Review: Fable: The Journey Xbox 360

Geplaatst: 24 oktober 2012 17:00

Fable heeft al een aantal spin-offs gehad en daar is Fable: The Journey er ook een van. Deze keer kan je de game echter niet met een controller spelen, maar heb je de Kinect nodig. Voor veel Fable-fans betekende dit slecht nieuws. Begrijpelijk, want ik heb zelf nog geen 'n goede Kinect-game gespeeld. Kan Fable: The Journey ervoor zorgen dat ik me eindelijk kan vermaken met de Kinect?

Magische handschoenen

Het verhaal van de game begint met Gabriel die op zijn paard Seren met zijn groep aan het reizen is. Hij sukkelt echter in slaap en raakt hierdoor de groep kwijt. Wanneer hij wakker wordt, racet hij weer naar zijn groep. Het is echter te laat. Op het moment dat de groep over een brug is, slaat de bliksem in en stort de brug in. Gabriel moet nu een andere route nemen om bij de groep te komen.
Onderweg komt hij Theresa tegen. Direct na de ontmoeting worden ze aangevallen door de Verslinder en moeten ze vluchten. Je paard raakt hierdoor gewond, maar gelukkig weet Theresa een manier om dit te genezen. Gabriel krijgt magische handschoenen om Seren te helen. Om ze echter weer af te doen, moet hij eerst Theresa helpen om de Verslinder te verslaan.
Mocht je Fable 3 niet hebben gespeeld, dan is dat helemaal geen ramp. Fable: The Journey staat namelijk redelijk los van die game. Af en toe vindt er wel een verwijzing naar de gebeurtenissen uit Fable 3 plaats, maar deze worden duidelijk uitgelegd met cutscènes. En doordat de hele game Nederlandstalig is, kunnen zelfs kinderen vanaf een jaar of tien deze game spelen. Normaal ben ik geen fan van Nederlandse voice-acting, maar in deze game kon ik het prima uitstaan. Ik heb niet eens de moeite genomen om het te veranderen!

Echte helden blijven zitten

De hele game speel je zittend met de Kinect. De besturing spreekt in de meeste gevallen voor zich. Zo stuur je je paard door de bochten door je ene hand naar voren te brengen en je andere hand naar achteren. Door een slaande beweging te maken, laat je je paard harder lopen. Haal je beide armen naar je toe, dan loopt je paard langzamer.
Wanneer je niet op je paard zit, ben je in de meeste gevallen aan het vechten. Met behulp van je linkerhand kan je blokken en voorwerpen op afstand verplaatsen. Met je rechterhand gebruik je magie om de vijanden te verslaan. Ook dit werkt goed en na een paar uur ben je al druk met je armen aan het vechten om in leven te blijven. Het schieten met magie heeft wel een probleem, want het richten is behoorlijk pittig. Er is wel een kleine auto-aim aanwezig, maar je moet alsnog erg accuraat mikken.
Ondanks dit kleine minpuntje vind ik dit wel een van de beste besturingen voor een Kinect-game. Ik had nu eindelijk het idee dat ik echt de controller ben. En omdat de game first-person is, voelde ik me ook de held van het verhaal. Er zouden meer Kinect-games in first-person moeten zijn.

Zittend kan je niet veel

Tijdens de E3 van 2011 leek Fable: The Journey heel erg on rails. Peter Molyneux beloofde toen dat dit absoluut niet het geval zou zijn. Wat blijkt, de hele game is dus wel on rails. Tijdens het reizen met je paard kan je af en toe wel een extra stop maken om een schatkist te openen, maar hier houdt de vrijheid dan ook mee op. Daarnaast is het ook niet mogelijk om terug te keren, dus mocht je een schatkist hebben gemist, dan moet je de hele game opnieuw spelen. Ik vind het echt zonde dat hiervoor is gekozen. Het reizen op je paard werkt namelijk heel goed, maar er zijn helemaal geen open gebieden om te verkennen. Fable heeft altijd om verkennen gedraaid, maar dat is in dit deel dus niet het geval.

Fable Arcade

Na ongeveer negen uur ben je klaar met de campagne. Aangezien er geen side-quests zijn, kan je niet teruggaan in het verhaal om de duur van je avontuur te verlengen. Wel heeft de game een Arcade-modus. In deze modus speel je enkele momenten uit de campagne opnieuw, maar deze keer kan je punten behalen. Met deze punten verdien je medailles. Op deze manier kan je de duur van de game toch nog behoorlijk verlengen, zeker als je van plan bent om overal een gouden medaille te behalen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Eindelijk is het dan gebeurd: ik heb plezier beleefd met het spelen van een Kinect-game! Voor de echte Fable-fans is dit misschien niet de game waar ze op hadden gehoopt, maar ik ben er blij mee. De besturing van de game is erg goed te noemen, hoewel ik af en toe moeite had met mikken. Wat wel een groot gemis is, is dat er weinig te ontdekken is. Hier had de ontwikkelaar meer mee moeten doen. De game is helemaal Nederlandstalig, zodat ook de kinderen plezier kunnen beleven met deze game. Dankzij Fable: The Journey heb ik weer hoop gekregen op goede games voor de Kinect.

• Goede besturing
  • Ik ben de held
  • Tof verhaal