Review: Dragons and Titans Pc

Geplaatst: 16 maart 2014 10:00

Dragons and Titans is de zoveelste free-to-play MOBA, wat voor de onwetenden staat voor Multiplayer Online Battle Arena, maar wist vorig jaar toch op te vallen door het feit dat de game volledig in de browser was te spelen. Nu is de game echter ook uit op Steam en kan de game dus pas echt vergeleken worden met zijn grote broers, waarvan League of Legends en DOTA 2 ongetwijfeld de bekendste zijn.

League of Dragons

De MOBA's zijn tegenwoordig ongekend populair. Door het feit dat ze vaak free-to-play zijn en het easy to learn, hard to master principe hanteren, spreken ze een grote doelgroep aan. Ook Dragons and Titans is free-to-play, maar al snel merk je dat je je als speler hierdoor binnen bepaalde grenzen zult moeten bewegen. Hoe dan ook, Dragons and Titans begint simpel. Een korte, maar treffende tutorial leert je de basics van de game en het genre, zodat je niet aan je lot wordt overgelaten.

Daarna is er de mogelijkheid om direct in een player versus player battle te duiken, maar voor de eenzame spelers is er ook een heuse adventure mode toegevoegd. Dit avontuur bestaat uit verschillende acts, waarvan de eerste direct speelbaar is. Over drie moeilijkheidsgraden, waarvan de makkelijkste al uitdagend is, zijn meerdere sterren te bemachtigen en door het voltooien van de acts zijn er uiteindelijk ook draken vrij te spelen. Heb je Act 1 voltooid, dan kom je echter al achter de pijnlijke grenzen van het free-to-play principe. Om door te gaan met Act 2 zul je een vijftal euro's moeten neerleggen.

Dragons

Vijf euro neerlappen voor wat extra singleplayermissies ga je echter niet doen, want deze missies zijn verre van interessant. Ze zijn slechts een goede manier om je verschillende draken en wapens mee te leren kennen, alvorens je het online slachtveld op duikt. De game heet dan wel Dragons and Titans, maar laat het even duidelijk zijn dat de draken de absolute hoofdrolspelers van de game zijn. Een dertigtal draken kan worden verzameld, met ieder hun eigen voor- en nadelen. Sommige draken zijn aanvallend erg sterk, andere zijn pure verdedigers en daartussenin zit nog de support klasse. Bovendien spugen niet alle draken vuur, maar maken bepaalde varianten gebruik van ijs of zand. Lekker afwisselend dus. Bezit je een draak overigens meerdere keren, dan kun je hier een sterkere versie van maken. Enzovoorts.

Naast draken zijn ook wapens belangrijk. De draken bezitten allen een tweetal skills, waar met een wapen nog een tweetal extra skills aan toe kan worden gevoegd. Wapens zijn bovendien in de forge te verbeteren, al zul je bij iedere verbetering flink wat uren moeten wachten, tenzij je een bepaald item bezit wat het in een ogenblik voor elkaar krijgt. Deze items zijn uiteraard weer voor echte centen te koop, alsmede de wapens en draken. Voor een draak betaal je vier à  vijf euro en voor een wapen 'n à  twee. Bundels zijn echter vaak een slimmere keus, daar je in dat geval een combinatie van kostbare elementen aanschaft. Daarnaast zijn er een aantal starter packs te koop, maar deze zijn in mijn ogen nogal prijzig (lees: tientallen euro's). Een starter pack helpt je echter wel een flink eind op weg, zo heb ik gemerkt, maar aanraden kan ik ze door de hoge prijs zeker niet.

MOBA

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de online battles. Wees gerust, want die zijn zeer vermakelijk. Twee teams van vijf nemen het in de MOBA-modus tegen elkaar op. Het doel: vernietig de Titan van de tegenstander. Onderweg zijn er echter nogal wat obstakels, die eerst kapot gemaakt dienen te worden. Iedere fanatieke MOBA-speler zal deze elementen herkennen, spelers die niet bekend zijn met het principe zullen door de duidelijke hulp ook snel doorhebben waar het allemaal om draait. Het absolute pluspunt van Dragons and Titans is dan ook de toegankelijkheid, die ik persoonlijk als zeer prettig heb ervaren.

MOBA-games brengen verschillende tactieken met zich mee en om eerlijk te zijn, zie je daar op het slagveld momenteel nog weinig van terug. De journalisten die net als ik al een tijd voor de release met de game aan de slag waren, leken wel degelijk te weten wat er van hen werd verwacht, maar de lading gamers die na de release instapte verkeerde nog in een vrij experimentele fase. Games als League of Legends en DOTA 2 hebben echter laten zien dat een hechte community ervoor kan zorgen dat de ware finesses van een spelprincipe uiteindelijk wel naar boven komen.

Gelukkig is Dragons and Titans ook leuk als nog niet iedereen bekend is met de maps, verschillende draken en uiteenlopende skills. Bovendien kan er naast de MOBA-modus ook gekozen worden voor de Capture Points- of ARAM-modus. De eerste draait volledig om het capturen van een aantal punten, om zo sneller richting de Titan van de tegenstander te komen, de laatste is een simpele variant op de MOBA-modus. Leuk voor de afwisseling en zeker de Capture Points-modus lijkt potentie te bezitten, maar de modi worden geteisterd door het geringe aantal maps.

Titanenstrijd

De grote vraag voor MOBA-spelers is natuurlijk of Dragons and Titans ervoor zal zorgen dat veel spelers gaan overstappen en of zij dat zelf ook moeten gaan doen. Dat betwijfel ik. De game moet het hebben van de toegankelijkheid en de charme van de vele toffe draken, maar weet geen belangrijke stap vooruit te zetten op gameplayvlak. De game ziet er ok' uit en speelt prima, maar een revolutie is het zeker niet. Daarnaast brengt het free-to-play principe wel opvallend veel hordes met zich mee, waar niet iedereen moedwillig overheen zal durven springen.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

Aan MOBA-games is er tegenwoordig geen gebrek en helaas zie ik het niet snel gebeuren dat Dragons and Titans de plaats van League of Legends of DOTA 2 zal innemen. Desalniettemin moet de game geprezen worden voor zijn toegankelijkheid, vele draken en poging tot het implementeren van een singleplayeravontuur. De grenzen van het free-to-play DNA van Dragons and Titans zorgen er echter voor dat sommige punten van de game de ervaring zo nu en dan kunnen verpesten. Voor mij is Dragons and Titans door zijn simpliciteit, toffe draken en hoge funfactor echter wel de MOBA-game die ik zal blijven spelen.

• Toegankelijk
  • Toffe draken
  • Leuke battles