FIFA 10
  • ONTWIKKELAAR EA Canada
  • EERSTE RELEASEDATUM 1 oktober 2009
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 2, PlayStation Portable, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo DS, Nintendo Wii, Mobile
  • GENRE Sport
  • GAMELINER SCORE

review: FIFA 10 Xbox 360

Wat doe je met een voetbalgame die een jaar geleden alle records brak en zelfs voor het eerst die andere voetbalkoning van de troon stootte? Electronic Arts moet precies hetzelfde hebben gedacht toen ze begonnen aan FIFA 10. Want ja, een game die bijna perfect is ga je niet radicaal omgooien, met de kans dat het er alleen maar slechter op wordt. Is het EA toch gelukt om een nog betere voetbalervaring af te leveren dit jaar?

Lekker luieren?

Sinds vorig jaar is FIFA de held als het gaat om voetbalgames. Waar vroeger PES altijd heer en meester was volgens het grote publiek, heeft FIFA nu de scepter in handen. Uiteraard wil Electronic Arts dit zo lang mogelijk en het liefst voor altijd zo houden, en daarom hebben ze met FIFA 10 vooral voortgebouwd op dat wat met FIFA 09 was neergezet. Het overgrote deel van de game is dan ook hetzelfde gebleven, en men heeft daarnaast vooral getweaked. Toch is het niet zo dat EA het hele jaar op de warmste plekjes aan het strand heeft gelegen.

Rondjes rennen

Er zijn in FIFA 10 een aantal nieuwe features die de game "“ hoe doen ze het toch "“ nog beter maken dan zijn voorganger. De grootste vernieuwing is het 360 graden dribbelsysteem. Waar je vroeger eigenlijk maar in acht richtingen kon lopen, wordt nu de mogelijkheid van de pookjes volledig benut. Toegegeven, het is even wennen, maar als je er dan eenmaal aan gewend bent wil je absoluut niet meer terug naar 'dat hoekige' systeem. Omdat je nu werkelijk alle kanten op kunt rennen, heb je veel meer controle over de speler met de bal, maar ook over spelers die niet in balbezig zijn. Het nieuwe systeem brengt ook weer wat moeilijkheden met zich mee. Zo is het bijvoorbeeld lastiger om op doel te mikken (een klein beetje uit de richting en je schiet flink naast), en ook het verdedigen is wat moeilijker gemaakt. Je tegenstanders (computer of andere speler) hebben immers ook 360 graden waar ze uit kunnen kiezen.

Flinke AI

Als je het over een moeilijkere verdediging hebt, kom je gelijk aan bij de AI van de tegenstander, die in FIFA 10 echt flink verbeterd is ten opzichte van de versie van vorig jaar. Vooral op de hogere niveaus is het echt lastig om een gaatje in de verdediging te vinden. De andere club staat namelijk altijd goed opgesteld en probeert alle mogelijke aanvalstactieken van jou met de grond gelijk te maken. Het zorgt, samen met de andere vernieuwde features, voor een nog realistischere spelervaring. Klinkt goed, maar er is ook een vrij groot punt van kritiek te vinden, dat vooral voorkomt op de hogere niveaus. Het probleem is dat de scheidsrechter het spel veel te vaak stillegt. Bij de meest zachte overtredingen krijg je al een vrije trap tegen, wat ongelooflijk irritant is en ook de vaart uit het spel haalt. Kan gebeuren denk je misschien, maar voor een game als FIFA, waarin het draait om de gameplay en het voetballen, is het heel storend.

Strafcorner

De grootste vernieuwing na het 360 graden draaien is misschien wel de Set Piece Creator. Met deze tool kun je precies aangeven hoe jouw elftal zich moet bewegen tijdens dode spelmomenten. Op deze manier kun je dus de ultieme vrije trap of corner creëren, waaruit je bijna altijd kunt scoren. Het lijkt allemaal een beetje op de strafcorner uit het hockey, waar de teams ook ingewikkelde constructies bedenken om de tegenstander op het verkeerde been te zetten. Toch zit er met dit systeem een addertje onder het gras, en dan vooral op multiplayer gebied. Het is in theorie namelijk mogelijk om d' ultieme vrije trap of corner zo uit te denken, dat het honderd procent zeker is dat je scoort. Maar goed, zolang dat niet het geval is kun je lekker blijven puzzelen met je creaties, om ze zo goed mogelijk te maken.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Het is Electronic Arts voor het grootste deel gelukt om een voetbalgame neer te zetten die zelfs het alom geprezen FIFA 09 aan de kant zet vanwege de kwaliteit. Met de nieuwe features (360 graden dribbelen en Set Piece Creator) kunnen we er weer even een jaartje tegenaan. Het is dan jammer dat 'n van de minpunten, het te vaak stil leggen van een spel bij de meest zachte overtredingen, grote gevolgen heeft voor de spelbeleving. Toch kun je niet anders dan concluderen dat EA zijn best weer heeft gedaan, en met FIFA 10 een game heeft neerzet die hoog boven de rest "“ of eigenlijk maar 'n andere game "“ uittorent.

  • Pluspunten
  • 360 graden dribbelen
  • Set Piece Creator
  • Ultieme voetbalbeleving
  • Minpunten
  • Jammerlijke spelonderbrekingen
  • Te makkelijk scoren met een piece?
Gameliner Score
Perfect

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?