League is één van de grootste vernieuwingen van dit jaar en maakt FIFA alleen maar completer als voetbalgame. Het is heerlijk om de spelers in de catacomben te zien staan en daarna de bekende hinde te horen. Ook het kleine broertje is aanwezig in de vorm van de Europa League. Bijzonder is dat het commentaar in de Champions League wordt ingesproken door Derek Rae en Lee Dixon. Dit zorgt voor de nodige afwisseling en het commentaar is uitstekend, wat opvallend is aangezien dit de eerste keer is van beide heren. De Champions League en zijn kleine broertje worden in alle offline-modi geïntegreerd, waaronder in The Journey. Met FIFA 17 maakte we voor het eerst kennis met Alex Hunter en ditmaal eindigt zijn trilogie met The Journey: Champions. Dit keer zijn niet alleen Alex Hunter en Danny Williams speelbaar, maar ook Hunter’s zus Kim. Dit zorgt in ieder geval voor een welkome afwisseling. Er is weer een hoop aandacht besteed aan The Journey, maar het voelt soms wel een beetje als een soapserie. Net als voorgaande jaren is het dus een love it or hate it modus.

De online-ervaring van FIFA 19 is zoals gebruikelijk perfect, waardoor je snel in een match zit en de gameplay soepeltjes is. Online Divisions en Pro Clubs zijn weer van de partij, alhoewel bij Pro Clubs helaas geen veranderingen te vinden zijn. De aandacht lijkt toch weer uit te gaan naar Ultimate Team. Deze modus bevat dit jaar live-content uit de Champions League en Division Rivals. Net als in Online Divisions start je onderaan de ladder en neem je het op tegen spelers die gelijkwaardig zijn. Een fijne toevoeging dus voor het populaire FUT. Als laatste is er de Career-modus. Vorig jaar werden hier nog wat veranderingen aan gedaan, maar dit jaar is de modus een beetje het ondergeschoven kindje. Op de toevoeging van de Champions League en Europa League is er absoluut niets nieuws te bekennen dit jaar. De modus krijgt al jaren niet de aandacht die het zou moeten krijgen, en dit jaar wordt het er dus niet beter op.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

FIFA 19 speelt erg lekker en een stukje anders dan voorgaande jaren. Dit komt met name door het Active Touch-systeem en de 50v50 Battles, die veel invloed hebben op de gameplay. Het getimed schieten heeft dit dan weer niet en voegt dus weinig toe. Grafisch ziet de game er prima uit, alhoewel de niet ingescande spelersgezichten een dingetje blijven. Er mag ook wel wat aandacht worden besteed aan Pro Clubs en de Career-modus die dit jaar behoorlijk zijn ondergesneeuwd. De toevoeging van de Champions- en Europa League is wel een uitstekende zet geweest van Electronic Arts, net als de Huisregels die voor een hoop plezier zorgen. Samen met de vele online modi, waaronder Ultimate Team, maakt dit van FIFA 19 de meest complete voetbalgame van het jaar.

• Active Touch en 50v50 Battles
  • Champions League
  • Huisregels erg vermakelijk