Review: FIFA 13 Xbox 360

FIFA komt jaarlijks met een nieuwe editie en elk jaar is het weer de vraag wat de game voor vernieuwing gaat brengen. Vorig jaar werd een volledig nieuw besturingssysteem geïntroduceerd, waardoor je opnieuw FIFA moest leren spelen. Dit jaar heeft Electronic Arts gelukkig gekozen voor hetzelfde systeem, maar wel met een aantal vernieuwingen. Zijn deze vernieuwingen het waard om de game ook dit jaar aan te schaffen?

Op het veld

De belangrijkste vernieuwingen vinden natuurlijk op het voetbalveld plaats. Zo wordt er nu gebruikgemaakt van Attacking Intelligence, First Touch Control en een verbeterde Player Impact Engine. Yordi heeft het hier al uitgebreid over gehad in zijn Gespeeld, dus wil ik hier niet al te lang bij stilstaan. Wel wil ik even vermelden dat de vernieuwde Player Impact Engine nog steeds wat kanttekeningen heeft, zoals je in deze video kunt zien. Gelukkig heb ik het nog niet zo extreem als dit meegemaakt.
En ander ding wat me is opgevallen, is dat er meer om het veld heen gebeurt. Zo heb je nu eindelijk coaches langs de zijlijn staan die het team proberen aan te sturen. Daarnaast zijn er spelers die zich warmlopen en juichen of balen wanneer er wordt gescoord.
Nog een verbeterpuntje zijn de snelle vrije trappen en inworpen. Bij snelle vrije trappen zal er nu iemand achter de bal aan gaan om de bal naar de plek van de vrije trap te spelen. Met de snelle inworpen van vorig jaar pakte je speler heel vaak de bal niet op. In dit deel zal dat bijna niet meer gebeuren.

Wedstrijddag

Naast de verbeteringen op het veld heeft ook het commentaar wat vernieuwingen met zich meegebracht. Zo zal er af en toe een speler worden uitgelicht, omdat hij misschien net is teruggekeerd van een blessure of voor het eerst bij zijn nieuwe club speelt. Ook krijg je updates te horen van spelers die zojuist een blessure hebben opgelopen. Zo weet je gelijk wat de ernst van de blessure is en of je je speler moet wisselen.
Waar ik minder over te spreken ben, is het commentaar op de andere wedstrijden. Van alle andere wedstrijden in jouw competitie die op dezelfde dag worden gespeeld, krijg je updates. In het begin is het leuk om te horen hoe het gaat met de andere teams, maar al vrij snel irriteert het. Er kunnen namelijk veel te veel updates komen, waardoor er bijna geen commentaar meer wordt gegeven op je eigen wedstrijd. Het zou fijn zijn als er alleen commentaar wordt gegeven op wedstrijden die belangrijk voor jouw team zijn. Als je bijvoorbeeld tweede staat, dan wil je weten hoe het met de eerste gaat en niet met de laatste.

Skill Games

Al sinds FIFA 07 kan je tijdens het laden van de game in een arena wat op doel schieten. Na zes delen begint dit wel te vervelen. Gelukkig heeft FIFA 13 een nieuwe manier om het (korte) wachten te doden. Je kan nu namelijk Skill Games spelen. In deze minigames kan je verschillende vaardigheden trainen op een grappige manier. Zo kan je bijvoorbeeld oefenen met strafschoppen nemen door tegen alle dozen op de doellijn te schieten. In elke categorie kan je medailles verdienen, om zo meer Skill Games vrij te spelen. Ik merkte dat ik deze uitdagingen vaak opnieuw probeerde om een hogere score te behalen, terwijl de game al lang was geladen.

Bugfeest

Waar ik me aan FIFA 13 het meeste erger, zijn de verschillende bugs en glitches die er te vinden zijn. Om te beginnen is er een gamebreaking bug in de Career-modus, waardoor je console vastloopt. Hier is onlangs nog een update voor verschenen, maar nog steeds zijn er veel mensen die hier last van hebben. Ik snap echt niet dat EA de game op deze manier heeft kunnen uitgeven. Het is zelfs mogelijk om de game met een onzichtbare bal te spelen. Naast deze bugs zijn er nog veel meer die ik niet allemaal ga opnoemen. Ik hoop echt dat EA nog met patches gaat komen om dit op te lossen en niet wacht tot FIFA 14.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Ondanks de bugs en glitches heb ik me toch nog prima weten te vermaken met de game. De vernieuwingen zijn deze keer niet zo groot als vorig jaar, maar maken het zeker een verbetering. Dankzij de Attacking Intelligence lopen je teamgenoten veel beter vrij, waardoor je ze gemakkelijker kan aanspelen. Het verdedigen wordt hierdoor wel een stuk pittiger. Ook is een aantal problemen van vorig jaar opgepakt, zoals de snelle vrije trappen/inworpen en is de Player Impact Engine verbeterd. Als EA nou nog even de bugs en glitches fixt, dan is FIFA 13 weer een game die ik een heel jaar lang kan spelen!

• Punten uit voorganger verbeterd
  • Attacking Intelligence
  • Rondom veld gebeurt meer