Fable II
  • ONTWIKKELAAR Lionhead Studios
  • EERSTE RELEASEDATUM 24 oktober 2008
  • PLATFORMEN Xbox 360
  • GENRE RPG

review: Fable II Xbox 360

Het verhaal begint vijfhonderd jaar na de avonturen in het eerste deel van Fable. Veel is er gebeurd in de wereld. Het kwaad is geschied, maar is altijd weer overwonnen door de goede krachten. Ook Bowerstone is niet meer het dorp dat het ooit was, maar een bruisende stad, een stad vol leven, een stad met een held.

Beloftes van Molyneux

Fable 2 is de opvolger van het succesvolle Fable. Fable was succesvol, maar in sommige opzichten toch wat tekortkomend, vooral omdat Peter Molyneux van Lionhead zich wat teveel had uitgelaten over elementen die achteraf helemaal niet in de game bleken te zitten. Met Fable 2 heeft Molyneux een nieuwe kans gekregen om te laten zien dat hij dit keer ook eerlijk kan zijn over zijn beloftes. En ik zal maar meteen verklappen dat Lionhead met Fable 2 een fantastische RPG heeft neergezet, die het vorige deel op vrijwel alle punten overtreft.

Dreumesheld

In Fable 2 begin je net als in de voorganger als een kleine dreumes (jongen of meisje), die op het punt staat de wereld te ontdekken. Net als in het echt heeft deze kindertijd eigenlijk vooral het doel om je bekend te maken met de spelelementen die de game te bieden heeft. Zo wordt je vertrouwd gemaakt met allerlei dingen die je moet weten. Dat neemt niet weg dat het verhaal meteen al begint wanneer je de game voor het eerst opstart. Het kind zijn eindigt met een vreselijke gebeurtenis, die je niet snel zal vergeten. Uiteraard wil je daarna niets anders dan wraak op deze wrede daad van mijnheer Lucien, al is dat het allerlaatste wat je doet op deze wereld.

Fantastische fantasie

En de wereld waar jij als held je kunsten gaat vertonen is vrij groot te noemen. Het gaat van bruisende steden tot prachtige open velden waar de boeren hun gewassen laten groeien. Altijd is er in de wereld wel iets te beleven, en als je jezelf toch gaat vervelen is het altijd leuk om gesprekken van mensen af te luisteren. Hierin zit namelijk de typische humor van Molyneux, en dat is echt humor die bij een game als Fable 2 hoort.

Genoeg te doen

Als je genoeg natuurschoon hebt gezien, is het tijd om met de opdrachten uit de game te beginnen. Fable 2 kent, zoals vaak in een RPG, een hoofdverhaallijn met daarnaast verscheidene side quests die je gaandeweg naar je toegeslingerd zult krijgen. Met de hoofdquests alleen onderga je een leuk opgezet verhaal, dat opwerkt naar je uiteindelijke doel. Maar als je de game echt optimaal wilt spelen, dan kun je de side quests natuurlijk niet links laten liggen. Samen zorgen alle quests voor ongeveer een uurtje over dertig aan speelplezier, maar met het ontdekken van de wereld en alle andere dingen die je kunt gaan doen (zoals trouwen, kinderen krijgen, werken, gokken, enzovoorts) kun je daar nog makkelijk een paar weken, dan wel maanden aan toevoegen. Elke dag kom je wel weer iets nieuws tegen dat de moeite waard is, en dat komt doordat Fable 2 gewoon ontzettend uitgebreid is.

Feesten met z'n tweeën

Mocht je het zat zijn om steeds maar in je eentje de vijand te verslaan, of kom je een bepaald stuk van de game niet door, dan kun je altijd de hulp inschakelen van iemand anders die de game ook in zijn bezit heeft. De game biedt namelijk een coöpmodus, waarmee je heel eenvoudig bij elkaar in de wereld kun stappen. Een uitnodiging is genoeg om je vriend naast je in de wereld te laten verschijnen (mits je vriend er zin in heeft natuurlijk), zodat je samen die lastige eindbaas een kopje kleiner kunt maken. Een leuke toevoeging voor de game, die het spelplezier opkrikt naar het maximum.

HET EINDOORDEEL VAN Yordi Verkroost

Fable 2 is de game die de liefhebber van het eerste deel versteld zal doen staan vanwege de kwaliteit en de vele dingen die je in de game kunt doen. Elke RPG-liefhebber zal aan Fable 2 weer een heerlijk nieuw avontuur kunnen beleven. Het spel mag dan misschien een paar minpuntjes hebben (zoals laadtijden die wat aan de lange kant zijn), de pluspunten verpletteren deze kleinigheden met groot gemak. Wees klaar voor een nieuw avontuur met jouw held, wees klaar voor de grote uitdagingen, wees klaar voor de beste RPG ooit" Wees klaar voor Fable 2!

• Mooie, uitgestrekte wereld
  • Goed verhaal
  • Ontzettend uitgebreid