Review: FIFA 16 PlayStation 4

Geplaatst: 28 september 2015 17:00

We bevinden ons in september en dat kan in de gamewereld maar én ding betekenen: de strijd der voetbalgames is weer begonnen. Eerder deze maand liet Ruud weten zeer positief te zijn over PES 2016 en hij gaf de game vier en een halve ster. De vraag is nu natuurlijk of FIFA 16 dit niveau ook kan halen of dat PES zich dit jaar de kampioen mag noemen. Uiteraard ga ik dat nog niet verklappen, maar wel dat de strijd dit jaar spannender dan ooit tevoren is.

No more tiki taka

FIFA 15 was geen perfecte game, maar toch heb ik vele potjes gespeeld en me er zeer mee vermaakt. Ik was dan ook zeer benieuwd of Electronic Arts wat met de kritiek zou doen of dat FIFA 16 exact hetzelfde zou aanvoelen. In de demo merkte ik al dat er behoorlijk wat verschil in de gameplay zit en de volledige game bevestigt dit nog maar eens. Het tempo van FIFA 16 ligt een stuk lager dan in FIFA 15 en focust zich meer op samenspel dan individuele acties. Natuurlijk zijn snelle en behendige spelers nog steeds een wapen, maar alleen als ze goed in stelling worden gebracht en dat is nu een stuk moeilijker. Een groot minpunt van FIFA 15 was natuurlijk de keeper. Electronic Arts legde hier erg de nadruk op als grote vernieuwing, maar de keepers bleken de meest stomme fouten te maken. Gelukkig voelen de keepers in FIFA 16 een stuk beter aan. Af en toe maken ze een spectaculaire redding, maar een goed geplaatst schot in de kruising is net als in het echt vaak onhoudbaar.

EA liet weten dat de verdedigers en middenvelders beter gepositioneerd zullen staan dan voorheen en ook meer zullen anticiperen. Dit is zeker het geval, waardoor passes vaker worden onderschept. Het nadeel is dat dit erg vaak kan gebeuren en hierdoor wordt het nog wel eens een flipperkast op het middenveld. Door de drukte op het middenveld vinden de nodige overtredingen plaats en wordt het spel naar mijn mening te vaak stilgelegd. De strijd om het middenveld pakt hierdoor niet altijd lekker uit. Desondanks zit de game verdedigend een stuk beter in elkaar, maar aanvallend zal het voor de meeste spelers even wennen zijn. Door het verlaagde tempo en het passen, wat moeilijker is dan voorheen, vereist het enig geduld om een goede aanval op te zetten. Mocht je er echter doorkomen en een doelpunt maken, dan geeft dit wel een heel lekker gevoel, omdat je er echt moeite voor hebt moeten doen.

Compleet pakket

Als ik FIFA 16 in twee woorden zou moeten beschrijven, dan zouden dat de volgende zijn: compleet pakket. De game is, net als vorige delen, enorm uitgebreid en dat is in het zeer overzichtelijke hoofdmenu al te zien. De vele modi, trainingen, aanpassingen en de grote, sublieme soundtrack nodigen je meteen uit tot het spelen van de game. Voor iedere speler is er wel wat bij. Ga je aan de slag met de carrièremodus, probeer je beter te worden met de Skill Games, of speel je even snel een potje tegen de computer of tegen een vriend? De meeste spelers duiken echter meteen in het online gedeelte en ook hier zijn genoeg modi, waaronder Seasons en het verslavende FIFA Ultimate Team, te vinden. Tot slot zijn daar ook nog de Internationale dameselftallen en hoewel dit geen enorme toevoeging is, spelen deze wedstrijden wel degelijk anders dan die van de mannen.

Grafisch is FIFA 16 ook weer iets beter, maar echt grote stappen worden er niet gemaakt. Het ergste blijven de gezichten van spelers. De spelers uit de Barclays Premier League zijn allemaal ingescant en ook die van grote teams uit de rest van Europa zien er subliem uit. De Eredivisie is echter weer matig. Dat is al jaren zo, maar ik zie hier weer exact dezelfde gezichten als vorig jaar en dat jaar daarvoor, en dat vind ik nogal gemakzuchtig worden. Ook spelers van grote competities als de Bundesliga zijn niet allemaal te herkennen, waaronder Bas Dost van Wolfsburg. Waar EA wel een meester in is, is het namaken van de stadions en de geweldige sfeer die hier ontstaat door de supporters.

FUT Draft

De populairste modus van FIFA is al jaren FIFA Ultimate Team, waarin je uit meer dan 12.000 spelers kunt kiezen en hier jouw ultieme elftal mee bouwt. Door het spelen van wedstrijden verdien je munten waarmee je nieuwe spelers kunt kopen op de transfermarkt. Natuurlijk is het ook mogelijk om packs te kopen met daarin nieuwe spelers en dit kan met munten of FIFA Points. Ultimate Team is ook dit jaar weer geweldig om te spelen en zeer verslavend. Naast het originele FIFA Ultimate Team wordt er dit jaar een nieuwe FUT-modus geïntroduceerd: FUT Draft. In deze modus krijg je aan het begin vijf opstellingen te zien waarvan je er én mag kiezen. Vervolgens krijg je voor elke positie de keuze uit vijf voetballers waarvan je er telkens én kiest. Net als Ultimate Team wil je de beste spelers kiezen, maar is het wel belangrijk om te zorgen dat ze een goede chemie hebben. Hiervoor moeten spelers dezelfde nationaliteit, competitie of club gemeen hebben. FUT Draft laat je bij het samenstellen van je elftal goed nadenken en dit voelt iedere keer weer fris aan. Met jouw team kun je vervolgens maximaal vier wedstrijden spelen en hoe meer je er wint, hoe hoger je beloning zal zijn. Deze bestaat uit packs waarmee je weer nieuwe spelers aan je normale Ultimate Team kan toevoegen, of deze op de transfermarkt verkoopt voor munten.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

FIFA 16 is niet een compleet nieuwe game ten opzichte van FIFA 15, maar speelt wel degelijk anders. Doordat het tempo is verlaagd, de verdedigers en middenvelders beter gepositioneerd staan en ze beter anticiperen, zijn de eenmansacties van FIFA 15 zo goed als verleden tijd. Het belangrijkste in FIFA 16 is het middenveld, maar helaas kan het hier nog wel eens een rommeltje worden. De slechte gezichten van spelers uit de Eredivisie blijven een ander minpunt, maar ook van grote competities zijn spelers niet altijd te herkennen. De vele modi, waaronder FUT en het nieuwe FUT Draft, maken echter een hoop goed en zorgen voor genoeg content om weer een jaar flink zoet mee te zijn.

• Defensie verbeterd
  • Teamwork wordt beloond
  • Geweldige sfeer