Review: Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi PlayStation 3

Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi, geen idee wat het is. Dit soort games heb ik nog nooit eerder gespeeld, maar toch steek ik hem in mijn PlayStation 3. Draken komen in beeld, vechtende cartoons" Ik heb geen idee wat mij te wachten staan in de game, dus lees vooral verder!

De uitleg

Aangezien de game totaal nieuw is, lijkt mij de ingebouwde trainingsmodus een mooi speltype om eens mee te beginnen. Ik ben namelijk wel benieuwd naar de controls en hoe de verschillende moves zich op het scherm toveren. Er blijkt niet dat er alleen een tutorial is, maar ook een practice-mode. Hiermee oefen je voor een gevecht. Eerst een beetje bewegen met een mooie gloed om me heen is een beetje saai, maar al snel kan ik beginnen met het aanvallen van de tegenstander. Veel effecten komen hierbij kijken en ik ben eigenlijk meteen wel onder de indruk. Het ziet er op het eerste gezicht zeker grappig uit, ook al zijn een aantal toetsencombinaties erg lastig om te onthouden. Zo moet je heel snel op elke toets drukken, en vervolgens ook nog op het juiste moment op vierkantje of driehoekje bashen. Een beetje teveel van het goede. Wanneer dit wel goed lukt, krijg je wel een prachtige aanval en ligt je tegenstander in het puin. Eindelijk heb ik de tutorials af, want dat zijn er nog al wat. Ik denk dat ik de controls onder de knie heb, dus laten we de game maar eens echt opstarten!

Veel keuze, veel verrassingen

Wanneer ik terug ging naar het menu zag ik dat er veel keuze was tussen verschillende speltypen. Story mode, Hero mode, Tournament mode, en een aantal online speltypen. Na besloten te hebben om met Story-mode te beginnen, kwam er een klein stukje tekst als introductie van het verhaal. Na dit kleine stukje tekst begint meteen een gevecht, een gevecht dat erg snel verloopt. Veel beweging is nodig om op de been te blijven en de moeilijkheidsgraad ligt meteen hoog voor een beginnen. Midden in het gevecht volgt een conversatie, waarna een super aanval volgt van jouw speler. Het gevecht houdt direct op. Waar het precies over ging, ik heb geen idee. Wat blijkt? Dit is maar een korte introductie. Het verhaal moet nu pas gaan beginnen. Erg verrassend en erg aansluitend op de televisieserie begint het verhaal. Helaas komt er weer een stuk tekst in beeld, iets wat erg saai is. De tekst gaat veel te langzaam en er wordt helaas niks opgenoemd. Erg jammer, maar goed, de game gaat natuurlijk om de gevechten.

De tekst is afgelopen en je begint in de lucht. Een free-roam game met veel gevechten in de wijde wereld. Deze zul jij zelf met je radar op moeten zoeken en je mag zelf bepalen of je mee doet met de gevechten. De gevechten in Story Mode zijn precies hetzelfde qua opbouw dan in de Online versie en de Hero Mode. Je mag echter bij Hero Mode een totaal eigen poppetje maken, en kan deze door middel van trainingen en gevechten beter maken.

Gevechten

Animaties zijn erg goed gedaan in de game. De personages zien er weer goed uit en de bewegingen zijn mooi gemaakt. Ik kan met volle vertrouwen zeggen dat de game veel actie bevat en de spanning mooi is opgebouwd. De gevechten die in de game zitten zijn erg afwisselend door verschillende moves en aanvallen, maar de opbouw van de gevechten is helaas wel standaard. Zo kan je gewoon op je tegenstander in gaan slaan of schoppen, maar je kan ook gebruik maken van super aanvallen om grote schade aan te richten aan je tegenstander. Dit is erg goed uitgewerkt in de game. Wanneer je de spiritmeter helemaal vol hebt is het namelijk mogelijk om een super aanval uit te voeren. Deze sluit direct mooi aan op de aanvallen die je daarvoor hebt gedaan.

Het eindoordeel van Kevin Dijkstra

De game bevat een aantal onverwachte gebeurtenissen en is in gevechten redelijk afwisselend. Dit komt vooral door de aanvallen gecombineerd met verdedigende acties en superaanvallen, maar de opbouw van de gevechten zijn voornamelijk hetzelfde. Wel zijn er genoeg personages waaruit gekozen kan worden, en zijn er een aantal settings waarop de game gespeeld kan worden. De animaties in de game zijn goed gemaakt, de effecten zijn goed toegepast en het muziekje in het spel past ook erg goed bij de uitstraling van de hoofdpersonages: vrolijk. Voor een beginnende speler is de game erg lastig om te spelen, maar gelukkig zit er een uitgebreide tutorial en practice-mode in verwerkt. De knoppen worden goed uitgelegd en je kan oefenen voor het echte gevecht. Helaas wordt het verhaal uitgelegd door middel van tekst, wat ook nog eens erg sloom door het beeld scrolt. Wel is er in Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi genoeg mogelijkheden qua game modes, dus de game brengt genoeg plezier!

• Veel keuzes en verrassingen
  • Effecten prachtig toegepast
  • Veel mogelijkheden