Review: EVE: Valkyrie PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 19:51

CCP Games is al een lange tijd in de weer met EVE: Valkyrie. De game is al sinds 2013 in ontwikkeling voor de pc en is in de tussentijd al meerdere malen voorbij gekomen in de vorm van een alpha en bèta. Sinds maart 2016 is de game officieel uitgebracht op de pc en ondertussen is EVE: Valkyrie ook op de PlayStation VR beschikbaar. Ik ben aan de slag gegaan met de laatstgenoemde versie en mijn eindoordeel lees je in deze review.

Dus zo voelt dat

Het is moeilijk om je voor te stellen hoe het is om te vliegen in de ruimte, laat staan al vechtend vliegen. Toch heeft CCP Games met EVE: Valkyrie dit niet alleen vormgegeven, maar de ontwikkelaar heeft er zelfs een heuse ervaring van gemaakt. Ik val in dit geval gewoon met de deur in huis, de game geeft je namelijk behoorlijk goed het gevoel dat je daadwerkelijk daar bent. De wachtruimte voor het lanceren, de cockpit en ook de geweldige vechtgebieden werken allemaal mee aan het feit dat je echt de game wordt ingetrokken.

De game biedt een verhalende modus met wat aanhangende singleplayer-modi en een multiplayer. Het verhaal bestaat uit twee tutorials en vier normale missies. Bij de eerste keer starten, krijg je een inleiding van het verhaal en vervolgens speel je 'verplicht' de tutorials. De overige missies zijn in principe best tof, maar je bent er simpelweg te snel doorheen. Daarnaast wordt er niet echt een verhaal verteld tijdens die missies, het is meer dat je door de inleiding weet waarom je aan het vechten bent. Naast de verhaallijn heb je nog een scout-modus en een horde-modus. De eerstgenoemde is een soort uitbreiding op het verhaal waarin je in een rustige situatie audiobestanden van overleden piloten zoekt. De Horde-modus speelt in op het bekende wave-principe.

Meer content is welkom

Na de tegenvallende singleplayer moest het wel zo zijn dat de multiplayer van EVE: Valkyrie de game tot een succes maakt. De multiplayer is dan ook goed, maar komt op veel punten toch wat te kort. Er zijn slechts drie modi en maar vier à  vijf multiplayer-gebieden. CCP Games heeft wel kenbaar gemaakt de game uit te breiden met gratis DLC, maar tot op heden staat dat enkel op de planning. Ondanks de geringe hoeveelheid aan content valt het niet te ontkennen dat de potjes een genot zijn, want actie is er zeker.

Tijdens het spelen van de multiplayer stijgt je level en verdien je credits. Met deze credits kan je nieuwe schepen kopen en deze weer voorzien van betere wapens of een vette look. Je krijgt daarnaast de mogelijkheid om verschillende schepen te koppelen aan launchtubes, waardoor je tijdens een match van schip kan veranderen. Er is echter wel een probleem, de upgrades en schepen zijn onwijs duur en het verdienen van credits gaat lang niet zo snel als het stijgen van je level. Eer je je eerste schip tot een 'monster' hebt uitgebouwd, heb je de game waarschijnlijk al te veel gespeeld.

Wat je krijgt is wel goed

Zoals ik in het begin van de review al zeg, EVE: Valkyrie weet je echt in de game te trekken en dit komt mede door de grafische kracht van de game. Niet alleen de cockpit is gedetailleerd, maar ook alles buiten het schip. Zodra je de lanceerbuis uit schiet, ontvouwt zich een prachtige vista gevuld met diverse planeten, meteorieten en verschillende ruimtestations. CCP Games zet met EVE: Valkyrie een game neer die laat zien wat mogelijk is met zowel pc-headsets als met de PlayStation headset. Ze leggen de lat op het gebied van graphics dan ook behoorlijk hoog voor de andere ontwikkelaars.

Ik had zelf bij mijn eerste minuten wat moeite met de besturing, deze is namelijk niet te vergelijken met die van andere vlieggames. Na de tutorial zat ik er helemaal in en kwam ik al gauw tot de conclusie dat de besturing veel preciezer is dan dat ik tot op heden ben tegengekomen. Je hebt het schip werkelijk volledig onder controle en wanneer je crasht kan je ook niemand anders dan jezelf de schuld daar van geven.

Het eindoordeel van Devin de Groot

EVE: Valkyrie is een vr-game die goed aantoont dat luchtgevechten zowel qua besturing als op grafisch vlak succesvol kunnen zijn met vr-headsets. Toch laat CCP Games kansjes liggen, want de game had zoveel meer geweest met een langere, meer meeslepende verhaalmodus en een meer diepgaande multiplayer. Hopelijk brengen de gratis DLC-pakketten een hoop extra maps en gamemodi met zich mee, want de basis game is helaas ondermaats.

Aardig
  • Indrukwekkende vr-ervaring
  • Grafisch erg sterk