Review: Far Cry New Dawn PlayStation 4

Geplaatst: 14 februari 2019 12:01

Toen het vierde zegel werd verbroken, hoorde ik het vierde wezen zeggen: “Kom!” En toen zag ik een vaalgeel paard. De ruiter heette Dood en het Dodenrijk vergezelde hem... De Apocalyps heeft plaatsgevonden in Hope County en we weten dat dit geen pretje is. Alhoewel, op het eerste oog valt het in Far Cry New Dawn allemaal wel mee. Tijd om dat dus even van dichtbij te bekijken. It’s a new dawn, it’s a new day...

New Dawn

In Far Cry New Dawn keren we terug naar Hope County, maar dan wel zeventien jaar later. Een nucleaire ramp heeft ervoor gezorgd dat de mensheid flink is gedecimeerd. De mensen die het toch overleeft hebben, proberen nu een nieuwe samenleving op te bouwen. Gevaar ligt op de loer en de mensheid is onwetend. Maar gelukkig is daar Thomas Rush, die zijn diensten aanbiedt en nederzettingen opbouwt. Als kapitein van Rush zorg jij voor de veiligheid, maar je raadt het al, het gaat snel fout. De gestoorde Highwaymen, geleid door de zeventienjarige tweeling Mickey en Lou, zijn namelijk uit op het vinden van de brandstof Ethanol en op het onderwerpen van overlevenden. Wanneer de tweeling de aanval op de trein van Rush hebben ingezet, breekt de pleuris uit. Gelukkig vindt er een ontsnapping plaats en is het payback time!

New Enemies, New Allies

De sekteleden uit Far Cry 5 hebben dus plaatsgemaakt voor de Highwaymen. Dit zijn de soldaten van de tweeling en deze hebben door hun motorkleding een hoog Mad Max-gehalte. Hierdoor zijn ze in ieder geval een stuk interessanter dan de bebaarde vrienden van Joseph Seed. De Highwaymen mogen dan toffe vijanden vormen, maar hun leiders Mickey en Lou vallen vies tegen. Waar de gestoorde en manipulatieve Joseph en zijn luitenants nadrukkelijk aanwezig zijn in Far Cry 5, geldt dat niet voor de tweeling. De keren dat je ze dan wel tegenkomt, missen ze diepgang en komen ze inspiratieloos over. Mede door de matige prestatie van de tweeling komt het verhaal pas tegen het einde een beetje op gang. Helaas, twee vijanden betekent nog niet twee keer zo kwaadaardig.

Far Cry New Dawn mag dan nieuwe vijanden introduceren, maar gelukkig krijg je ook hulp van nieuwe bondgenoten. Daarnaast zien we een aantal bekende gezichten terug. Zo komen onder andere de familie Rye en Grace Armstrong voorbij. Wat voor fans misschien nog wel beter nieuws is, is dat Joseph Seed en New Eden zijn opwachting maken. Zonder veel te willen spoilen, kan ik zeggen dat dit beter is uitgewerkt dan de verhaallijn van de tweeling. De andere bondgenoten komen in vorm van de Guns for Hire. Naast een oudere pastoor Jerome zijn er ook hier nieuwkomers. Zo is de bejaarde sluipschutter Nanna heerlijk over-the-top, is er de stealthy Judge uit New Eden en nieuwe viervoeter Akita. Sorry voor fans van Boomer, maar deze is niet meer. Net als in Far Cry 5 laten de Guns for Hire qua intelligentie nog wel eens een steekje vallen. Gelukkig is de gehele game in co-op te spelen en dit zorgt altijd voor een hoop lol.

New Home

In Far Cry New Dawn vlucht iedereen naar de veilige thuishaven van Prosperity. Binnen deze nederzetting houden alle mensen uit de omgeving zich schuil en proberen ze een vredig bestaan op te bouwen. Prosperity is er niet alleen maar voor de sier, maar heeft echt waarde. Met Ethanol kun je deze namelijk uitbreiden waardoor upgrades worden vrijgespeeld. Zo krijg je toegang tot de garage, een medische tuin en een werkbank waar je wapens kunt maken. De voordelen voor jouw personage zijn ook terug van weg geweest en worden ditmaal aangevuld met een aantal bijzondere perks... Naast Ethanol is het belangrijk om spullen te verzamelen waaronder duct tape en metalen voorwerpen. Hiermee kan je zelf wapens maken. De Zaagwerper die een blad van een cirkelzaag op vijanden afvuurt, is even bruut als het origineel, maar de meeste wapens zijn bekende uit Far Cry 5. Deze zijn echter wel voorzien van unieke aanpassingen, waaronder een schroevendraaier als bajonet, en flesjes en blikjes als demper. De wapens zijn onderverdeeld in verschillende rangen en kunnen los ook geüpgraded worden. Een vleugje RPG dus, wat prima past bij de post-apocalyptische aard van de game.

New Hope

Hope County is veranderd sinds de nucleaire ramp en helemaal niet in negatieve zin. In eerste instantie was de wereld grauw en verrot, maar de natuur herstelde zich en zonder de inbreng van de mens alleen maar ten goede. Natuurlijk zijn de overblijfselen van de ramp te zien. Asfaltwegen hebben plaatsgemaakt voor zandwegen, gebouwen zijn in verval geraakt en metalen constructies zijn gaan roesten. Echter is de rest van de omgeving groener dan groen. Gras heeft flink kunnen groeien, gebouwen zijn overwoekert en overal zijn kleurrijke bloemen te zien. Nee, zo slecht heeft de ramp niet uitgepakt voor de flora en fauna. Het is in ieder geval leuk om te zien hoe Hope County veranderd is in New Hope.

New Hope is niet alleen aangepast qua omgeving, maar ook in formaat. De map van Far Cry New Dawn is een stuk kleiner dan in Far Cry 5 en er is ook minder te doen. De missies en activiteiten lijken sprekend op die van zijn voorganger, wat een beetje een gemiste kans is. Alleen tegen het einde komen er een aantal originelere missies voorbij, die net als de looks van de Highwayman een fijne Mad Max-vibe hebben. Het is dus jammer dat dit vanaf het begin van de game niet aanwezig is. Far Cry New Dawn mag dan niet full priced in de winkels liggen, maar door het hoge déjà vu gehalte voelt het wel een beetje aan als een groot DLC-pack voor Far Cry 5. Je moet het ook met de campagne doen, want de multiplayer en de Far Cry Editior schitteren door afwezigheid. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel, aangezien de gameplay vertrouwd is. Het schiet weer heerlijk weg en de bekende Far Cry-ingrediënten zijn wederom aanwezig.

New outposts & Expeditions

De missies van Far Cry New Dawn mogen dan niet vernieuwend zijn, de outpost zijn dit echter wel. Het veroveren van deze vijandelijke basissen was altijd al een succes en dit is nu beter dan ooit. Na verovering kun je namelijk kiezen om de outpost in je bezit houden of te plunderen voor extra Ethanol. Mocht je voor deze optie gaan dan komen de Highwaymen terug en beveiligen ze het beter. Zo komen er tot drie keer toe meer alarmen, meer vijanden en hogere vijandelijke rangen. Nu had je in de vorige delen ook diverse vijanden, maar net als bij de wapens komt er ditmaal een RPG-elementje bij kijken. Elke vijand heeft namelijk een levensmeter boven zijn hoofd en kan meer kogels koppen dan in Far Cry 5. De lage rangen zijn nog vrij makkelijk uit te schakelen, maar de sterkere vijanden en dan met name de elite voelen aan als heuse eindbazen. Het vergt dan ook heel wat kogels en geduld om deze uit te schakelen.

Vanuit de thuisbasis Prosperity maak je kennis met Expeditions. Dit zijn nieuwe missies, die zich afspelen in kleinere locaties buiten New Hope. Deze missies zijn eigenlijk grotere outposts en bieden je de mogelijkheid om voorwerpen te stelen van de Highwaymen. De locaties zijn lekker afwisselend ten opzichte van de grote map en spelen zich onder andere af in een pretpark, bij een grote brug en op een gigantisch vliegdekschip. Het doel is om een pakket te vinden en deze buit te maken. Het pakketje is uitgerust met GPS, dus zodra je het hebt gepakt, krijg je golven van Highwaymen op je af, totdat de helikopter is gearriveerd. Net als met de outposts kun je de Expeditions meerdere keren spelen en wordt de rang van de missie tot drie keer toe verhoogd voor een grotere uitdaging. Maar hier hoort uiteraard ook een grotere beloning bij.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Far Cry New Dawn is een heerlijke shooter, die echter teveel lijkt op zijn voorganger Far Cry 5. Het vernieuwde Hope gecombineerd met de nieuwe vijanden en de Mad Max-vibe maken het een originele insteek op de post-apocalyptische wereld. Verhaaltechnisch valt het helaas wat tegen, dat voor een groot gedeelte komt door de tweeling Mickey en Lou, die gewoon geen goede indruk maken als bad-guys. Tegen het einde wordt dit wel wat goed gemaakt, mede door de inbreng van New Eden. Doordat de missies en activiteiten zeer herkenbaar overkomen en de game een stuk korter is dan Far Cry 5 voelt deze spin-off toch een beetje aan als een groot DLC-pack. De vernieuwde outpost en Expeditions maken nog wat goed, maar kunnen niet verhullen dat Far Cry New Dawn een stap terug doet vergeleken met zijn voorganger.

• New Hope
  • Highwaymen
  • Mad Max-vibe