Dragon Age: Origins
  • ONTWIKKELAAR BioWare
  • EERSTE RELEASEDATUM 5 november 2009
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3
  • GAMELINER SCORE

review: Dragon Age: Origins Pc

De restanten van de Darkspawn die jou en je party aanvielen liggen levenloos op de grond. De reis was al lang, en dit oponthoud maakt het er niet makkelijker op. Voor je ligt een bijna onmogelijke taak: het verenigen van al de rassen op deze wereld om de oprukkende Darkspawn legers een halt toe te roepen. De wonden worden verzorgd door een genezer uit jouw kleine troupe, waarbij deze plots ruzie krijgt met een ander lid van je groepje helden. Ook dat nog...

Baldur's Gate

Wat ik al jaren graag uit de kast trek om weer eens te spelen zijn de Baldur's Gate games uit de jaren '90. Deze fantasy RPG's in een rijke setting met een goed verhaal zijn al jaren ijkpunten waar RPG's mee getoetst worden. In de pers werd Dragon Age: Origins gehyped als de spirituele opvolger van de Baldur's Gate spellen. Ik besloot deze moedige uitspraak eens te toetsen op waarheid.

Ferelden's Gate?

De uit Baldur's Gate bekende Forgotten Realms setting is in Dragon Age: Origins vervangen door een nieuwe wereld: Ferelden. In deze wereld treffen we weliswaar ook mensen, elven en dwergen aan, maar hier gaat het er een stuk harder aan toe. De onderlinge wrijvingen tussen de rassen zorgen ervoor dat de verdeeldheid groot is. De Darkspawn, aangevoerd door een Archdemon, maken hier dankbaar gebruik van met een grootse invasie. Daar moet iemand een stokje voor gaan steken en, je raadt het al, dat ben jij.

Origin-eel

Waar je bij voorgaande RPG's met elke personage dat je maakte hetzelfde begin moest doorlopen, is het bij Dragon Age: Origins veel meer gevarieerd. Het hangt af van welke class je kiest, uit welke laag van de bevolking je komt, welk ras je bent, of je een hondje had, enzovoorts. Na je keuze van ras/klasse/enz. krijg je een kort verhaal voorgeschoteld dat je kunt spelen om je kennis te laten maken met de dagelijkse realiteit van je personage. Maar, zoals in elke RPG, komt dit tot een bot en onvoorzien einde, inclusief de nodige trauma's en beweegredenen voor je personage om op epische queeste te gaan. Je sluit je aan bij een mysterieuze cultus genaamd de Greywardens, welke hun bestaansreden hebben om de Darkspawn te mollen.

Dragon Age: The Sims

Tijdens je reizen kom je allerlei types tegen die allemaal hun eigen beweegredenen hebben om je te willen helpen bij het stoppen van de Darkspawn. Alle hulp is welkom, dus je aanhang groeit gestaag. Nu komt het demontje uit de mouw: ze kunnen niet allemaal even goed met jou/elkaar opschieten. Als je in hun ogen verkeerde keuzes maakt worden ze boos, dreigen ze met vertrekken, of slaan je gewoon in elkaar. Om deze menagerie aan volgelingen te managen moet je ze paaien met acties, diepgaande gesprekken en kadootjes. Op die manier kun je een relatie met elk van je volgelingen opbouwen en, als je maar genoeg slijmt, wordt er gewoon keihard get.

Gameplay en Graphics

Dragon Age: Origins weet de trend van het vervangen van gave gameplay door nieuwe 'immersion' keihard te doorbreken. In de game is de spatiebalk heilig, daar je daarmee de combat pauzeert om de situatie in je op te nemen en je orders uit te delen. Dit trucje was in de 'voorganger' Baldur's Gate al een van de succespunten. Daarnaast kun je zelf kiezen hoe je de game wilt spelen qua camerastandpunt. Met een simpele trek aan je muiswiel verandert de game van een third person game naar een ouderwets goed aanvoelende isometrische RPG. Je groep waarmee je een queeste doet kun je aanpassen aan de uitdaging, doordat je drie extra mensen mee kunt nemen. De rest gaat weer verder met kamperen en ruzie maken.
Grafisch is Dragon Age: Origins op de pc het best in zijn element en is de game superieur aan de neef op de console. Het komt allemaal vloeiender over en de game wordt kraakhelder op je monitor geprojecteerd. Spreuken, bloederige gevechten en omgevingen; het is allemaal goed uitgewerkt en ademt de sfeer van de game uit.

HET EINDOORDEEL VAN Joost van Dyck

Dragon Age: Origins is een must have voor RPG liefhebbers. Bioware heeft weer een game gemaakt die meer als een goed boek of spannende film moet worden gezien. Het verhaal slokt je op, en de prachtige omgevingen en settings brengen het tot leven. Het precieze verloop heb je zelf in de hand en jouw keuzes hebben hier invloed op. Je party is meer dan een extra zwaard of spreuk, ze hebben eigen eisen en wensen waar je rekening mee moet houden. Het enige wat ik mis is een co-op multiplayer modus om de vergelijking met Baldur's Gate af te maken, maar verder is het een meer dan waardige opvolger!

  • PLUSPUNTEN
  • Vet verhaal
  • Diepgaande setting
  • Ouderwets leuke RPG
  • Personage creatie
  • Party management
  • MINPUNTEN
  • Party management
  • Geen multiplayer
Gameliner SCORE
Perfect

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?