Enslaved: Odyssey to the West
  • ONTWIKKELAAR Ninja Theory
  • EERSTE RELEASEDATUM 8 oktober 2010
  • PLATFORMEN Xbox 360, PlayStation 3

review: Enslaved: Odyssey to the West Xbox 360

Enslaved. Aangeboden in een luxe pakket, waarbij u bent gegarandeerd van een mooi uitzicht op een natuurrijk New York! Tevens krijgt u er een schone, gewillige dame bijgeleverd die u zal vergezellen (lees commanderen) in uw queeste. Wat wilt u nog meer?

Ninja Prologue

Ninja Theory heeft de afgelopen paar weken aardig onder vuur gelegen vanwege het feit dat de held Dant' van Devil May Cry in hun handen ineens is omgedoopt tot een metroseksuele emo-drol. Mij persoonlijk kan het weinig boeien, maar wel begrijp ik de pijn. Onlangs heb ik mijn jeugdheldin Samus Aran royaal hard zien worden verneukt door de seksueel gefrustreerde knaapjes van Team Ninja in Other M (noem het maar Metroid: Mother F), dus ik weet hoe zoiets voelt. Ik krijg wel veel zin om ook een gamedevelopmentteam te beginnen met 'ninja' in de naam. àœberninja misschien, of Total Ninja Pwnage, Ninja Master, Ninja Squad, Ninja Formula. Alles klinkt eigenlijk wel vet met 'ninja' erin. Ninja Studying Lectures, Terminally Ill Ninja, Ninja Tollbooth Operator" Ahem, terug waar ik het eigenlijk over ging hebben: Ninja Theory's nieuwe game creatuur Enslaved!

EnslaveNerd

In eerste instantie was ik helemaal niet zo onder de indruk van Enslaved: Odyssey to the West. De screenshots en trailers spraken mij wel enigszins aan, maar ondanks dat het een nieuwe IP is, zag ik afgezien van de setting weinig origineels. Totdat ik las dat Andy Serkis de hoofdpersoon zou inspreken en ook verantwoordelijk was voor het regisseren van de acteerscènes. Ik leerde deze meesterlijke acteur kennen in de film Deathwatch, maar de meesten kennen hem als de man die in blauw pak Gollum heeft geacteerd. Daarnaast bleek het script ook geschreven te zijn door Alex Garland, de schrijver van onder andere 28 Days Later en 'n van mijn favoriete films ooit, Sunshine. Toen moest ik de game wel hebben, en u raad het al dames en heren, ik heb er geen moment spijt van gehad. Waar al die nerdkennis niet goed voor kan zijn.

Verslavend

Je speelt een grote buts-beul genaamd Monkey (met grote vechtstaf to Bo-ot), die ontsnapt van een groot vliegend slavenschip. Dat doet onze burly held samen met Trip, een op het eerste oog mooi vrouwtje, maar tevens een slinkse bitch. Vrouwen van 'Opzij', wrijf maar in uw handen, want Trip zorgt er hoogstpersoonlijk voor dat Monkey haar slaafje wordt door middel van een soort helm, waardoor hij alles moet doen wat zij hem opdraagt. Dat krijg je ervan wanneer je Monkey heet. Monkey moet haar helpen thuis te komen, 300 mijl verderop. Daarvoor moet je heel overwoekerd New-York doorkruisen. Yep, Enslaved is post-apocalyptisch, maar niet op de radio-actieve, 'alles is bruin, gemuteerd en kapot' manier, maar op een natuurrijke 'mother nature eats your civilization for breakfast' wijze. Dat zorgt voor prachtige kleuren en vergezichten, wat de game heerlijk maakt om te zien. De opzet van het plot is simpel, maar dingen zijn natuurlijk weer niet zoals ze lijken, met een verslavende meesleper van een verhaal als gevolg.

Enslaved speelt vrij rechttoe rechtaan. Redelijk lineair, met in Uncharted- en Half-Life-stijl constante afwisseling in gameplay met geweldige pacing. Beetje butsen, sneaken, verhaaltje volgen en klauter- en puzzelwerk verrichten. Heerlijk eigenlijk, al vind ik zelf dat wel erg veel games op deze manier spelen tegenwoordig, ook al is het niveau bij Enslaved erg hoog. Wel had het van mij echt iets meer RPG-elementen mogen hebben, want dat had perfect gekund en zie je steeds minder. Het verhaal en script zijn van uitzonderlijk hoog niveau (op een enkele zin na), en het valt op dat veel detail is gestoken in het uiten van de emoties van de karakters. Enslaved is een originele, vette IP die wellicht wel iets origineler mag zijn qua gameplay, maar het speelt allemaal superlekker. En hoe paradoxaal is het om verslaafd te zijn aan een game waarbij je een slaaf speelt, en waarbij je controle hebt over een karakter dat geen controle heeft over zichzelf.

• Pluspunten
  • Goed uitgewerkte characters
  • Vette wereld