Review: Dungeons & Dragons: Dark Alliance – Daar word je niet warm van Pc

Geplaatst: 26 juni 2021 10:00

De lang verwacht game Dungeons & Dragons: Dark Alliance is net uitgekomen. De game laat je een regio uit één van de officiële Dungeons & Dragons werelden verkennen. Je trekt eropuit in Icewind Dale van The Forgotten Realms en je kunt zelfs spelen als één van de bekendste D&D-personages, Drizzt. Dat klinkt als een goede fantasy ervaring, maar het nieuws rondom de release schetst een ander plaatje. Ik ben daarom samen met Jolien en Anita de game ingedoken om zelf te kijken wat voor ervaring Dungeons & Dragons: Dark Alliance te bieden heeft.

Samen met vrienden bibberen in de kou

In Dark Alliance kun je met vier vrienden eropuit trekken om Icewind Dale te verlossen van veel kwaadaardige legers die het gebied onveilig maken. Recent is een krachtig artefact, de Crystal Shard, aan het licht gekomen en alle machtige personen zijn ernaar opzoek. De vier speelbare personages willen daar graag een stokje voor steken. Je kunt spelen als Wulfgar die er graag op los slaat met zijn hamer. Daarnaast kun je ook spelen als Bruenor de sterke dwerg of zijn geadopteerde dochter Catti-brie met haar pijl en boog. Tot slot heb je de drow elf Drizzt met zijn scimitars en zijn panter Guenhwyvar.

In je eentje of met je vrienden kun je met deze personages de koude omgeving van Icewind Dale intrekken. De omgeving kan soms zo koud zijn dat je jezelf eerst goed op moet warmen, voordat je verder kunt gaan. Door de game heen kom je ijzige vlaktes, grotten en grote ondergrondse steden bewoond door dwergen tegen. De game ziet er mooi uit en laat je goed deze indrukwekkende fantasy landschappen zien. De weg biedt veel meer obstakels dan de kou, zoals de vele vijanden die je tegenkomt of de vallen die zijn gezet. De obstakels kun je verslaan met game mechanics die op mij overkomen als een mix van Dragon Age: Inquisition, Dark Souls en Diablo. Een mix die in theorie samen een goede game kunnen vormen.

Vechten met de game

Helaas wordt het onnodig moeilijk gemaakt om alle obstakels in de game te overwinnen. De game loopt niet altijd soepel en de nodige bugs kunnen soms roet in het eten gooien. De eerste poging om de game samen te spelen, was niet erg succesvol. Het is ons toen niet gelukt om samen het einde van een level te bereiken door bugs, crashes of omdat iemand simpelweg uit de sessie werd gegooid. Ook hebben we levels opnieuw moeten spelen, omdat door een bug op het einde van een level alle vooruitgang verloren ging. De keer erop dat we samenspeelden, bleven we gelukkig allemaal bij elkaar. Op de officiële twitter van Dark Alliance verscheen een bericht dat de servers verbeterd worden. Dit zou de stabielere vriendensessie kunnen verklaren. Helaas zijn verbindingsproblemen niet alles waar we tegenaan liepen. De game bevat ook meerdere bugs die in de weg zitten tijdens het spelen. Plaatsen met veel hoogteverschil zoals een loopbrug zijn moeilijk voor de game, want als jij, je vrienden of vijanden eroverheen lopen kan dat schokkerig gebeuren. Om een ander voorbeeld te noemen, tijdelijke statuseffecten kunnen soms een hele tijd blijven hangen. Dit heeft ook een keer in ons voordeel gewerkt, omdat onze Wulfgar constant bleef healen. Naast de meerder gameplay bugs kwamen we ook visuele bugs tegen, zoals ogen die buiten het hoofd van de eigenaar zweefden. Al deze verschillende problemen geven het gevoel alsof de game eigenlijk nog niet af is.

Dit sentiment wordt versterkt door hoe goed de game speelt wanneer we niet tegen bugs aanliepen. De game bestaat grotendeels uit het bevechten van de vijanden die je tegenkomt, maar dat loopt niet altijd even soepel. Als je met je personage inhakt op een vijand dan kun je bijna niet meer bijsturen. Hierdoor mep je vaak in de lucht, omdat je net je vijand opzij hebt geslagen en deze dus niet meer voor je staat. Je kunt je pas weer keren als alle aanvalsanimaties zijn afgelopen. Een ander probleem in relatie tot animaties is dat je personage vast kan komen te zitten in een gevecht, zodra er meer vijanden om je heen staan. Dit gebeurt omdat een andere vijand je raakt, voordat de animatie is afgelopen en de animatie opnieuw begint. Op dat punt verlies je de controle over je personage. De gevechten voelen daarom soms wat ongemakkelijk, omdat je ook moet proberen de controle over je personage te houden. Aan de andere kant zijn de gevechten soms veel te makkelijk, omdat de AI van de vijanden erg dom is. Zo is er een duidelijk gebied waarin ze op je reageren, maar als je daarbuiten staat dan negeren ze je. Hierdoor kun je ze op afstand met pijl en boog bestoken, terwijl ze niet opkijken van alle pijlen in hun zij. Ook wanneer je daadwerkelijk met ze in gevecht bent, zijn ze soms dom door bijvoorbeeld gewoon naast je stil te blijven staan. Het voelt daarom aan alsof je nog een testversie van de game aan het spelen bent.

Een kale vlakte

Bij een game die in deze staat wordt uitgebracht, is het altijd goed om ook te kijken naar de game die schuilgaat achter de bugs en glitches. Ik denk dat Dark Alliance dan een hele mooie, maar matige game is. De game voelt namelijk ook vrij leeg en repetitief aan. De game is leeg, omdat er weinig verschillende ervaringen worden geboden. De normale vijanden die je tegenkomt, heb je gauw al allemaal gezien en ook veel van de eindbazen lijken veel op elkaar. De game heeft ook eindbazen die wel een unieke ervaring weten te bieden zoals de Beholder. Helaas is dat de uitzondering. Een Beholder is echt een iconisch wezen uit de D&D-serie en ik denk dat er vast meer vergelijkbare wezens zijn waarmee Dark Alliance gevuld kon worden in plaats van de zoveelste trol.

Je kunt levels opnieuw spelen om meer loot te krijgen. Er is een uitgebreid loot systeem waarbij items hun eigen zeldzaamheid en niveau hebben. Alle levels hebben veel verschillende niveaus om te spelen waardoor er een hogere kans is om zeldzamere loot te krijgen. De betere loot helpt vast, maar het is zeker niet nodig om door de game te komen. Gelukkig maar, want ik voel niet de drang om levels opnieuw te doen, omdat de game al repetitief aanvoelt. Ondertussen is er nieuws geweest dat er nog nieuwe onderdelen aan de game toegevoegd zullen worden. Ik denk dat de bestaande levels niet omgegooid zullen worden en dat is jammer, want die verdienen ook nog wat aandacht.

Het eindoordeel van Kyllian Franken

Dungeons & Dragons: Dark Alliance is een game die nog niet af voelt. De game heeft veel bugs en de gevechten hadden misschien iets beter ontwikkeld mogen worden. Als die problemen worden opgelost dan worden de gevechten een stuk leuker en dynamischer. Helaas valt de game dan nog steeds snel in herhaling. Het multiplayer aspect van de game is wel het sterkste punt van de game. Je kunt goed samenwerken met de verschillende personages en dat maakt de game een stuk leuker. Dungeons & Dragons: Dark Alliance wordt misschien nog een leuke game met updates en uitbreidingen, maar ik kan de game nu niet aanraden.

• Mooie wereld
  • Je vult elkaar goed aan in multiplayer
  • Te veel bugs