Review: FIFA 12 Xbox 360

Voor de review van FIFA 12 zou ik voor het gemak de inleiding van de review van FIFA 11 kunnen gebruiken, aangezien het elk jaar weer gaat om die paar vernieuwingen die het nieuwe deel toch weer het kopen waard maken. Je weet wel, die paar nieuwe features die er voor zorgen dat de game weer de hoogst mogelijke rating krijgt. Aan het aantal sterren hierboven heb je vermoedelijk al gezien dat die hoogste waardering ook voor FIFA 12 weer geldt, maar daar heeft EA SPORTS een jaar lang hard voor moeten werken.

De vernieuwingen op een rij

Laat ik om te beginnen eens alle vernieuwingen in dit nieuwste deel uit de voetbalserie van Electronic Arts opnoemen, zonder er verder diep op in te gaan. Ben je er klaar voor? Hier komt 'ie: de nieuwe Player Impact Engine met betere physics, de Pro Player Intelligence, Tactical Defending, Precision Dribbling, de Football Club, natuurgetrouwe blessures, nieuwe (internationale) presentatie van de wedstrijden, een nieuwe commentator, overzichtelijkere menu's, meer dan vijfhonderd licenties van clubs over de wereld en ga zo maar door. Dit lijstje zal bij lange na nog niet compleet zijn, maar het geeft wel de grootste veranderingen in FIFA 12 weer. De drie belangrijkste heb ik als eerste genoemd en door deze drie vernieuwingen is deze versie van FIFA echt weer een volwaardige en op zichzelf staande game geworden.

Player Impact Engine

Laat ik beginnen met het eerste nieuwe element in de game, de Player Impact Engine. Volgens EA heeft men maar liefst twee jaar lang aan deze nieuwe engine gewerkt, waardoor de hoogst mogelijke kwaliteit uiteindelijk op het bordje van de gamer belandt. Kortgezegd komt de Player Impact Engine neer op een nieuwe manier waarop spelers in fysieke duels met elkaar om de bal strijden. Waar je vroeger nog wel eens duels zag die resulteerden in een totaal ongeloofwaardige uitkomst, zul je dat nu niet zo snel meer tegenkomen. Duels tussen spelers worden nu afgehandeld volgens de wetten van de natuur. Dit resulteert ook in blessures die gerelateerd zijn aan de plaats waarop een speler is geraakt. Een oogkasfractuur op basis van een knietje in de maag is dus verleden tijd. Toch werkt de nieuwe engine niet op alle gebieden altijd even goed en als je even op YouTube zoekt, vind je ook genoeg filmpjes waaruit dit blijkt (kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit filmpje of een filmpje van 'n van mijn eigen ervaringen). Deze foutjes zijn jammer, aangezien het hele idee van de engine leuk is en deze over het algemeen toch ook wel aardig werkt.

Tactical Defending

De nieuwe manier van verdedigen in FIFA 12 - door EA omgedoopt tot Tactical Defending - zal voor velen de grootste verandering zijn, in ieder geval de verandering waarop het meest geoefend zal moeten worden om 'm onder de knie te krijgen. In de voorgaande delen van FIFA hield je bij het verdedigen gewoon de A-knop (bij de Xbox 360) ingedrukt, zodat je verdedigers automatisch druk zetten om de bal te veroveren. In FIFA 12 is alles juist gericht op goed timen. Met de A-knop kun je nog steeds druk zetten op de man met de bal, maar daar blijft het ook bij. Je zult de B-knop moeten gebruiken om de bal op het juiste moment af te pakken, bijvoorbeeld als de tegenstanders de bal net iets te ver voor zich uit speelt. Vooral in het begin zul je het vaak meemaken dat je net te vroeg of te laat bent met je inzet, waardoor de tegenstander óf vrij naar het doel kan dribbelen, óf een penalty krijgt doordat je 'm ongewild onderuit haalt in het strafschopgebied. Maar als je de nieuwe manier van verdedigen eenmaal door hebt, wil je niets anders meer en lijkt de manier waarop je de voorgaande jaren verdedigde opeens wel heel erg simpel. Het enige nadeel is dat nieuwkomers de nieuwe besturing wat minder snel zullen oppakken, waardoor het een stuk makkelijker wordt om te winnen tegen vrienden die de game nog nooit hebben aangeraakt. Leuk voor jou, maar tegelijkertijd ook frustrerend voor hen.

Football Club

Als afsluiter wil ik nog even een nieuwe feature op online gebied aankaarten, namelijk de Football Club. Zodra je de game voor de eerste keer opstart, wordt je gevraagd van welke club je een supporter bent. Vervolgens verdien je bij elke wedstrijd die je speelt (of dat nu offline of online is) ervaringspunten voor jouw favoriete club. Van deze ervaringspunten wordt elke week het gemiddelde genomen, waardoor je precies kunt zien hoe goed de supporters van een bepaalde voetbalclub het doen in de game. Zo kan het zomaar gebeuren dat een relatief kleine club als VVV Venlo opeens bovenaan de ranglijst van de Nederlandse competitie staat, puur en alleen vanwege het feit dat gamers uit Limburg blijkbaar goed zijn in het spelen van FIFA 12. Al met al is het een leuke toevoeging van EA en in het gunstigste geval kan het nog wel eens gaan zorgen voor veel strijd om je eigen club zo hoog mogelijk op de ranglijst te laten eindigen.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Naast de bovenstaande veranderingen heeft FIFA 12 nog veel meer nieuwe dingetjes, maar een review is veel te kort om alles te bespreken. Wat dacht je bijvoorbeeld van het spelen van uitdagingen die een paar keer per week worden vernieuwd, het spelen van een coach in de opnieuw uitgebreide carrière modus of het bouwen van een compleet nieuw team met Ultimate Team. Dit alles wordt ondersteund door een goede gameplay die al jaren staat als een huis. EA heeft het weer geflikt!

• Player Impact Engine...
  • Tactical Defending
  • Vernieuwde Carrière modus