Review: FIFA 09 Xbox 360

Geplaatst: 20 oktober 2008 16:18
Aangepast: 17 maart 2024 18:58

Met elk jaar een aantal nieuwe voetbalgames van EA op de markt verwacht je op den duur toch wel een echte next-gen footie. Tot nu toe wist de gigant grafisch dat niveau al wel te behalen, maar op het gebied van de gameplay was het nog niet compleet. Met FIFA 08 werd een stap in de goede richting gezet. Met FIFA 09 is het EA eindelijk gelukt een echte FIFA van formaat af te leveren.

Soepel

Al vanaf de allereerste aftrap merk je dat FIFA 09 anders is dan alle voorgangers: de game doet wat jij wilt, en het verloopt nog soepeltjes ook. In eerdere delen wist FIFA gameplaytechnisch nooit compleet te overtuigen. Met 09 is dat verleden tijd: FIFA is next-gen geworden. De grootste verbetering is te vinden in de gameplay zelf. Het spel verloopt vloeiender, en op een of andere manier heb je het gevoel dat de game je begrijpt. Passen gaat soepeler en de bal komt gemakkelijk aan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de game makkelijk is geworden. Integendeel, scoren blijkt lastiger dan gedacht en het zal me niets verbazen wanneer je de eerste drie wedstrijden van de mat wordt gespeeld. Gelukkig zie je dat de medespelers meedenken. Loop je bijvoorbeeld met de rechter middenvelder met de bal aan de voet, dan zul je zien dat er voorin drie man naar voren rennen en wijzen dat en waar ze bal willen. Dankzij het vloeiende spel is een mooie bal door de lucht zo gegeven, de aanname prachtig, het schot nog mooier dan dat en de goal!" afgekeurd wegens buitenspel.

Terug van weggeweest, en goed ook

Balen van die afgekeurde goal, maar de scheidsrechter en zijn makkers moeten natuurlijk de regeltjes handhaven. Dat kunnen ze dit jaar nog beter, want ze zijn deze keer ook echt in het veld te zien. Waar in voorgaande delen van FIFA de scheids alleen in filmpjes te zien was, mag je hem met zijn kornuiten dit jaar ook in 'levende' lijve zien rondhuppelen op de graszoden. En het is lastig om hem over het hoofd te zien, want hij is behoorlijk aanwezig; zowel positief als negatief.

Een goede verbetering aan de scheidsrechter is dat hij alles onthoudt. In FIFA 08 was het bijvoorbeeld mogelijk gele kaarten te omzeilen met behulp van de voordeelregel. Dit jaar is dat anders. Maak je nu een aantal smerige overtredingen maar wordt er voordeel gegeven, dan is het mogelijk dat je nog vijf minuten doorspeelt, een doelpunt maakt en vervolgens nog een aantal kaarten krijgt voor die eerdere overtredingen. Keerzijde is wel dat de scheidsrechter hier soms wat apart mee omgaat. Zo kreeg ik bijvoorbeeld plotseling een directe rode kaart voor een overtreding, nadat ik eerst nog even de winnende treffer in de kruising had gejaagd. Daarentegen zien alle animaties zoals fluiten en vlaggen van de scheidsrechter en grensrechters er wel netjes uit.

De dikke en de dunne

Ook de animaties van spelers zijn flink verbeterd. In FIFA 09 is de bouw van spelers erg belangrijk geworden. Een klein mannetje zal het in een kopduel niet winnen van een reus van een verdediger. Daarentegen maakt diezelfde verdediger geen kans tegen de kleine snelle spits wanneer het aankomt op een sprintduel. Ook slidings zien er gaaf uit. Spelers maken de meest spectaculaire sprongen en duiken, en het is geweldig om zo nu en dan een mooie face plant van de tegenstander te veroorzaken. Een leuke toevoeging (die ook al in EURO 2008 te bewonderen was) is ook dat je ditmaal je eigen juichmanier kunt kiezen na het scoren. Zo kun je radslagen en koprollen maken, maar ook gewoon als een debiel over het veld rondrennen.

Sfeervol

Niet alleen de animaties zien er goed uit, net als altijd ziet de game er grafisch ook weer geweldig uit. Vooral de bekende spelers zien er erg realistisch uit en hebben soms zelfs hun unieke bewegingen. De mindere spelers echter zijn niet precies als hun levende evenbeeld. Maar wat wil je ook, met licenties van eigenlijk alle grote en ook een aantal kleinere divisies.

Ook het geluid is net als altijd weer subliem. Vooral de sfeer in het stadion zit er goed in, zeker wanneer je thuis een paar mooie treffers weet te maken. Het publiek zal uit z'n dak gaan en het gebrul na een goal voelt geweldig. Het commentaar is net als altijd ook weer in orde. Hoewel Nederlands commentaar altijd een komisch (en dus soms onrealistisch) tintje krijgt, weet het Engelse commentaar echt te overtuigen. Slechts het pijltje boven een speler en wat informatie onder in beeld verraden dat dit geen echte wedstrijd is.

Met z'n allen!

Nog een toffe feature van FIFA 09 is het vernieuwde Be a Pro. Ditmaal kun je in vier seizoenen uitgroeien van simpele wannabe tot ware voetballegende. Je kunt een eigen speler maken en naargelang het seizoen vordert hem telkens upgraden. Dit gaat aan de hand van punten, die je verdient door goed te spelen. Je kiest eenmalig een club, waar je vier seizoenen voetbalt. Begin je bij een grote club, dan zul je eerst in het reserve-elftal komen. Door beter te spelen kom je hogerop, en word je wellicht nog aanvoerder ook. In dat geval krijg je toegang tot de managementopties, zodat je ook een zegje kunt hebben in opstelling en dergelijke. Het nieuwste aan dit alles is natuurlijk dat je ditmaal ook met tien tegen tien online kunt spelen op deze manier. Ieder kiest 'n positie (doelman niet mogelijk) en de wedstrijd begint. Om geen totale chaos te creëren wordt een prestatiemeter gebruikt. Door te letten op je positie, niet altijd te kiezen voor eigen succes en goed verdedigend werk af te leveren kun je dit beïnvloeden en zo je eindcijfer van de wedstrijd opkrikken.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

FIFA was de laatste jaren al een goede game. De carrièremodus staat al sinds het begin als een huis, en de verschillende toevoegingen van de laatste jaren hebben de game goed gedaan. Ook het geluid en de graphics zijn zoals altijd geweldig gebleven, evenals de sfeer in het stadion. Met goed Nederlands en subliem Engels commentaar krijg je bijna het gevoel een echte wedstrijd te kijken. Tel bij dit alles nog eens op dat je nu met twintig man online een balletje kunt trappen, dat de animaties veel gelikter zijn, dat er eindelijk weer scheids- en grensrechters te zien zijn op het veld 'n dat deze game vele malen soepeler en gemakkelijker speelt dan ooit tevoren. FIFA is next-gen geworden.

• Speelt soepel en gemakkelijk
  • Grafisch geweldig
  • Sfeervol