Review: FIA European Truck Racing Championship PlayStation 4

Geplaatst: 25 juli 2019 15:00

Als raceliefhebber volg ik menig auto- en motorsport. Uiteraard volg ik de Formule 1 op de voet, maar ook de Formule 2, Formule 3, Formule E, Formule W, DTM en de MotoGP ga ik graag even goed voor zitten. Het is niet zo dat ik dat allemaal tot in den treure volg, maar als het voorbij komt zap ik zeker niet weg. Toch kan het dat er autosporten zijn waarvan ik het bestaan niet eens wist. FIA European Truck Championship liet mij kennis maken met het truck racing en bracht gemengde gevoelens in mij naar boven.

Racen is racen

Hoe je het ook went of keert, een racegame is een racegame. Of je nu Formule 1 speelt of dat je je liever waagt aan Forza Horizon, uiteindelijk draait het erom dat je als eerst over de finish komt. Verwacht dan ook niet veel nieuws aan de horizon met FIA European Truck Championship, want in de basis is ook dit gewoon een racegame, waarbij je anderen te snel af moet zien te zijn. Alleen in plaats van dat te doen in een snelle sportwagen, bestuur je nu een zware vrachtwagen en daarin zit natuurlijk wel wat verschil. Zo is de topsnelheid van zo'n ding vaak begrensd op 160 kilometer per uur - is overigens wel in te stellen - en moet je ook rekening houden met het gewicht van je voertuig.

Het type standaard racegame is al direct terug te zien in de diverse game modi die de game rijk is, want hierin is ook niets verrassends terug te vinden. Dat is an sich ook helemaal niet erg, want als een racegame een coöperatieve modus, een multiplayer en - zoals in dit geval - een carrière modus bevat, dan is een kinderhand als het mijne al snel gevuld. Daarnaast biedt de game ook de mogelijkheid de trucks van de racers te bekijken vanuit allerlei hoeken en standen. Leuk dat het er in zit, maar het is iets waar je één keer naar kijkt en dan heb je het ook direct wel gezien.

Niet alleen goud wat er blinkt

Ik heb mijn tijd vooral gespendeerd in de carrièremodus, omdat dit meestal mijn favoriete gamemodus is. Dat is in FIA European Truck Championship niet anders, maar het wakkerde wel gemengde gevoelens aan. Het is enorm tof om eens zo'n groot voertuig te besturen en om ermee te racen. Zeker in het begin onderschat je al snel het gewicht van je truck en gebeurt het al snel dat je de controle verliest. Nadat je bent gespind duurt het wel even voor je je route weer kunt vervolgen. Het is dus in het begin vooral zaak om te testen hoever je kunt gaan met je truck en de vrije trainingen zijn ook zeker geen overbodige luxe om de banen te verkennen. De kwalificatie bestaat namelijk maar uit twee ronden en als je het goed genoeg doet, ga je door naar de super lap. Die bestaat uit één ronde, waarin de startposities voor de race worden bepaald.

Toch kleven er ook veel nadelen aan deze modus. Net als in de echte FIA European Truck Championship bestaat een raceweekend uit vier races. Iedere tweede race wordt er gestart in een reversed grid opstelling, waarbij de eerste acht trucks met elkaar wisselen. Degene die de eerste race als eerste is geëindigd start dan dus op de achtste positie en de nummer twee op de zevende enzovoorts. Het zorgt ervoor dat de game erg eentonig wordt, omdat je zo vaak hetzelfde rondje aflegt voor je verder reist naar een volgend parcours dat het soms een beetje saai wordt. Vreemd genoeg racen er slechts twaalf coureurs mee, terwijl dat er bij de echte truck races veel meer zijn. Hierdoor viel bijvoorbeeld de kampioen Jochen Hahn buiten de boot en deed hij niet mee in mijn kampioenschap, terwijl hij wel in de game zit. Een gemiste kans als je het mij vraagt.

Ai, ai AI

Wat mij ook erg opviel is dat de AI niet altijd heel lekker werkt. Als ik met mijn truck iets van de baan gleed of tegen een andere truck aan stootte dan kreeg ik al snel een drive-trough penalty. Terwijl de tegenstanders iedere ronde elk denkbaar paaltje uit de grond rijden en gewoon door mogen rijden. Het creëert een bepaalde oneerlijkheid aan de game, waarbij de computergestuurde tegenstanders in het voordeel zijn. Door de lengte van de pitsstraat en de geldende maximale snelheid van 60 kilometer per uur verlies je dusdanig veel tijd op je tegenstanders, dat je dat vaak niet meer goed kunt maken. Het is wel fijn dat je geduchte tegenstand hebt en echt je best moet doen om je tegenstanders te verslaan. Hiervoor moet je echter wel een wat hogere moeilijkheidsgraad kiezen.

Het voelt fijn om een trucker te zijn. Ik wil dan ook nog heel even terugkomen op het gewicht van de auto. Doordat het moeilijk is je vrachtwagen onder controle te houden, voelt het realistisch aan dat je op hoge snelheid in een zware truck rijdt. Hierin merk je echt dat het een racesim is. Aan de andere kant wordt die realistische insteek tenietgedaan als je in aanraking komt met één van de andere trucks op het circuit. Dan voelt het allemaal helemaal niet zo zwaar aan en is de impact ook nauwelijks in terug te zien. Het geluid van de klap is bijvoorbeeld dusdanig zacht dat het weinig lijkt voor te stellen, terwijl je toch in een grote truck aan het racen bent. Op dat gebied nijgt de game juiste meer naar een arcade racer.

Fotofinish!

Tot slot wil ik ook nog even mijn gal spuwen over wat de game grafisch te bieden heeft. FIA European Truck Championship doet dit namelijk oke, en dat is voor mij een gemiste kans. Het ziet er meestal wel prima uit, al heb ik ook een race meegemaakt in Hongarije waarbij het had geregend en de zon net onderging. De weg leek hierbij meer op een zwembad dan een nat wegdek. Daarnaast zijn de officiële circuits in de game vertegenwoordigd. Het is te zien dat je op deze circuits rijdt, ze zijn herkenbaar en zien er aardig uit. Alleen missen ze stuk voor stuk sfeer. Het voelt allemaal wat leeg en onaf aan. Het zijn stuk voor stuk kleine dingetjes die samenkomen tot een aardige optelsom.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

FIA European Truck Championship is helaas wat matig uitgevoerd. De potentie sijpelt er aan alle kanten uit, maar er zijn nog teveel verbeterpuntjes om zich te kunnen ontpoppen tot goede lekkere racegame. Dit is dan ook een game voor de liefhebber, of voor de gamer die het even zat is om in de zoveelste dikke bolide te stappen - kun je daar ooit genoeg van krijgen? - en te racen voor de winst. Ik heb mij ontegenzeggelijk kunnen vermaken met de game, maar het is geen racer die ik snel weer op ga starten.

    Voldoende
  • Trucks zijn gaaf
  • Geduchte AI
  • De bekende racetracks
  • De echte coureurs
  • Grafisch mwa
  • AI voelt soms oneerlijk
  • Raceweekenden duren lang
  • Impact bij botsing nihil
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot FIA European Truck Racing Championship

Series

-

Uitgever

Bigben Interactive

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Releasedatum

18 juli 2019

Ontwikkelaar

N-Racing

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord