escapeVektor
  • ONTWIKKELAAR Nnooo
  • EERSTE RELEASEDATUM 20 december 2012
  • PLATFORMEN Nintendo 3DS

review: escapeVektor Nintendo 3DS

Ik kreeg van Nintendo onlangs een reviewcode van escapeVektor opgestuurd voor de Nintendo 3DS. Dit is nu precies zo'n game waarvan ik het bestaan niet wist. Het kan zijn dat je de game ook niet kent. De game kwam eerder uit op WiiWare in hoofdstukken. Ik had zelf ook geen flauw benul wat ik ervan kon verwachten, daarom heb ik mezelf laten verrassen.

Wat is escapeVektor

Je speelt in escapeVektor niet met een dier of mens en ook niet met iets wat daarop lijkt. Je speelt met een Vektor, die gevangen zit in een CPU en eruit wil. Jij moet hem daarbij helpen. De levels worden naarmate je verder komt steeds een beetje lastiger en als je wat verder bent in de game zelfs gigantisch moeilijk. Wat is nu het geval, CPU-soldaten zitten ook achter jou aan en daar moet je dus voor uitkijken.

Hoe?

In de game krijg je 150 nodes (levels) voorgeschoteld, welke onderverdeeld zijn in 27 zones (werelden). Deze zijn onderdeel van de SCPU (Schavuit Central Processing Unit). Deze nodes bestaan uit allerlei vormen. Met je Vektor moet je over deze lijnen heen gaan om zo deze lijnen te kleuren, daarna zal de uitgang verschijnen en kun je ontsnappen. Indien je de uitgang hebt gevonden, dan heb je die node behaald. De game is in het begin makkelijk, maar hoe verder je komt hoe moeilijker de game wordt. Je hebt vier vaardigheden. De Detonate, Boost, Super Boost en Boostenate. Elke keer wanneer je een vlak rond bent gegaan krijg je er Detonate bij. Deze kun je gebruiken om vijandelijke CPU-soldaten van het scherm af te vagen in de ronde die je speelt. De Boost zal je snelheid verhogen en de Super Boost zal deze snelheid nog verder opvoeren. Tot slot hebben we de Boostenate, die maakt je tijdelijk onsterfelijk, terwijl je je voortbeweegt met de snelheid van een Super Boost.

Welke modi kun je allemaal verwachten?

De game heeft naast de Normal Mode ook nog de zogenoemde Timed Mode en Eraser Mode, welke voor nog meer uitdaging in deze game moeten zorgen. Het verschil tussen de Normale Mode en de Timed Mode is dat je in de Timed Mode de rondes per node overnieuw moet doen als je het niet binnen de tijd hebt gehaald. In de Normal Mode krijg je er extra bonuspunten voor. In de Eraser Mode zal de lijn, naast de tijd die vrolijk weg tikt, achter je verdwijnen als je die hebt verovert.

Je ogen en oren willen ook wat

Helaas ziet escapeVektor er niet heel bijzonder uit. Het ziet er arcade uit en zo voelt het ook aan. De game tovert allerlei felle kleuren op het beeldscherm van mijn Nintendo 3DS en misschien is een futuristische stijl wel de juiste manier om het te omschrijven. De muziek past ook goed bij de stijl van deze game.

HET EINDOORDEEL VAN Alex Zweers

De game is echt goed voor het stimuleren van je brein en blijft bovendien lang genoeg leuk om te spelen. Het is niks als je gewoon ontspannen wilt gamen, want dat zit er bij deze game na de eerste paar nodes niet meer in. Daarna wordt de game snel pittig. De game houdt je wel flink wat uren bezig en dat is toch eigenlijk waar een goede game aan moet voldoen.

• Verslavend
  • Veel modi
  • Lekkere arcade muziek
  • Goedkoop
  • Verrassend verhaal
  • Snel eentonig
  • Soms wat frustrerend

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.