Review: Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara Nintendo Wii U

Dungeons & Dragons is een ontzettend populair rollenspel. Het is dan ook niet wonderbaarlijk dat er veel verschillende games van zijn gemaakt. Er waren ook twee games gemaakt die in de arcadehallen speelbaar waren, namelijk Dungeons & Dragons: Tower of Doom en Dungeons & Dragons: Shadow over Mystara. Capcom en Iron Galaxy Studios hebben deze games in een nieuw jasje gestopt, zodat ze ook op de huidige consoles te spelen zijn. De bundel heeft de naam Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara meegekregen. Ik ben met de Nintendo Wii U-versie van deze game aan de slag gegaan.

Meppen met items en spells

De gameplay is in beide delen nagenoeg hetzelfde. Je loopt van links naar rechts en slaat iedereen in elkaar die je tegenkomt. Het is dus echt een old school beat 'em up waarvan we in de jaren negentig nog veel meer hebben gezien, zoals Golden Axe II bijvoorbeeld. Een groot verschil met deze game is dat je in Dungeons & Dragons ook items hebt. Zo kun je bijvoorbeeld pijlen schieten of hamers werpen. Aan het eind van elk level zal je in de shop nieuwe munitie kunnen aanschaffen. Daarnaast zijn er ook verschillende spells aanwezig, zoals het elektrocuteren van vijanden en het werpen van vuurballen. Er zijn aardig wat spells aanwezig, alleen was het mij vaak niet duidelijk wat ze nou precies deden. Soms leek er namelijk helemaal niks te gebeuren. En in de game kan je nergens vinden wat de verschillende spells inhouden. Een overzichtje zou ik wel handig hebben gevonden.

Volgorde

Je kunt al gelijk in het begin kiezen welke van de twee games je wilt spelen. Standaard begin je met Shadow over Mystara, wat ik vreemd vond, aangezien deze game in 1996 verscheen en Tower of Doom in 1993. Hierdoor voelt het een beetje als een downgrade als je het in deze volgorde speelt. In Shadow of Mystara heb je bijvoorbeeld zes karakters en in Tower of Doom maar vier. Ook ziet het er grafisch wat minder uit en zijn er minder spells te vinden. Ik raad het je dus aan om met Tower of Doom te beginnen, zodat je het beste voor het laatst bewaard.

Meer dan een simpele HD-upgrade

De graphics van beide games zijn uiteraard wat scherper dan het origineel, zodat het ook op HD-schermen speelbaar is. Verwacht er alleen niet al te veel van, aangezien het toch games uit 1993 en 1996 zijn. Er is niet alleen aandacht aan de graphics besteed. Zo zijn er verschillende challenges toegevoegd. Hierbij moet je denken aan het killen van zoveel enemies of een bepaald aantal keren een move uitvoeren. Aan de zijkant van het scherm zal je de updates van deze challenges zien. Het voltooien van deze challenges levert vault points op. Hiermee kan je verschillende artwork kopen. Ook kan je house rules aanschaffen, zodat je de regels van je game kunt aanpassen.

Daarnaast is het mogelijk om de game met maximaal vier man online (maar ook offline) te spelen. Dit werkte erg goed en zonder lag. En met meerdere mensen spelen vind ik altijd leuker dan alleen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Ik heb me nog best kunnen vermaken met Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara. De games mogen dan wel twintig jaar oud zijn, het zijn nog steeds leuke games om te spelen. Het gebruik van items en spells is leuk gedaan in een beat 'em up en zie je nog steeds niet vaak voorkomen. Nu zou ik het fijn hebben gevonden als er een overzicht was geweest van alle spells en wat ze deden. Maar gelukkig kunnen we tegenwoordig hiervoor nog altijd het internet gebruiken. Ook is het tof dat je de game nu online kunt spelen, wat erg goed werkte. Wel vind ik de prijs van de game iets te hoog liggen. Je betaalt namelijk vijftien euro voor deze game, terwijl je binnen drie uur beide games 'n keer hebt voltooid. Maar mocht er ooit nog een aanbieding van deze game komen, dan is een aanschaf zeker te overwegen, mits je van dit genre houdt natuurlijk.

• Spells en items
  • Challenges
  • Online en offline co-op