Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
EA SPORTS UFC
  • ONTWIKKELAAR EA Sports
  • EERSTE RELEASEDATUM 5 september 2014
  • PLATFORMEN PlayStation 4, Xbox One
  • GAMELINER SCORE

review: EA SPORTS UFC PlayStation 4

De meeste sportgames komen bijna jaarlijks met een nieuw deel. Bij de UFC-games zit er in de meeste gevallen twee jaar tussen, zo ook bij EA SPORTS UFC. Echter is deze game van een andere ontwikkelaar dan UFC Undisputed 3 van 2012. Is het EA SPORTS gelukt om binnen dezelfde tijd een game neer te zetten die minstens zo goed is als UFC Undisputed 3? Ik zocht het voor je uit.

onbekend

Get ready to rumble

Bij het opstarten van de game word je direct begroet met de walkthrough, wat eigenlijk een tutorial is. Hier leer je de basis van de game. Naast deze tutorial zijn er nog challenges die een soort uitgebreide tutorial vormen. Het vechtsysteem doet in eerste instantie denken aan UFC Undisputed 3, maar werkt toch net even anders. Je kan het vechtsysteem in drie onderdelen verdelen, namelijk staand, in de clinch en op de grond.

On your feet

Laat ik maar beginnen met de staande gevechten. Met de face buttons kan je slaan en trappen. Wanneer je hierbij de linkerstick in de richting van je tegenstander beweegt of er vandaan, voer je andere, krachtigere aanvallen uit. Hierdoor heb je dus al behoorlijk wat moves om uit te voeren, maar er zijn nog veel meer moves. Zo kan je wanneer je L2 ingedrukt houdt body strikes doen. Dan ben ik er nog niet, want met L1 en R1 heb je nog eens technical modifiers tot je beschikking, waarmee je bijvoorbeeld superman punches en trappen tegen het hoofd kunt loslaten. Daarnaast zijn er nog aanvallen waarbij je de kooi kunt gebruiken om bijvoorbeeld via een voet tegen de kooi een knie in het gezicht van je tegenstander te geven. Je hebt dus extreem veel manieren om klappen uit te delen, meer dan in UFC Undisputed 3.

Bij al die aanvallen horen natuurlijk ook manieren om er tegen te verdedigen. De simpelste manier is om gewoon weg te lopen. Vaak is dit te langzaam, dus kan je beter een dodge gebruiken door de linkerstick in de richting waarnaar je wilt dodgen te flicken. Mocht je liever willen blijven staan, dan kan je L2 gebruiken en de linkerstick flicken om snel je hoofd opzij te bewegen om zo de klappen te ontwijken. Maar wat je het meeste zal gaan gebruiken, is het blocken. In UFC Undisputed 3 deed je dit met R2 om lage aanvallen te blocken en R1 voor aanvallen op het hoofd. EA SPORTS UFC gebruikt echter alleen R2 om te blocken. Met enkel R2 block je de aanvallen slechts lichtjes, maar verdedig je wel je hele lichaam. Met de face buttons erbij kan je aangeven of je hoog of laag wilt blocken, waardoor je de klap veel beter opvangt, maar wel een gedeelte van je lichaam open laat. Als je de face buttons ook nog eens op het juiste moment indrukt, kan je de klap wegslaan, waardoor er een countermogelijkheid ontstaat. Dit blocksysteem werkt gewoon perfect en ik heb er niets op aan te merken.

onbekend

Vastpakken

Bij de clinch wordt het al wat ingewikkelder. Hier doe je namelijk alle transitions met de rechterstick. Om in een clinch te raken, hoef je alleen maar de rechterstick in de richting van je tegenstander te duwen. Om dan van positie te veranderen, moet je een kwartcirkel met de rechterstick maken van links of rechts naar boven. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik hierbij een bepaalde move doe. Voor mijn gevoel raak ik willekeurig in een andere positie terecht. Ik vind dit systeem dus niet zo fijn werken. Aanvallen vanuit de clinch doe je weer met de face buttons.

Om transitions te verdedigen, houd je R2 ingedrukt en beweeg je de rechterstick in een bepaalde richting. Voor het verdedigen van aanvallen houd je wederom R2 ingedrukt met eventueel een face button om een bepaald deel van je lichaam te beschermen.

Rollebollen

Soms wil je het gevecht ook naar de grond brengen. Dit kan je staand of vanuit de clinch doen door een takedown uit te voeren, door L2 ingedrukt te houden en met de rechterstick een kwartcirkel te maken. Een andere manier om het gevecht naar de grond te brengen is door bijvoorbeeld iemand op het hoofd te counteren, waarna diegene op de grond kan vallen.

Het transitionsysteem op de grond werkt nagenoeg hetzelfde als in de clinch met de rechterstick. Ook hier heb ik dus geen flauw idee wat ik nou precies aan het doen ben. Wanneer ik onderop lig, lijkt het wel de beste tactiek om zo veel mogelijk op L3 te rammen om op te staan.

onbekend

Vanaf de grond kan je submissions uitvoeren om het gevecht te winnen. Dit doe je door R1 ingedrukt te houden en met de rechterstick een kwartcirkel te maken. Hierdoor activeer je een soort minigame met vier poortjes. De verdediger moet met de rechterstick ervoor zorgen dat 'n van deze poortjes helemaal naar buiten gaat. De aanvaller kan de verdediger stoppen door met de rechterstick hetzelfde te doen als de verdediger. Als de aanvaller dit lang genoeg volhoudt, moet hij de linkerstick in een bepaalde richting duwen. Hierdoor verstevigt hij de submission en worden alle poortjes gereset. Hierna begint het proces weer opnieuw, totdat de submission stevig genoeg zit en de aanvaller wint, of de verdediger weet te ontsnappen door een poortje helemaal naar buiten te krijgen. Dit systeem klinkt in eerste instantie erg ingewikkeld, maar na een paar keer oefenen, krijg je het onder de knie. Ik vind dit het beste submissionsysteem van alle UFC-games, vooral omdat het zo spannend blijft. Soms ben je er als verdediger bijna, maar dan weet de aanvaller de submission toch nog te verstevigen, waardoor je als verdediger opnieuw moet beginnen. Ook zijn er veel verschillende verdedigingsstrategieën, zeker bij menselijke spelers, waar je als aanvaller rekening mee moet houden.

Adem in, adem uit

Tijdens het gevecht moet je altijd rekening houden met je stamina. Elke klap die je uitdeelt of opvangt kost je namelijk stamina. Zonder stamina ben je veel langzamer, deel je minder schade uit en worden submissions een stuk moeilijker. Bovendien heb je een grotere kans om down te gaan als je wordt geraakt. Uiteraard is het ook belangrijk om je health in de gaten te houden. Als je hoofd veel schade heeft opgelopen, dan moet je ervoor zorgen dat je geen klap meer op je hoofd krijgt en kan je dus best een paar klappen in je maag incasseren.

onbekend

Dat moet pijn doen

Zo heb ik alle belangrijke punten van de gameplay wel besproken, dus is het nu mooi de tijd om het over de graphics te hebben. Grafisch ziet de game er schitterend uit. De vechters zijn volledig nagemaakt en zien er levensecht uit. Ook de belichting in de game is prima voor elkaar. Maar ik ben vooral onder de indruk van de impact van de aanvallen. Elke dreun die je uitdeelt zie je door het hele lichaam trillen. Het laat ook realistische verwondingen achter, soms zelfs met behoorlijk wat bloed. Het enige minpunt is dat de animaties er soms een beetje knudde uitzien. Soms blijft er bijvoorbeeld een been aan de arm van mijn tegenstander hangen. Daarnaast gaat er soms wel eens een hand of zelfs een arm door het lichaam van mijn tegenstander.

Train, fight, win, repeat

In EA SPORTS UFC is ook een carrièremodus aanwezig waar je met je eigen character aan de slag kunt. In het begin zal je jezelf moeten bewijzen in de realityshow The Ultimate Fighter. In de game is dit eigenlijk een kort toernooitje van vier wedstrijden, afgewisseld met wat trainingssessies en filmpjes. Als je het toernooi hebt gewonnen, mag je aan het echte werk beginnen in de UFC. Hier is het doel om jezelf naar de top te werken en kampioen te worden.

onbekend

Deze carrièremodus had interessant kunnen zijn door die realityshow, maar het valt me allemaal behoorlijk tegen. Je bent er heel snel doorheen en het had net zo goed een ander toernooi kunnen zijn. Ik irriteer me er vooral aan dat de carrière extreem eentonig is: er wordt een tegenstander voor je uitgekozen, je voltooit drie trainingsgames die gewoon letterlijk uit de challengemodus komen, je verbetert je statistieken en koopt nieuwe moves, je gaat het gevecht aan en dan begint het weer opnieuw. Doe dit veertig wedstrijden lang en je hebt de carrièremodus voltooid. Halverwege mijn carrière was ik gewoon klaar met dezelfde trainingssessies. Ze leveren toch veel minder evolution points op dan de gevechten zelf, en daarnaast waren mijn statistieken tegen die tijd al bijna helemaal maxed out. Nu zal er af en toe nog een bekende UFC-fighter langskomen om met je te sparren, maar dit is exact hetzelfde als de normale trainingssessies, alleen dan dus met een andere partner. Eigenlijk vond ik alleen nog de videoberichten die je tussendoor krijgt interessant, maar uiteindelijk worden ook deze weer herhaald en begon ik ze na een tijdje maar te skippen.

Bij UFC Undisputed 3 was de carrièremodus een stuk gevarieerder. Daar kon je bijvoorbeeld nog aan een PRIDE-toernooi meedoen met hardere regels. Je mag daar bijvoorbeeld tegen iemands hoofd als een voetbal trappen terwijl hij op de grond ligt. Ook kon je in UFC Undisputed 3 overstappen op een andere gewichtsklasse nadat je een paar keer achter elkaar je titel had verdedigd, zodat je het een keer tegen andere vechters op kan nemen. In EA SPORTS UFC blijf je in dezelfde klasse en moet je dus tegen een select aantal titelkandidaten vechten.

onbekend

Bring the battle online

Een onlinemodus mag natuurlijk niet ontbreken bij een vechtgame. In EA SPORTS UFC deed dit mij een beetje denken aan FIFA. Je hebt namelijk verschillende divisies waarin je vecht. Je begint in de White belt en als je goed genoeg bent, beland je uiteindelijk in de Black belt. Voor elke divisie heb je tien wedstrijden die bepalen of je degradeert, in dezelfde divisie blijft, promoveert of de titel van de divisie wint aan de hand van punten. Wanneer je wint via een KO/TKO of submission krijg je drie punten, als je op deze manier verliest krijg je nul punten. Mocht er na drie ronden nog geen winnaar zijn, dan zal de jury een winnaar bepalen die twee punten krijgt en de verliezer krijgt dan ook nog een punt.

Ik heb online iets van 25 potjes gespeeld zonder problemen. Ik had geen last van lag of vertraging en ik ben zelfs geen rage quitter tegengekomen. In een vechtgame kan je dat ook minder snel doen dan in bijvoorbeeld een voetbalgame. Wanneer je in een voetbalgame 3-0 achter staat en je hebt nog maar een paar minuten, dan weet je al dat je kansloos bent. Bij EA SPORTS UFC heb je echter bijna altijd nog een kans, hoe verwond je ook bent. Je hoeft maar 'n goeie klap uit te delen en je kan nog winnen. Daarnaast krijg je de winst direct nadat je gewonnen hebt, in plaats van dat je nog een paar cutscenes hebt waar de tegenstander nog kan leaven.

onbekend

HET EINDOORDEEL VAN Justin Meijer

Voor de eerste UFC-game van EA SPORTS moet ik zeggen dat ik het een knappe prestatie vind. Het staand vechten is zeer goed uitgewerkt met veel moves en een nieuw, goed verdedigingssysteem. De transitions in de clinch en op de grond vind ik wel wat minder werken, want ik heb vaak niet het idee dat ik echt in controle ben. De submissions zijn dan wel weer op een leuke manier geïmplementeerd, waardoor ze altijd spannend blijven en er veel verschillende manieren zijn om een submission aan te gaan. Grafisch is de game ook prima in orde met mooie lichteffecten en realistische verwondingen, alleen kunnen de animaties soms wel iets beter. Een groot minpunt vind ik het gebrek aan content. Eigenlijk is er alleen een vecht- en tutorialmodus, die worden gecombineerd in de zeer eentonige carrièremodus. Wat dat betreft bood UFC Undisputed 3 veel meer, zoals PRIDE, Title Mode en Ultimate Fights Mode. Tevens had UFC Undisputed 3 een boeiendere carrièremodus. Maar goed, die game had al twee eerdere iteraties door dezelfde ontwikkelaar, terwijl dit het eerste deel is voor EA SPORTS. Het kan in de toekomst dus alleen nog maar beter worden.

  • PLUSPUNTEN
  • Veel verschillende moves
  • Perfect blocksysteem
  • Leuke submissiongame
  • Realistische verwondingen
  • Online werkt goed
  • MINPUNTEN
  • Transitions onduidelijk
  • Animaties soms knullig
  • Careermodus is erg eentonig
  • Minder content
Gameliner SCORE
Prima

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?