Review: Emily Archer: The Curse of King Tut's Tomb Nintendo DS

Geplaatst: 14 februari 2011 14:00

Emily Archer: The Curse of King Tut's Tomb is een zoek en vind avonturenspel gemaakt door Denda Games. Jij speelt als de assistent van priv'detective Emily Archer. Zij krijgt de opdracht om de dood van de man van haar vriendin, Lord Carnarvon, te onderzoeken. Of dit daadwerkelijk een spannend avonturenspel is, lees je in deze review.

Op onderzoek!

Om meer te weten te komen over de dood van Lord Carnarvon, moet je op onderzoek gaan. De game begint met een paar dialoogjes over het verhaal, waarna je opeens een scherm voor je krijgt. Je bent een aantal minuten bezig voordat je door hebt wat je moet doen. Zo zul je bijvoorbeeld proberen op een deur te klikken om naar binnen te gaan. Uiteindelijk zie je in het bovenste scherm een aantal dingen staan. Ik dacht eerst dat dit je inventory was, totdat ik erachter kwam dat je deze dingen moest zoeken op je scherm. Het zou fijn zijn geweest als ik hier wat meer uitleg bij had gekregen.

Afijn, je gaat op zoek naar de voorwerpen. Zo moet je op vogels klikken, een kruiwagen, een deken enzovoorts. De meeste zijn vrij gemakkelijk te vinden, aangezien deze onwijs groot zijn. Echter zijn sommige dingen wel heel goed verborgen. Zo moest ik op zoek gaan naar een reep chocola. Deze bleek echter net zo groot als de deur te zijn, waardoor je niet door had dat het chocola was en geen deur. Gelukkig heb je een aantal hints tot je beschikking, dus zul je er vaak nog wel uitkomen.

Minigames

Nadat je een locatie grondig hebt doorzocht naar aanwijzingen, krijg je vaak een minigame. Hierbij moet je denken aan de puzzels in Professor Layton. Zo moet je bijvoorbeeld een aantal lucifers verplaatsen om een bepaald figuur te krijgen. Ook moet je vaak snippers van brieven samenvoegen, om er 'n geheel van te maken.

Net als bij het onderzoek, mist ook hier vaak een duidelijke uitleg. Bij het Senet-spel krijg je als enige instructie dat het aantal stokjes wat je werpt het aantal stappen is dat je loopt en dat je met de zwarte pion speelt. Als eerste probeer je dus op de stokjes te klikken, waarna er helemaal niks gebeurt. Ook zie je dat er helemaal geen zwarte pionnen op het speelveld liggen. Je moet dus eerst uit je inventory de zwarte pionen op het speelveld leggen, voordat je op de stokjes kan tikken. Over de spelregels krijg je verder niks te horen. Zo zijn er meer minigames, die veel belangrijke uitleg missen.

Eentonig

Al snel begint het spel vrij eentonig te worden. Vind alle voorwerpen op de locatie, speel een minigame, ga naar de volgende locatie" Zo gaat het de hele tijd door. Uiteindelijk moet je zelfs locaties onderzoeken die je al helemaal doorzocht hebt! Ook krijg je een aantal keer dezelfde minigame voorgeschoteld.

Verhaal

Wat waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel van deze game is, is het verhaal. Echter is het verhaal vrij matig uitgewerkt. Een hoop dingen worden je niet verteld. Het verhaal wist mij gewoon niet te grijpen. Nu moet ik wel zeggen dat het aan het einde van de game nog redelijk interessant werd, maar dan werd ik vaak waar uit het verhaal getrokken door de onderzoeken die je moet verrichten.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Emily Archer: The Curse of King Tut's Tomb is het eerste uur nog best aardig. Daarna begint de game vrij eentonig te worden, met zelfs dezelfde locaties en minigames. Het verhaal wordt ook niet op een al te boeiende wijze verteld. Dan is er nog de ontbrekende uitleg over wat je moet doen. Al met al is Emily Archer: The Curse of King Tut's Tomb helaas een vrij saaie en eentonige game geworden.

• Aardige minigames
  • Volledig Nederlandstalig
  • Weinig uitleg