F1 2011
  • ONTWIKKELAAR Codemasters
  • RELEASEDATUM 23 september 2011
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Vita
  • GENRE Racing

review: F1 2011 PlayStation Vita

Vorig jaar verscheen F1 2011 voor de consoles. De game werd toen erg goed ontvangen. Speciaal voor de PlayStation Vita heeft Codemasters besloten om de game opnieuw uit te brengen om als launchtitel te lanceren. Weet de game in de buurt te komen van de console-versies?

Begin je F1-carrière

Ik ben meteen begonnen met de Career-modus. Hierin is het de bedoeling om je bij een team aan te sluiten en zoveel mogelijk Championship Points te verdienen. Via je in-game laptop zullen een aantal teams je aan het begin van het seizoen uitnodigen voor een testsessie. Hier moet je het team onder de indruk krijgen van jouw raceskills door zo snel mogelijk een ronde te rijden. Als het team tevreden is, dan maak jij ook deel uit van het team en kan je beginnen aan de echte Grand Prixs.

Aan het begin van elke race krijg je een mail met de verwachtingen van de eerstvolgende race. Na de race zal je een terugblik krijgen. Af en toe zal je ook een mail krijgen van de teamleiding met de vorderingen tot nu toe. Voor de rest is er bijna geen e-mailverkeer. Ook is het niet mogelijk om interviews te houden, iets wat met de consoleversies wel mogelijk was. Hierdoor voelt de Career-modus van de PlayStation Vita erg kaal aan. Je begint een race, bekijkt je mails en gaat weer door naar de volgende race. Cutscenes zijn nergens te bekennen.

Scheuren!

Tijd om een race te rijden. Het eerste wat gelijk opvalt zijn de graphics. Deze zijn namelijk belabberd te noemen. Het lijkt wel een lichtelijk opgepoetste PlayStation Portable-game, terwijl de Vita veel meer aan moet kunnen. Daarnaast zijn de crashes zeer onrealistisch. Als je met 350 km/uur tegen een muur aan knalt, dan stuiter je als een stuiterbal een tiental meters terug en ligt alleen je voorvleugel eraf en functioneert een voorwiel niet meer goed. Het is gewoon onmogelijk om je wagen total loss te rijden. Wel moet ik zeggen dat de game vloeiend loopt, zelfs als je met 24 wagens vlak bij elkaar aan het racen bent. Ook is het gevoel van snelheid goed gedaan, aangezien je camera lichtjes begint te schudden als je hard rijdt.

Gamemodi

Naast de Career-modus bevat de game nog een aantal andere modi. Zo heb je uiteraard de Quick Race waar je, zoals de naam al zegt, snel kan beginnen met racen. In de Time Trial-modus probeer je een zo snel mogelijke rondetijd neer te zetten. Hierbij kan je ook drie soorten medailles winnen. Met Grand Prix rij je een aantal proefsessies, kwalificatieronden en vervolgens de race zelf. Championship is eigenlijk 'n seizoen van de Career afleggen zonder e-mailverkeer en dergelijke.

Als laatste hebben we de Challenge-modus, welke ik persoonlijk het interessantste vind. In deze modus krijg je zestig uitdagingen tot je beschikking. Deze uitdagingen variëren van door zoveel mogelijk checkpoints rijden binnen de tijd tot het afleggen van een natte baan met de verkeerde banden. Aan het einde van de challenge krijg je een ranking. Je moet minimaal een C-ranking hebben om de challenge te voltooien.

Multiplayer

Je kan de game met maximaal vier man online of via ad hoc spelen. Hier heb je drie verschillende modi, namelijk Race, Time Trial en Constructor Faceoff. In deze laatste modus strijden twee teams van twee man tegen elkaar. De host kan alle settings van de game bepalen. Dit klinkt allemaal heel leuk, maar dan moet je natuurlijk wel een tegenstander hebben. Er speelt namelijk bijna niemand online, en dat is jammer. Het is me maar 'n keer gelukt om een tegenstander te vinden.

HET EINDOORDEEL VAN Justin Meijer

Ondanks de slechte graphics en de kale Career-modus heb ik me toch nog prima weten te vermaken met F1 2011 op de PlayStation Vita. De vele verschillende modi zorgen ervoor dat ik de game nog een lange poos heb kunnen spelen en vooral de Challenge-modus is erg gevarieerd. Dit is echt een game die je gemakkelijk even kan oppakken in de bus om een potje te racen. Je moet de game zeker niet aanschaffen voor de online multiplayer, want dan zul je gewoon bijna niemand vinden. Mocht Codemasters F1 2012 ook gaan uitbrengen voor de PlayStation Vita, dan moeten ze er wel wat meer tijd in stoppen dan deze versie. Voor nu krijgt de game het voordeel van de twijfel.

• Gevoel van snelheid
  • Veel modi
  • Challenges