Review: Farming Simulator 22 - is ontzettend uitgebreid Pc

Geplaatst: 22 november 2021 10:00
Aangepast: 22 november 2021 11:45

Het leven als boer verreist tegenwoordig alleen nog een functionerende computer of console. Je hoeft dan niet om zes uur op te staan om de koeien te melken of het veld te bewerken. Ik mag dan in een boerendorp wonen, maar heb nooit de ambitie gehad om boerin te worden. Daarnaast ben ik niet bekend met alle vaktermen van machines. Gamen kan ik echter wel en dat brengt ons direct bij de game, want in deze review lees je alles over Farming Simulator 22. Ik kan je al wel verklappen dat de game ontzettend uitgebreid is.

De wereld van Farming Simulator 22

Voordat je als boer of boerin aan de slag kunt, moet er eerst een personage worden aangemaakt. Er is een selectie aan gezichten, haarstijlen en kledingstukken waar je uit kunt kiezen. Er is ook de optie om te kiezen uit één van de complete outfits als je snel door wilt. Er is niet overdreven veel keuze, maar je kunt toch een leuk personage creëren. Het is zelfs mogelijk om kleding te kiezen van officiële bestaande merken. Het is overduidelijk dat de studio hier veel aandacht aan heeft besteed en samenwerkt met deze merken, want het keert ook terug bij de landbouwmachines. Daarna is het tijd om een wereld te selecteren. Er zijn in totaal drie werelden die ongeveer dezelfde grootte hebben, maar er compleet anders uitzien. Haut-Beyleron is geïnspireerd op Frankrijk, wat te zien is aan de vele heuvels en kastelen. Die sfeer wordt versterkt door de luchtballonnen die in de lucht zweven. Erlengrat brengt ons naar de Alpen en heeft daardoor veel bergen en valleien. Op deze map zijn er ook realistische spoorwegovergangen en een treinstation te vinden. De spoorbomen sluiten al voordat de trein eraan komt en het is niet aan te raden om met je tractor over te steken. De laatste wereld heeft de naam Elmcreek en is geïnspireerd op Noord-Amerika. Volgens de game is dit de beste map om op te beginnen, omdat het voornamelijk vlak is en er kleine en grote velden te vinden zijn.

De drie werelden bieden dus niet alleen verschillende landschappen, maar ook direct nieuwe uitdagingen. Het is niet voor niets dat de vlakke map wordt aangeraden. Hoewel de werelden er goed uit zien, is de game op dit gebied niet sfeervol. De mappen zijn namelijk groot en voelen daardoor ontzettend leeg aan. Op de wegen kom je auto’s tegen en op de wandelpaden loopt soms een voetganger. Je zou denken dat dit genoeg is om wat leven te creëren, maar dat valt tegen. De bewoners en de AI-werkers ogen nogal levenloos, want zelfs een paspop uit de winkel kijkt beter uit zijn ogen. Je kunt dan ook gewoon door voetgangers heen lopen of rijden. Je hoeft als voetganger ook niet bang te zijn voor de trein, want die rijdt gewoon door je heen. De game is dan wel weer realistisch als het gaat om de voertuigen. Wanneer je op de tractor zit en door het dorp rijdt, moet je wel echt de auto’s inhalen of erachter blijven rijden. Dat je niet de enige boer bent in het dorp is te zien aan de vele velden die in bloei staan. Er is dus oog voor detail, maar dit mist dan weer in de kleine dingen. Als je door het raam van een huis kijkt, zie je namelijk een afbeelding van een woonkamer. Oftewel gewoon een 2d scherm met ook nog eens veel pixels. Aan de andere kant, als je druk bezig bent met het bewerken van je land heb je toch geen tijd om te gluren. Het grootste minpunt is dan ook dat het laden van de mappen nogal lang duurt.

Het leven als boer is niet eenvoudig

Door de carrièremodus wekt Farming Simulator 22 de schijn dat er een soort campagne aanwezig is. Dit is echter niet het geval, want deze modus heeft meer weg van een sandbox. De drie moeilijkheidsgraden zorgen ervoor dat nieuwkomers en veteranen weten waar ze aan beginnen. Zo begin je bij de makkelijkste moeilijkheidsgraad al met een stuk land en een handvol machines. Bij de andere twee draait het vooral om het startkapitaal en hoe de economie in elkaar zit. De game houdt je hand echter niet vast en de tutorial vertelt niet al te veel. Hierdoor is de game voor nieuwkomers niet alleen verwarrend, maar ook overzichtelijk. In het menu heb je namelijk allerlei handige schema’s en lijstjes die vertellen wat voor het weer het is en in welk seizoen bepaalde gewassen moeten worden gezaaid en geoogst. Het is natuurlijk een pluspunt dat dit allemaal aanwezig is, maar in het begin moest ik er wel even voor gaan zitten. Om vervolgens ook nog te moeten onthouden waar alles te vinden is. Daarnaast is er echt oog voor detail geweest als het gaat om de landbouwvoertuigen, machines en de gameplay die eraan gebonden is. Vanwege alle verschillende machines en de vaktaal is het wel lastig om dit helemaal te begrijpen. Ik kan me voorstellen dat dit voor fans of boeren juist fantastisch is. De game gaat voor hen dan ook vertrouwd aanvoelen. Farming Simulator 22 heeft ook een multiplayer-modus, waarin je met zestien vrienden het leven van een boer kunt ervaren. Als de servers goed werken, dan gaat dit zeker een belangrijk onderdeel worden van de game. Door de vele specialisaties kun je met je vrienden mooi alle taken verdelen en elkaar helpen. Wanneer je alleen speelt, ben je vooral afhankelijk van de AI-werkers die ook nog eens geld kosten. Ik heb de multiplayer zelf niet kunnen testen, dus ik kan je niet vertellen hoe goed dit onderdeel werkt.

In het begin van de game is de eerste taak die je moet verrichten, het kopen van een stuk land. Via de map is er te zien welke stukken land vruchtbaar zijn, maar ik heb voornamelijk gekeken naar de uitbreidmogelijkheden. Het leek mij namelijk handig om alle velden dicht bij elkaar te hebben. Dit zorgde er wel voor dat mijn gebied aan de rand van de map lag, waardoor ik een flink stuk moest rijden om de winkels in het dorp te bezoeken. Je begint namelijk ook zonder machines. Het is al een heel gedoe om de juiste machines te kopen en dan moet je ze ook nog zelf ophalen bij de winkel. Ondanks dat de titel van de game het jaar 2022 aangeeft, worden machines niet bij je boerderij afgeleverd. Als je plezier haalt uit het rijden, dan is dit geen probleem. Uiteindelijk heb ik mijn AI-werkers de opdracht gegeven om telkens heen en weer te rijden. Een ploeg of cultivator moet eerst gekoppeld worden aan een tractor wil je het kunnen vervoeren en gebruiken. Omdat je maar één onderdeel kunt koppelen, moet je telkens terug rijden. Er zitten ontzettend veel details in als het gaat om de landbouwvoertuigen en machines, want je moet ook opletten of je wel de juiste tractor hebt. Omdat je weinig geld hebt en veel machines nodig hebt om gewassen te verbouwen, moet je verstandige keuzes maken. Gelukkig kun je ervoor kiezen om tweedehandse machines te kopen of landbouwvoertuigen te lenen. Het duurt even voordat je geld verdient met je eigen gewassen, maar dat betekent niet dat er geen werk is. De andere boeren hebben hulp nodig en daardoor zijn er missies aanwezig. Het kan zomaar zijn dat je veld nummer vijftien even moet omploegen. Je kunt dit doen met je eigen machines of je leent het van de boer zelf. Bij dit laatste gaat er wel een bedrag van je salaris af.

Specialiseren of juist generaliseren?

Het opstarten van je eigen boerenbedrijf is niet eenvoudig, maar pas later komen de moeilijke keuzes naar voren. De game kent een flink aantal gewassen zoals graan, tarwe en katoen. Wanneer je bij de machines kijkt, wordt er netjes aangegeven voor welke gewassen je het kunt gebruiken. Je zult vaak beginnen met graan of tarwe, omdat dit de makkelijkste gewassen zijn om te verzorgen. Een stuk land moet je wel eerst ploegen voordat je het zaad kunt zaaien. In Farming Simulator 22 zorgt het ploegen er ook voor dat stenen uit grond worden gehaald die je dan weer met andere machines kunt oprapen. De stenen kun je vervolgens verkopen. Het is niet verboden om direct alles te richten op de veeteelt, maar dit is wel een stuk lastiger. Je hebt niet alleen een weiland nodig, maar moet ook water verzamelen en de beesten te eten geven. Wanneer je gras zaait, is het mogelijk om hier uiteindelijk hooi van te maken, zodat je zelfvoorzienend bent. Naast de standaard dieren zoals koeien, varkens en kippen zijn er ook bijen. Het houden van bijen is niet heel duur en naast de honing die ze creëren, geven ze ook een productie boost aan de gewassen die ze bestuiven. Omdat de dieren veel aandacht nodig hebben, is dit vooral onderdeel van de late-game. En dat is geen schande, want je krijgt dan toegang tot nieuwe producten en de dieren zien er fantastisch uit.

Farming Simulator 22 kent een lange productielijn. Het hooi dat je maakt, voer je aan de dieren die dan weer zorgen voor eieren of wol. Je kunt dit dan weer verkopen, of je maakt er kleding van. Op de map zijn dan ook verschillende bedrijfjes te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld olie maken van zonnebloemen bij de molen. Iets totaal anders is de mogelijkheid om bomen te kappen en het hout om te zetten naar planken en vervolgens meubels. De seizoenen spelen een grote rol in de game, al kun je dit uitzetten, waardoor spelers de mogelijkheid hebben om zelf te bepalen hoeveel dagen een seizoen heeft. Omdat er weinig groeit in de winter kun je via het bouwmenu kassen bouwen op je land. Deze tuinkassen zijn goedkoop, maar je hebt alleen de optie om sla, tomaat en aardbeien te planten. Ik had daarom graag gezien dat je meer gewassen kon kweken in de kassen.

Om alles te vervoeren en te verkopen, moet je speciale vrachtauto's hebben. Je kunt ze zelf besturen of de AI-werkers het werk laten doen. De AI-werkers zijn een handige toevoeging, maar hebben soms ook de neiging om halverwege het werk te stoppen. Hierdoor zijn ze niet altijd even efficiënt en moet je ze in de gaten houden. Hoewel het AI-systeem dus beter kan, hoef je in ieder geval niet alles zelf te doen. Het bouwsysteem in de game zorgt er niet alleen voor dat je bijenkassen en tuinkassen kan plaatsen, maar ook allerlei handige gebouwen. Je kunt zelf een molen bouwen om het graan te malen of silo’s om het op te slaan. Omdat de landbouwvoertuigen werken op benzine of elektriciteit is het ook mogelijk om zonnepanelen en windmolens neer te zetten. Je kunt dus alle kanten op in Farming Simulator 22 en dat biedt ontzettend veel vrijheid. Voor nieuwkomers blijft het verwarrend, maar door dingen uit te proberen en Google te raadplegen, kun je uiteindelijk een echte boer worden.

1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Farming Simulator 22 zet het leven van een boer in het zonnetje en heeft oog voor detail. Dit is vooral te merken aan de landbouwvoertuigen en de gameplay die daar aan gebonden is. Door de productielijnen is de game erg uitgebreid en heb je als speler veel vrijheid. Het is dan jammer dat de details niet helemaal doorwerken in de werelden, al zien deze er wel goed uit. Voor nieuwkomers kan de game nogal verwarrend en onoverzichtelijk zijn door de vele lijstjes, machines en vaktaal die worden gebruikt. De tutorial helpt dan ook niet erg goed, waardoor je zelf veel moet uitvogelen. De drie werelden bieden net weer andere uitdagingen en de carrière-modus heeft drie moeilijkheidsgraden. Het heeft wel meer weg van een sandbox-modus, maar er zijn wel missies om te voltooien voor extra geld. Doordat je ook machines kunt huren en tweedehands kunt aanschaffen, kun je strategisch omgaan met geld. Uiteindelijk is de late-game vooral gericht op de veeteelt. Het grootste probleem is dan ook de laadtijden van de mappen en de fps drops die vooral tevoorschijn komen als je van camera wisselt. Farming Simulator 22 heeft daarnaast ook een multiplayer en door de uitgebreide gameplay ben je flink wat uren zoet.

• Drie verschillende mappen
  • Oog voor detail bij machines
  • AI-werkers als helpende hand