Dragon's Dogma: Dark Arisen
  • ONTWIKKELAAR Capcom
  • RELEASEDATUM 15 januari 2015, 23 april 2019 (NSW)
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • GENRE RPG

review: Dragon's Dogma: Dark Arisen PlayStation 3

Dragon's Dogma kwam vorig jaar uit voor de PlayStation 3 en Xbox 360. De game werd zeer goed ontvangen door de pers en verkocht redelijk goed. Toch hebben veel mensen deze titel overgeslagen of zelfs niet op hun radar gehad. Nu kunnen deze mensen de schade alsnog inhalen door Dragon's Dogma: Dark Arisen aan te schaffen.

Compleet pakket

Dragon's Dogma: Dark Arisen is geen vervolg op Dragon's Dogma. Nee, het is exact dezelfde role-playing game die vorig jaar uitkwam plus heel veel bestaande en nieuwe content. Eigenlijk is Dark Arisen daarom meer een Game of the Year Edition van Dragon's Dogma en het had naar mijn mening logischer geweest als Capcom de nieuwe content als DLC had uitgebracht. Toch moet ik niet te veel zeuren want Dragon's Dogma: Dark Arisen is met de berg content gewoon een zeer compleet pakket.

Dragon's Dogma

Dragon's Dogma heeft een minimaal verhaal waarin je een uitverkoren Arisen bent. In het begin van de game vecht je tegen een draak. Dit korte gevecht zal je uiteindelijk verliezen waarna de draak je niet doodt, maar besluit jouw hart te stelen. Het is nu aan jou om door de wereld te reizen, quests aan te nemen en uiteindelijk de draak te vinden en jouw hart terug te eisen. In de game stel je een personage samen en kies je uit verschillende standaard klassen waaronder de Fighter, Mage en Ranger. Tijdens je reis door de prachtige open wereld kun je maximaal drie pawns met je mee nemen, waarvan je er 'n kunt customizen en de andere twee random zijn. Pawns zijn reisgenoten die je tijdens de vele gevechten bijstaan en je zult ze ook echt nodig hebben aangezien de game behoorlijk pittig is.

Het vechten werkt voor een RPG verdraaid soepel en ziet er zeer spectaculair uit, met name de gevechten tegen de grote vijanden. Het is namelijk mogelijk deze vijanden à¡ la Shadow of the Colussus te beklimmen en ze vervolgens aan te vallen. Het ziet er gewoon enorm tof uit als je een grote Cyclops beklimt en hem vervolgens een aantal keer in zijn oog steekt. Ook zal je het vroeg in de game opnemen tegen een Hydra die er zeer eng en imposant uitziet en het voelt zeer goed als je aan het einde van het gevecht 'n van zijn koppen eraf hakt.

Bitterblack Isle

Als de originele game en alle DLC je al niet tientallen uren bezig houden kun je ook aan de slag met totaal nieuwe content. Deze komt in de vorm van Bitterblack Isle, een eiland met een enorme ondergrondse wereld waarvan wordt aangeraden deze pas te betreden vanaf level 50 of hoger. Dit is ook niet voor niets aangezien de moeilijkheidsgraad hier enorm hoog ligt door de zeer sterke vijanden. Nu is de originele game al behoorlijk pittig, maar de moeilijkheidsgraad in Bitterblack Isle komt toch wel in de buurt van een game als Dark Souls.

In deze ondergrondse wereld is het zeer donker, wat samen met de vijfentwintig nieuwe vijanden constant zorgt voor een zeer angstaanjagend gevoel. Je zult de gangen en grotten langzaam moeten verkennen, aangezien de dood achter elke bocht en in elke schaduw op je wacht. Dit wordt zelfs letterlijk genomen aangezien de Dood 'n van de nieuwe vijanden is die je op Bitterblack Isle zal tegenkomen. Daarnaast zal je te maken krijgen met de Eliminator, die een enorme hamer met zich meedraagt, en de gigantische Gazer, die het met zijn tentakels op je gemunt heeft. Naast nieuwe vijanden zijn er op Bitterblack Isle ook veel nieuwe wapens, harnassen en andere voorwerpen te vinden, waardoor je jouw personage weer verder uit kunt bouwen.

HET EINDOORDEEL VAN Kees Wijnhorst

Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe RPG en Dragon's Dogma nog niet hebben gespeeld, dan haal je met Dragon's Dogma: Dark Arisen voor een zacht prijsje (ongeveer 30 euro) enorm veel content binnen waarin je tientallen uren kunt stoppen. Heb je de originele game echter al gespeeld, dan is het waarschiijnlijk niet de moeite om Dark Arisen speciaal voor de nieuwe content in de vorm van Bitterblack Isle aan te schaffen.

• Originele game"
  • " plus heel veel content
  • Geweldige sfeer
  • Nieuwe vijanden en wapens
  • Niet aantrekkelijk voor fans

Over auteur Kees Wijnhorst

Kees WijnhorstKees wordt ook wel de koning van het nieuws genoemd. Met letterlijk duizenden berichten op zijn naam is het dan ook een wonder dat Kees überhaupt nog tijd om te gamen heeft. Onze eigen Agent 47 - zij het niet zo kaal en ‘ietsjes’ minder kil - maakt als een echte hitman korte metten met alle geruchten die op het internet rondgaan. Just leave him to prepare...