Review: FIFA 14 PlayStation 4

Het is alweer twee maanden geleden dat FIFA 14 voor de huidige (of mag je inmiddels al vorige zeggen?) generatie consoles verscheen. Afgelopen week maakte de serie zijn debuut op de PlayStation 4. Deze versie van de game heeft nogal wat verschillen met de andere versies. Daarom zal ik in deze review vooral de nadruk leggen op deze verschillen. Mocht je mijn review van de PlayStation 3-versie nog even willen lezen, dan kan je dat via deze link doen.

Grassprietjes tellen

Laat ik maar beginnen met de meest logische verandering en dat is natuurlijk de graphics. Het mag duidelijk zijn dat de PlayStation 4 veel krachtiger is dan zijn voorganger, en dus ook betere beelden op je beeldscherm weet te toveren. Het oogt allemaal veel scherper, waardoor je zelfs de grassprietjes kunt tellen. Ook de shirtjes van de spelers bewegen nu veel meer dan voorheen en je ziet de vouwen erin ontstaan. Het leek eerst alsof de shirtjes vastzaten aan je lichaam. Na het spelen van de PlayStation 4-versie wil je echt niet meer terug naar de PlayStation 3-versie.

Dankzij de kracht van de PlayStation 4 is het publiek in FIFA 14 nu eindelijk in 3D te bewonderen. Het leek altijd alsof het publiek van karton is gemaakt, maar nu is dit niet meer het geval. Het publiek wordt nu ook veel meer in beeld gebracht. Zo staat de standaardcamera een stuk lager dan normaal, zodat je altijd een gedeelte van het publiek ziet. Mocht je dit vervelend vinden, dan kan je dit uiteraard aanpassen, maar dan mis je wel een groot deel van de sfeer in het stadion.

Voetbal is geen film

FIFA 14 op de PlayStation 4 heeft niet alleen grafische veranderingen ondergaan. Zo zijn de cutscenes nu verleden tijd. Na een paar uurtjes spelen ken je altijd alle cutscenes in de FIFA-games wel, waardoor je al snel alles gaat skippen. Je ziet telkens namelijk exact hetzelfde, alleen met andere spelers. Op de PlayStation 4 vindt bijna alles in real-time plaats. Als je bal achter gaat, zie je bijvoorbeeld de keeper de bal ophalen en hem klaarleggen. Er zijn nu zelfs ballenjongens aanwezig om een nieuwe bal aan te reiken. Dit alles wordt gedaan met behulp van meer dan honderd verschillende camera's. Hierdoor lijkt het veel meer op een voetbalwedstrijd zoals je op de tv ziet. Je kunt dit soort momenten overigens wel overslaan. Dit vind ik én van de betere veranderingen in de FIFA-serie. Nu moet ik wel zeggen dat de animaties bij dit soort momenten er niet altijd even vloeiend uitzien. Bij het wisselen van een speler liep mijn speler bijvoorbeeld erg hoekig van het veld af en maakte hij soms zonder reden een kleine tussenstop. Dit is niet heel hinderlijk, maar wel een verbeterpuntje.

Nog meer veranderingen

Niet alleen de presentatie van de game is veranderd, er zijn ook wat dingetjes aan de gameplay veranderd. Zo is het nu mogelijk om bij een hoge bal met meer dan twee spelers het duel in te gaan, waar het voorheen maar maximaal met twee spelers mogelijk was. Ook zijn de spelers nu meer bewust van wat er om hun heen gebeurt. Als een speler een sliding van een andere speler op zich af krijgt, zal er bijvoorbeeld alles aan worden gedaan om de sliding te ontwijken. Voor deze dingen zijn een hoop nieuwe animaties toegevoegd om het mogelijk te maken. Het zijn kleine veranderingen, maar wel veranderingen die de game beter en realistischer maken.

Upgraden?

Misschien ben je al eigenaar van de PlayStation 3-versie van de game en vraag je je af of je moet upgraden naar de PlayStation 4-versie. Wanneer je dit doet, begin je in ieder niet met lege handen. Zo neem je uiteraard je EA Sports Football Club-statistieken mee, want dit gebeurde al met alle delen vanaf FIFA 12. Je Ultimate Team-statistieken zal je ook meenemen en ook je statistieken en trofeeën in Seizoenen gaan niet verloren. Echter is het niet mogelijk om je voortgang in de Carrièremodus mee te nemen. Wel krijg je een kleine voorsprong als je deze modus al een tijdje hebt gespeeld.

Je meeste statistieken zal je dus meenemen, maar de vraag blijft nog steeds staan of je wilt upgraden. Veel dingen zijn namelijk wel hetzelfde gebleven als in de PlayStation 3-versie. Je hebt bijvoorbeeld dezelfde skillgames en ook de muziek is onveranderd. Je merkt gewoon dat deze versie gebouwd is op het fundament van de andere versies. Desondanks vind ik het zeker een upgrade waard. Het verschil tussen FIFA 13 en FIFA 14 op de PlayStation 3 was in mijn ogen namelijk veel kleiner dan het verschil tussen de PlayStation 3- en PlayStation 4-versie van FIFA 14.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Het mag duidelijk zijn dat EA Sports met de next-gen-versie van FIFA 14 meer heeft gedaan dan enkel alles scherper maken. Het publiek in de game is nu eindelijk in 3D te bewonderen, wat er best indrukwekkend uitziet. Ook zijn de standaard cutscenes die iedere FIFA-fan nu wel kent verdwenen, en in plaats daarvan wordt alles nu real-time gedaan. Hierdoor drukte ik minder snel een spelonderbreking weg dan voorheen. De veranderingen in de gameplay zijn minimaal, maar ze maken de game wel beter en realistischer. De FIFA-serie heeft in mijn ogen een uitstekend debuut gemaakt op de nieuwe generatie consoles. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de eerste FIFA die volledig gemaakt is voor de nieuwe generatie consoles.

• Grafisch veel beter
  • 3D-publiek
  • Geen standaard cutscenes