Review: Fallout: New Vegas PlayStation 3

Geplaatst: 25 oktober 2010 12:15
Aangepast: 16 november 2018 21:47

Sommige franchises vragen gewoon om een nieuw deel nadat vele jaren zijn verstreken. Fallout is 'n van die franchises. Na Fallout 2 werd het stil totdat in 2008 uit het niets Fallout 3 verscheen. RPG-liefhebbers vielen achterover van de kwaliteit. Kan Fallout: New Vegas dit pareltje overtreffen? Lees snel verder!

Fallout 3,5

Het eerste wat opvalt aan Fallout: New Vegas is dat de engine precies hetzelfde is gebleven. Er zijn wel kleine verbeteringen op te merken, zoals de draw distance. Fallout: New Vegas voelt echt als een rechtstreeks vervolg op Fallout 3. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen. Als ervaren Fallout 3-speler zul je al snel gewend raken aan de manier waarop de game gespeeld moet worden. Je zult echter ook het gevoel krijgen alsof je een grote uitbreiding aan het spelen bent, vooral als je het qua uiterlijk gaat bekijken. Inhoudelijk ligt het anders.

Alles is anders

Je zult namelijk nooit dezelfde wapens tegenkomen als in Fallout 3. In essentie zijn sommige wel hetzelfde, maar ze hebben een complete metamorfose ondergaan. Ik moet zeggen dat ik de wapens in New Vegas er vetter uit vind zien dan in Fallout 3. Ze hebben meer die ouderwetse indruk die Fallout zo mooi maakt.
Wat is er nou precies zo anders aan Fallout: New Vegas? Naast perks heb je ditmaal ook Traits. Dat zijn een soort perks, maar ze hebben in alle gevallen ook een nadeel. Daarnaast kun je wapens nu modificeren en ook zelf ammo maken. Eten is ook belangrijk, daarom kan je nu ook koken op betere items te maken. Ook zal voedsel niet direct je health terugbrengen. Dit duurt een paar seconden. Tot slot is er ook de Hardcore-mode, de hoogste moeilijkheidsgraad die er is. Hierbij ligt de moeilijkheidsgraad ongekend hoog en zul je rekening moeten houden met je voedsel, water en slaaptekorten. Ook gebroken botten kunnen niet meer hersteld worden met stimpaks, maar zullen behandeld moeten worden bij een dokter of met dokterstas.

Woestijnig

Fallout: New Vegas speelt zich niet af in de Capital Wasteland, maar in de Mojave Wasteland. Dit houdt in dat je naar het prachtige New Vegas zult gaan. Ik kan je nu al zeggen: je zult versteld staan van de schoonheid van die stad. Aangezien Las Vegas, waarop New Vegas is gebaseerd, origineel in Nevada ligt, zul je ook in deze game veel woestijnomgevingen zien. Er zijn minder gesloopte steden en andere bouwvallen en meer uitgestrekte velden van niets. Toch valt er genoeg te doen in Mojave Wasteland. Je krijgt nooit het gevoel dat je niets te doen heb als je aan het lopen ben naar de volgende quest. Een bijkomend voordeel is ook dat je niet snel doodlopende wegen zult tegenkomen, wat in Fallout 3 nog wel eens gebeurde.

Onafgemaakt

Kende je dat gevoel bij Fallout 3 dat alles zo goed in elkaar stak? Ik had maar zelden last van bugs. Bij New Vegas is dit niet het geval. Er komen regelmatig bugs in voor waar vijanden in rotsen blijven zitten en personen ook in het plafond hangen. Ik heb nog geen bugs meegemaakt waardoor de game onspeelbaar werd, maar ik houd mijn ogen open. De AI doet ook niet altijd even goed zijn werk. In groepen zul je zien dat vijanden het slim spelen. Als ze in hun eentje zijn kunnen ze echter niets meer. Een baby met een rammelaar is nog gevaarlijker dan een vijand die in zijn eentje staat.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Fallout: New Vegas weet de sfeer van Fallout 3 goed te transporteren naar een eigen game. Met een aantal subtiele, maar goede vernieuwingen weet de game uitstekend zijn eigen ding te doen. Ik vertel expres niets over de verhaallijn, omdat je daar echt zelf achter moet komen. Grafisch is de draw distance iets verbetert. De nieuwe omgevingen vind ik een fantastische keus. Hoewel de woestijn in eerste instantie leeg en verlaten lijkt, is het nooit vervelend om er doorheen te lopen. Het is echter erg jammer van de bugs en de AI. Die hadden veel beter gekund en ik hoop en verwacht dat de bugs nog worden verholpen doormiddel van een patch.

• Nieuwe omgeving
  • Goede vernieuwingen
  • Sfeer