Felix The Reaper
  • ONTWIKKELAAR Kong Orange
  • EERSTE RELEASEDATUM 17 oktober 2019
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • GENRE Avonturen, Puzzel

review: Felix The Reaper Pc

De dood komt voor ons allemaal. Een wat grimmige noot om deze review mee te starten, maar het staat centraal in Felix The Reaper. Eerder hebben we al nieuwtjes over deze game geschreven en ik was meteen benieuwd. Kong Orange maakt gebruik van een luchtige kijk op het onderwerp, verpakt in een charmante artstyle. Als ik ergens een zwak voor heb, dan is het wel als ontwikkelaars weten hoe ze fatsoenlijk moeten tekenen. Mocht het in de (verre) toekomst ooit mijn beurt zijn om de kraaienmars te blazen, dan hoop ik dat het ministerie van de dood Felix stuurt. Ik ga namelijk liever dansend ten onder.

felixlogo

I want to dance with somebody

In Felix The Reaper kruip je in de huid van Felix. Je bent zojuist aangenomen door het ministerie van de dood en gaat aan de slag met je eerste opdracht. Je manager, vertolkt door Sir Patrick Stewart, loopt je op je eerste dag rustig door het proces heen. Je weet wel, het proces hoe je de architect van iemands overlijden wordt. Puzzelmeester die jij bent, doorloop je het introductieproces met vlag en wimpel en mag je al snel zelf aan de slag. Er wordt Felix nog wel op het hart gedrukt: we snappen dat je verliefd bent, maar jij en de maagd van het leven, Betty, kunnen nooit samen zijn.

Dan mag je zelfstandig van start. Ieder puzzellevel is opgebouwd uit een bord met vierkante vlakken. Aan het begin zie je een filmpje waarin duidelijk wordt gemaakt wat je doel is. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat je de juiste spelers in het scenario op de juiste plek moet zetten, of objecten moet overhevelen. Dit alles met catastrofale gevolgen natuurlijk.

felixwereld 4

I've got the moves like Felix

Felix the Reaper heeft vijf verschillende werelden met daarin vier tot vijf levels. Tijdens de levels creëer je een fatale setup. Dit doe je door bijvoorbeeld olie op de weg te gooien of mensen onder een vallende lantaarnpaal te manoeuvreren. Felix kan zich alleen door de schaduwen bewegen. Met behulp van objecten die je op kan pakken en je sundial kan je schaduwen manipuleren om zo een pad voor jezelf te banen. Met de sundial kan je de zon bijvoorbeeld een kwartslag draaien. In ieder level kan je alleen wisselen tussen twee standen van de zon, welke altijd 90 graden uit elkaar staan. Op het moment dat je op de goede weg bent, geeft de game je positieve feedback en een checkpoint. Wel zo fijn.

Elk level heeft zijn eigen kleurenpalet, muziek en unieke elementen. Zo kan je in wereld 3 teleporteren door buizen en in wereld 4 tijdens de schemer met langere schaduwen werken. De puzzels zijn niet te lastig, maar mocht je vastzitten, dan is er altijd een hulpknop die je de volgende zet laat zien. Mocht deze modus nou voor de puzzelveteraan niet uitdagend genoeg zijn, dan is er altijd de optie om te wisselen naar een extra moeilijke gamemodus.

Felix the Reaper1

Nobody puts Felix in the corner

Al met al ben je zo’n zes uur bezig met Felix The Reaper, als je rechttoe rechtaan de normale modus speelt. Dan is er natuurlijk nog de extra lastige modus, maar er is niet veel game voor een prijskaartje van twintig euro. Daar staat dan wel weer tegenover dat wat je krijgt van hoge kwaliteit is. De puzzels zijn geen enkele keer hetzelfde. Kong Orange heeft er moeite in gestoken om de game-ervaring zo plezant mogelijk te maken en dat is ze gelukt. Als je op de goede weg bent, geeft de game dit aan en je kan door Felix zijn muziek scrollen. Dus als je lang vast zit hoef je niet een half uur naar hetzelfde deuntje te luisteren. De vormgeving is van hoge kwaliteit en de UI is duidelijk en makkelijk te navigeren. Ik ben het meest enthousiast over de algehele charme van de game. Het dansen van Felix maakt het toch net een tikje eigenzinniger dan wanneer deze gewoon zou wandelen en de bizarre humor in combinatie met het serieuze thema spelen goed samen.

Helaas vond ik het soms wel jammer dat de hint optie niet altijd even behulpzaam was. Wanneer ik vast zat en even wilde kijken naar de volgende zet, kreeg ik te zien wat het doel van het level was en niet zo zeer de tussenstappen. Tevens was het niet altijd even duidelijk welke objecten ik nu wel of niet op kon pakken. Ik vind dat objecten waar je contact mee kan maken niet tegen de omgeving weg moeten vallen, dat deden ze nu wel.

felix

HET EINDOORDEEL VAN Joy Blank

Als je een puzzelgame fanaat bent, is Felix The Reaper een mooie aanwinst voor je collectie. Ik zie meteen waarom Kong Orange voor een prijs genomineerd is tijdens gamescom. Echter, is de hoeveelheid content voor twintig euro wat magertjes en zijn basiselementen in het spel soms lastig te herkennen. Wat je wel krijgt is een spel met bizarre humor, lugubere momenten, een dansende magere Hein, een liefdesverhaal en een goede dosis puzzelen. Aan het einde hint de game naar een co-op mode, ik ben benieuwd!

• Humor
  • Unieke sfeer
  • Uitdagende puzzels met extra moeilijkheidsgraad