Review: Fairy Tail- Een game gemaakt voor de fans Nintendo Switch

Geplaatst: 31 juli 2020 10:00

Al sinds de basisschool ben ik een groot fan van anime. Door de jaren heen heb ik veel anime’s gezien en gekeken. Sommige groeiden uit tot favorieten en andere vielen wat minder in de smaak. Eén anime heeft een speciaal plekje in mijn hart gekregen en dat is Fairy Tail. Dit was de eerste anime die ik echt ging volgen naast Pokémon. Ik werd in de wereld gezogen van Fiore met de hoofdpersonen Natsu, Lucy, Grey, Ezra en hun andere gildematen van Fairy Tail. Nu is er een nieuwe game over deze populaire manga en anime uitgekomen en dat trok mijn aandacht. Ik besloot de game op te pakken en de wereld van Fairy Tail opnieuw te gaan ontdekken, maar nu in videogamevorm.

Game niet geschikt voor onbekenden

Letterlijk in de eerste paar seconden van de game kwam ik erachter dat deze game niet bedoeld is voor mensen die nog nooit Fairy Tail hebben gezien of gelezen. De reden is dat de game meteen begint in het midden van een story arc. Het is daarom lastig om over deze Fairy Tail-game te praten zonder zware spoilers te geven voor de manga/anime. Dus mocht je plannen hebben om deze reusachtige serie te gaan kijken of lezen, lees de review dan niet verder.

Even een korte introductie: Fairy Tail is een tovenaarsgilde in het mythische land Fiore. Het verhaal focust zich met name op de gildeleden Natsu Dragneel, Lucy Heartfilia, Grey Fullbuster, Ezra Scarlet en later ook Wendy Marvel. Samen met de andere gildeleden nemen ze het op tegen verschillende gevaren zoals donkere tovenaarsgildes en demonen die het land en hun gilde bedreigen. De game start bij de conclusie van de Tenrou Arc waar Natsu, Lucy, Grey, Ezra en Wendy, met behulp van oud gildelid Laxus Hades, de leider van het duistere tovenaarsgilde Grimoire Heart verslaan. Alleen heeft Hades het voor elkaar gekregen een kwaadaardige draak Agnologicia op te roepen om het heilige eiland, waar de Tenrou arc zich afspeelde, te vernietigen.

Op het laatste moment weten de leden van Fairy Tail met een veiligheidsspreuk hun levens te redden. Zeven jaar later ontwaken Natsu en zijn vrienden weer en bij thuiskomst komen ze erachter dat het gilde waar ze zoveel van houden in verval en vergetelheid is geraakt. Het is aan Natsu en zijn team om het gilde in de oude staat terug te brengen.Dit kan door missies te voltooien om Fairy Tail wat meer naamsbekendheid te geven en door het gebouw te upgraden.

De intro en dialogen zijn lang

Alles wat je hierboven hebt gelezen, is de intro van de game en die vind ik persoonlijk iets te lang. Met name door het feit dat je bij het introductie gevecht Hades niet één, niet twee, maar drie keer moet verslaan, voordat het verhaal officieel van start gaat. O ja, en na elk gevecht kwam er een lange cutscene tussen met veel dialoog. In elk gevecht werd een deel van het vechtsysteem uitgelegd, maar dit had net zo goed in één uitgebreid gevecht verwerkt kunnen worden.

Gelukkig wordt na de introductie alles een stuk beter qua langdradigheid. Natuurlijk zit er nog veel dialoog in, maar spelers kunnen ervoor kiezen om er sneller door heen te klikken of op automatisch te zetten. Het is wel zo dat dit precies bij Fairy Tail past. In de manga en anime is er ook veel dialoog tussen de personages, dus voor fans komt dit niet als een verrassing.

Graphics en animaties passen niet

Dat de lange dialogen bij Fairy Tail horen hoeft niet te betekenen dat ze goed passen in de game. Dit komt met name door de graphics en animaties in de game. Bij de anime worden de dialogen vergezeld door overdreven gezichtsuitdrukkingen en de emoties die bij die gesprekken te zien zijn. In de game kijk je naar een paar statische poppetjes met bewegende monden en af en toe zo’n overdreven gezichtsuitdrukking. Nu is het zo dat ontwikkelaar Gust een beperkt budget had voor deze game, maar toch denk ik dat de ontwikkelaar hier iets meer aan had kunnen doen om de dialogen wat interessanter te maken.

Dit kan natuurlijk liggen aan het feit dat ik deze game gespeeld heb op de Nintendo Switch, die bekend staat om niet al te krachtig te zijn in vergelijking met andere platformen. Waarschijnlijk ziet het er op de PlayStation 4 en pc er dus een stuk beter uit. Gelukkig maakt de gameplay een hoop goed.

Fijn vechtsysteem

Wat ik echt heel fijn vond was het vechtsysteem in de game. Tijdens het vechten heb je een grid waar vijanden verspreid staan. Door middel van magie of gewone aanvallen moeten Natsu, Lucy en een andere teamgenoot de vijanden zien te verslaan. Tijdens het vechten loopt er ook een meter en als die vol is, kan er een chain attack ingezet worden, waar alle teamgenoten één grote aanval doen die schade aanricht bij alle vijanden.

Elke tovenaar van Fairy Tail heeft zijn of haar sterktes en zwakheden, dus op basis van de missie moet je nadenken over welke tovenaars je meeneemt. Bij sommige missies zijn sommige personages verplicht en kan er niet gekozen worden. Alles wordt logisch en goed uitgelegd waardoor de speler snel weet wat alle mogelijkheden zijn. Op verschillende momenten in de game worden er nieuwe vechttechnieken geïntroduceerd om het vechtsysteem interessant te houden. Normaal ben ik niet zo van de vechtgames, maar met deze heb ik mij best wel vermaakt. Er is ook een grote keuze aan tovenaars die je aan het team kunt toevoegen. Hiermee kan de speler een team maken van tovenaars die hij of zij wil.

Verder zijn er ook Acrima’s, kristallen die tovenaars wat extra boosts geven, zoals iets betere verdediging, grote kans op statuseffecten, meer levenspunten, etc. De kristallen zijn je beste vriend en geven de mogelijkheid om je iets meer power te geven in een gevecht. Aan de start van de game kun je elke tovenaar maar één Acrima geven. Naarmate de game vordert komen daar steeds meer bij.

Blijft Fairy Tail

Hoewel de game verre van perfect is, heb ik mij toch met de game vermaakt. De animaties en graphics vielen wat tegen, maar het blijft toch de charme hebben van Fairy Tail. Geliefde, gestoorde personages die alles doen om hun tovenaarsgilde weer in oude glorie te herstellen en alles voor hun vrienden over hebben. In de game wordt daar goed op ingespeeld met de mogelijkheid om de banden met alle bespeelbare personages te verbeteren en zo de chain attacks sterker te maken. De game moedigt dit ook expliciet aan, omdat deze aanvallen je kunnen redden in een moeilijk gevecht. Ook speelt de game zich af tijdens één van mijn meest favoriete story arcs van de game: het tovenaarstoernooi.

Fairy Tail draait toch vooral om de personages en hun liefde voor het Fairy Tail-gilde. Is deze game voor iedereen? Nee zeker niet. Voor mensen die nog nooit van Fairy Tail hebben gehoord, is deze game niet weggelegd. Gust heeft deze games gemaakt voor de fans van de serie en heeft met het beperkte budget dat ze hadden een goede JRPG in elkaar gezet. Voor een echte Fairy Tail-fan is deze game zeker het bekijken waard.

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Fairy Tail is een game gemaakt voor de fans. Na een iets te lange intro word je in de vrolijke, lichtgestoorde wereld van Fairy Tail gegooid. Hoewel de graphics en animaties niet baanbrekend zijn, zorgt de gameplay alsnog voor een hele vermakelijke JRPG. Het is makkelijk te begrijpen voor beginners en geeft extra mogelijkheden met chainattacks voor de veteranen. Mensen die al verliefd zijn op de wereld van Fairy Tail en van JRPG’s houden gaan zich zeker met deze game vermaken.

    Voldoende
  • Vermakelijke gameplay
  • Typische Fairy Tail humor en charme
  • Fijn vechtsysteem
  • Veel keuze aan teamgenoten
  • Animaties en graphics passen niet echt
  • Intro duurt lang

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Fairy Tail

Series

-

Uitgever

KOEI TECMO Europe

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Nintendo Switch

Releasewindow

31 juli 2020

Ontwikkelaar

GUST Studios

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord