Review: Fable III Xbox 360

Fable 3 is het laatste deel dat zal worden toegevoegd aan de franchise, die inmiddels al meer dan zes miljoen keer over de toonbank is gevlogen. Er zullen dan ook genoeg gamers zijn die vol verwachting op deze game hebben zitten wachten. Nu is hij er dan eindelijk, maar weet de franchise hiermee opnieuw aan de eisen van de fans te voldoen?

Race om de kroon

In Fable 3 draait het eigenlijk allemaal om de kroon. Na dat de koning, jouw vader, is overleden wordt je broer automatisch gekroond tot nieuwe koning. In tegenstelling tot je vader is je broer een koning van niets. Hij vindt dat de bevolking moet luisteren en anders moet sterven. Om dit tegen te gaan vlucht je het kasteel uit en treed je in de voetsporen van je vader of moeder. Je geslacht bepaalt hierbij in wiens voetsporen je treedt. Zo probeer je vervolgens de bevolking voor je te winnen om de kroon op te kunnen eisen. Natuurlijk hangt het einde van je speelwijze af. Want zoals we gewend zijn van de Fable-games kun je twee kanten op. In dit deel kun je dus voor de macht gaan of zorgen voor een betere toekomst.
De beslissingen die je moet nemen door de game heen hoef je niet alleen te overbruggen. Dit doe je samen met je leermeester, Sir Walter Beck en je butler, Jasper. Ook in dit deel zal een trouwe viervoeter je weer helpen met het zoeken van treasures en dig spots. Om het plaatje comleet te maken zal Jasper dienen als gids. Na het ontsnappen uit het kasteel kom je terecht in de Sanctuary van je moeder, die een boek voor Jasper heeft achter gelaten, zodat hij kan uitvogelen wat je allemaal met de Sanctuary kan. Zo kun op elk moment terugkeren naar de Sanctuary om je equipement aan te passen, zoals kleding, wapens enzovoort. Vanuit daar kun je ook naar verschillende locaties teleporteren.

Road to Rule

Ook in dit deel zal Theresa terugkeren. Zij laat je de zogeheten Road of Rule zien, een door poorten onderverdeelde weg die vol schatkisten staat. Deze schatkisten bevatten allerlei extra's om je bij je tocht te helpen. Om bij de schatkisten te komen zul je echter de poorten moeten openen. Een aantal poorten zullen worden geopend wanneer je een bepaald punt in het verhaal hebt bereikt. Dit wil nog niet zeggen dat je de schatkisten kunt openen. Door daden, gevechten en quests te doorgronden, verdien je Guild Seals, waarmee je de schatkisten op de Road to Rule kunt openen.

Sfeervol

Ten opzichte van deel twee is deze game grafisch niet gek veel vooruit gegaan, maar LionHead heeft het wel voor elkaar gekregen om er een sfeervolle game van te maken. Je wordt echt meegetrokken door vele sfeermuziekjes. Daarbij is de wereld van Fable 3 een stuk mooier in elkaar gezet. Grafisch gezien mag het dan iets minder zijn, maar deze enorm sfeervolle wereld zorgt ervoor dat je daar niet eens zozeer op let.

Verandering

Natuurlijk zijn deze sfeervolle details niet de enige veranderingen binnen de game. Zo kun je, door iemand te helpen of sociaal te benaderen, vrienden maken. Deze mensen zullen je dan ook helpen wanneer je hulp kunt gebruiken bij een quest. Je relatie kan zelfs zo ver oplopen dat je gaat trouwen en kinderen krijgt. Daarnaast zijn de gevechten wat moeilijker gemaakt door de vijanden slimmer te maken en zul je vanaf nu dus elke keer moeten terugkeren naar de Sanctuary om je equipement aan te passen. Je kunt namelijk verschillende magische spreuken, wapens en geweren uitkiezen om je vijanden mee te belagen. Ook is de interactie met de mensen om je heen veranderd; in plaats van een cirkel waaruit je jouw interactie kunt kiezen, heb je nu elke keer maar de keus tussen twee opties. Wat dus letterlijk neerkomt op het feit of je aardig wilt zijn of niet.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Fable 3 is niet enorm veel veranderd ten opzichte van deel 2, maar LionHead heeft de game met een aantal kleine aanpassingen en een enorm sfeervolle setting tot een erg vermakelijk avontuur weten te smeden. Wat achterblijft is het grafische gedeelte. Het ziet er zeker niet slecht uit, maar had wel wat verbeteringen kunnen gebruiken. Voorwerpen in de verte zijn een stuk minder mooi dan ze hadden kunnen zijn. Van dichtbij ziet alles er in ieder geval erg goed uit.

• Sfeervol
  • Enorm veel verschillende verhaallijnen
  • Goed verhaal