Review: Dragon's Lair Xbox 360

Inmiddels is het bijna dertig jaar geleden dat Dragon's Lair voor het eerst in de arcadehallen verscheen. De game stond vooral bekend om zijn animaties. Dragon's Lair is al vele malen opnieuw uitgebracht en onlangs verscheen er ook een versie voor de Xbox 360. Voor mij was dit de eerste keer dat ik in aanraking kwam met de game. Is deze oude game nog steeds leuk om te spelen?

Opstartproblemen

Het klinkt misschien vreemd, maar ik zat al tien minuten vast in het hoofdmenu van de game. Ik probeerde elk knopje op de controller, maar niks werkte. Hierna startte ik de Xbox 360 opnieuw op, in de hoop dat het nu wel goed zou gaan. Maar weer geen resultaat. Wat blijkt nou: de game had geregistreerd dat ik Kinect had en dat ik ervoor zat, dus was ik verplicht om met Kinect door het menu te gaan. Bij de instellingen van de game kon ik kiezen voor een controller-modus, zodat ik met een controller door het menu kon gaan. Waarom kan de game niet gelijk overschakelen naar de controller-modus als ik de controller aanraak? Dit is geen goed begin...

Verborgen verhaal

Het menu heb ik overleefd, tijd om met de game aan de slag te gaan. Je wordt zonder inleiding of wat dan ook gelijk in de game gedropt. Als je wilt weten waar het verhaal over gaat, dan moet je weer iets vreemds doen. In het hoofdmenu van de game moet je naar Extras gaan en vervolgens Attract kiezen om de trailer van de Arcade-versie te zien. Hier wordt het verhaal uitgelegd. Hoe verzin je het?
Het verhaal van de game is behoorlijk simpel: prinses Daphne is ontvoerd door een draak en aan jou, ridder Dirk, de taak om haar te redden.

Test je reactievermogen

Mooi, het mysterie van het verhaal is opgelost, dan kan ik nu eindelijk echt met de game beginnen. De game bestaat uit alleen maar quick time events. Klinkt saai? Dat is het ook! Het is gewoon een kwestie van op het juiste moment op het juiste knopje drukken. En bij deze game kan dat nog best pittig zijn. Je moet soms namelijk binnen 'n tiende van een seconde reageren. Zelfs als je weet wat er gaat komen, dan nog is dit bijna onmogelijk. En om het nog verschrikkelijker te maken, kom je halverwege de game dezelfde levels tegen, maar dan gespiegeld.

Remake?

De game moet een remake voorstellen van een game van dertig jaar geleden, maar ik zie het er niet van af. Het lijkt wel een opgepoetste versie van een videoband. Het beeld is gewoon korrelig. Daarnaast zijn de overgangen van de filmpjes belachelijk te noemen. Zo was er bijvoorbeeld een scène waar een bal achter je aan rolde, maar na elke overgang verscheen de bal op een andere positie. In een remake mag je toch wel verwachten dat ze dit soort dingetjes fixen.

Move it

De grootste vernieuwing in deze remake is de Kinectfunctionaliteit. In plaats van met je controller de juiste richting op te gaan, moet je met Kinect naar de juiste richting springen. Aanvallen met je zwaard doe je door een zwaaibeweging te maken en om touwen vast te pakken moet je je juiste arm in de lucht steken. Ik snap totaal niet waarom deze game Kinectfunctionaliteit heeft gekregen. Het slaat namelijk nergens op om in de juiste richting te springen. Zo kan je elke game wel Kinectfunctionaliteit geven, zelfs Pac-Man.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Er is maar 'n ding waar ik positief over kan zijn bij Dragon's Lair en dat is dat de game maar een half uur duurt. Normaal zou dit een heel groot minpunt zijn, maar bij deze game is dat niet het geval. Quick time events kan ik af en toe wel behappen, maar niet een hele game lang. Zeker niet als de game halverwege wordt gespiegeld. Daarnaast lijkt het wel alsof de makers de game amper hebben opgepoetst. Zelfs de overgangen tussen de filmpjes verlopen niet soepel. Voeg daar nog eens onnodige Kinectfunctionaliteit aan toe en je hebt een heel erg slechte game. Dit was dertig jaar geleden misschien baanbrekend, maar dat is dit nu zeker niet meer. Er zullen vast nog wel wat mensen zijn waarbij deze game wat nostalgie oplevert, maar mocht je de game nog nooit hebben gespeeld, blijf er dan ver vandaan. Dit is misschien wel de slechtste game die ik ooit heb gespeeld.

Afschuwelijk
  • Slechts een half uur
  • Quick time events