Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!
El Shaddai: Ascension of the Metatron
  • ONTWIKKELAAR Ignition Entertainment
  • RELEASEDATUM 9 september 2011
  • PLATFORMEN Xbox 360, PlayStation 3
  • GAMELINER SCORE

review: El Shaddai: Ascension of the Metatron Xbox 360

Bijbelse verhalen zijn al zo'n kleine 2000 jaar een inspiratiebron geweest voor veel mensen en voor veel verschillende doeleinden. Om als beter mens door het leven te gaan, om iemand op de brandstapel te gooien of om een heel volk te helpen of juist te onderdrukken. Maar of je gelovig bent of niet, het valt niet te ontkennen dat de Bijbel een nogal belangrijk boekwerk is geweest in de geschiedenis, en dat het boordevol interessante verhalen zit. En of je die verhalen nu ziet als een accuraat stuk geschiedenis of inspiratievolle avonturen dat is aan de lezer. Zo hebben de makers van El Shaddai waarschijnlijk ook gedacht: we gaan gewoon een game maken aan de hand van het Boek van Enoch, omdat het boeiende stof bevat.

Oude Test(g)ament

Het Boek van Enoch staat niet meer officieel in de Bijbel, maar het is een Joods religieus verhaal van de overgrootvader van Noah. In El Shaddai speel je Enoch, die naar de aarde gestuurd wordt door Lucifel, de rechterhand (nu nog geen vuist) van God, om een aantal gevallen engelen eens terug op het matje te roepen. Deze gevallen engelen waren toen ze vielen helaas daarbij niet op hun achterhoofd beland (al geven soms de clich' monologen die ze uitslaan de twijfel), dus kan Enoch van deze ex-engelen een mooie oplawaai krijgen met een gezonde muilpeer erachteraan. Teruggaan hebben ze helemaal geen zin in, natuurlijk omdat God ten tijde van het Oude Testament bepaald niet vergevingsgezind is. Als een bountyhunter from heaven mag jij dus die hemel-deserteurs eens hardhandig terugschoppen naar de baas in de wolken.

Hello to Jason Isaacs

Al vanaf de eerste minuut valt het behoorlijk op dat El Shaddai geen normale game is. Grafisch weet je niet wat je meemaakt, want iedere locatie, chapter en wereld is vrijwel volledig anders. En dan niet anders door middel van een nieuw kleurtje, ander weer en omgeving, maar echt compleet anders in zijn geheel. Het introductielevel lijkt op Ico, de eerste wereld lijkt gemaakt door de makers van Okami, maar het level erna lijkt weer eerder op Yoshi's Island. Je zou zeggen dat dit juist heel irritant kan, maar zeker in combinatie met het verhaal, werkt het super. Tijdens de hele game word je begeleid door Lucifel, die ook fungeert als jouw savepoint, en ingesproken is door Jason Isaacs, de niet zo bekende, maar wel hele goeie stemacteur.

El Hakkai en El Slashai

Hoe El Shaddai speelt is het enige normale gedeelte van de game. Afgezien van de bizarre omgevingen en het originele (en tevens bizarre) verhaal, is het verder een hack-and-slash platformer in de stijl van God of War en Castlevania. Je kunt je wapens afpakken van je tegenstander, en die dan "purify-en", zodat je ze zelf kunt gebruiken. De besturing is heel simpel, maar lastig om goed door te hebben, zeker omdat de uitleg een beetje tekort schiet. Toch speelt El Shaddai redelijk makkelijk, en kun je niet echt dood gaan. Dit vond ik bij deze game wel een goeie keus, want je vaardigheid zorgt er enkel voor dat je steeds vloeiender erdoorheen speelt. Als het slecht gaat, wordt je niet keihard gestraft, maar kun je vanaf hetzelfde punt herstarten, en dat zorgt ervoor dat het verhaal mooi doorloopt. El Shaddai is ook behoorlijk groot, dus je bent er zeker zo'n 6-8 uur mee zoet.

HET EINDOORDEEL VAN Peter Scheffer

El Shaddai is een hack-and-slash game die je door een wereld van grafisch genot en vaagheid gooit zoals je dat nog nooit hebt ervaren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de Gamescom niet onder de indruk was van de game, maar het nadeel is ook altijd van games waarbij sfeer, omgeving en muziek belangrijk zijn, helaas totaal niet overkomen midden op een beursstand. De hele game barst zo van de originaliteit in omgeving en stijl, dat je alleen daarom al verder wilt spelen, telkens benieuwd om wat je weer zal tegenkomen. Daarnaast heeft El Shaddai ook geregeld andere gameplay elementen, zoals 2D platform stukken en race gedeeltes. Ondanks dat had de pacing soms wel beter gemogen, een oud Japans kwaaltje met veel games nog. Zo word je bij de eerste vijf Fallen Angel boss encounters keihard in elkaar gebeukt in een semi-scripted battle. Bij de derde keer is het echt niet leuk meer, en komt het heel raar over. Maar eenmaal dat achter de rug is de game een absolute topper, en vind ik dat El Shaddai ook eens goed laat zien dat mooie graphics ook kan beteken dat iemand artistiek iets origineel benaderd heeft in plaats van alles zo realistisch mogelijk te maken.

  • PLUSPUNTEN
  • Unieke, prachtige graphics
  • Origineel verhaal en setting
  • Solide platform actie
  • Jason Isaacs
  • MINPUNTEN
  • Scripted boss-battles verliezen is niet leukmeer na 5 keer
  • Vecht mechanics worden matig uitgelegd
Gameliner SCORE
Goed

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?