Review: Dragon Ball Z: Battle of Z PlayStation 3

Bij het zien van de eerste beelden van Dragon Ball Z: Battle of Z begint het kleine kind in mij zachtjes te juichen. Een nieuwe Dragon Ball Z-game! Eerlijkheid gebied mij te bekennen dat ik een zwak heb voor deze serie. Ik ben met de manga en anime opgegroeid en heb sindsdien iedere vechtgame wat met deze immens populaire serie te maken heeft aangeraakt. Kan Dragon Ball Z: Battle of Z aan deze verwachtingen voldoen? Lees gerust verder, je komt er snel genoeg achter.

Die titel ...

Eerlijk is eerlijk, de titel is echt extreem ongelukkig gekozen. Wat mij betreft hadden ze ook gewoon de titels moeten behouden zoals die op de PlayStation 2 waren. Ik doel hiermee natuurlijk op het geweldige Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3. Die game had werkelijk alles: geweldige graphics, een zeer goed verhaal en een geweldige vechtervaring door de vele karakters waar je uit kon kiezen. Dragon Ball Z: Battle of Z is anders dan dat. Heel anders? Ja, heel anders.

4 vs. 4 vechtgame

Ladies and gentleman, hold on to your seats. Deze vechtgame heeft geen, ik herhaal, geen Player vs. Player/CPU-mogelijkheden. Laat dat maar even bezinken. Voor mij persoonlijk een enorm gemis. Wat je ervoor terugkrijgt is een lokale (of online) co-op waarin je de gevechten kan beleven op een intense manier. Namelijk vier tegen vier. Je kan met je vrienden een team samenstellen en zo bepaalde missies halen of gewoon online de strijd aangaan. Het is zeker een vernieuwing in dit genre. Of het in de smaak valt is natuurlijk volledig persoonlijk, ikzelf had gewoon graag de Player vs. Player-optie gezien. Want zeg nou zelf, er is toch niks leuker dan de strijd aangaan met elkaar in een vechtgame?

Automatische piloot

De game heeft een vrij gemakkelijke besturing: 'n knop om te stijgen, 'n om te dalen en met de analoge stick kan je vrij bewegen. Daarnaast heb je een knop om te 'locken' op je vijanden, 'n knop voor 'melee-aanvallen' en 'n voor 'KI-aanvallen'. Dit zijn natuurlijk niet bijster veel knoppen voor een vechtgame. Het gevaar schuilt er dus in dat je in gevechten al snel op de automatische piloot begint te gamen, de knop voor KI-aanvallen zal je bijna continu indrukken. Hierdoor verdwijnt de focus van combo's en het linken van aanvallen. De gevechten voelen hierdoor al snel saai aan en dat is gewoon ontzettend zonde voor een game als deze.

Minder verhaal, meer missies

Waar een game als Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3 sterk leunde op het (bijna 'n-op-'n) volgen van een ijzersterk verhaallijn heeft Dragon Ball Z: Battle of Z dit niet. Je moet in deze game door een scala van missies lopen die zich niet helemaal houden aan de verhaallijn uit de anime.

Het spelen van deze missies zorgt er wel weer voor dat je levels en karakters vrij kan spelen. Tevens verdien je hiermee ook 'game cards'. Deze kaarten kan je koppelen aan een karakter zodat je een voordeel hebt in gevechten. Denk hierbij aan sneller bewegen en sterkere melee-aanvallen.

Deze game is dus meer een mission based achtbaan waar het zwaartepunt ligt bij vliegen, buttons smashen en het perfect timen van charge moves.

Het eindoordeel van Bob Andringa

Dragon Ball Z: Battle of Z is een game die ook tracht mee te surfen op de naamsbekendheid van Dragon Ball Z. Dit pakt echter niet geweldig uit. Waar de game informatie kan putten uit een geweldige anime en manga doet het dat helaas veel te weinig. De grafische cell shaded stijl is erg mooi en de 4 vs. 4-gevechten zijn zeker vernieuwend te noemen. Helaas zal je deze al snel op de automatische piloot afronden, omdat er weinig tot geen mogelijkheden zijn voor combo's. Je zal deze game niet tegen een vriend kunnen spelen in Player vs. Player/CPU, want deze modus ontbreekt volledig. Wat je daarvoor terug krijgt is een co-op-modus. Naar mijn bescheiden mening had deze game mij zoveel meer kunnen bieden.

• Prachtige cell shaded stijl
  • DBZ
  • Geen Player vs. Player/CPU