Review: Dr. Kawashima's Duivelse Brain Training Nintendo 3DS

Aangepast: 17 maart 2024 21:17

At the gym'. Je leest het geregeld op de social media. Eens even aan al je vrienden, vriendinnen en connecties laten zien hoe goed je wel niet bezig bent. Voeg er nog maar eens wat mooie #lovinit #legday #nopainnogain aan toe, en je voldoet aan alle clich's. Ik heb zelf ook menig periode dat ik bezig ben met allerlei soorten training, maar nog nooit heb ik de behoefte gehad hierover posts te maken. En laten we eerlijk zijn: het interesseert werkelijk waar ook helemaal niemand. Toch moet ik het in deze review gaan hebben over mijn laatste trainingsregime. Een training van het brein met Dr. Kawashima's Duivelse Brain Training. Ach jee, daar gaan we weer. Het gekraak begint.

Mama geef mijn DS terug

In de hoogtijdagen van de Nintendo DS kwam er zo'n beetje elke maand wel een nieuwe training game uit, variërend van talen tot je ogen. De meeste trainingsgames waren echter gericht op het trainen van het brein. De reden waarom er zoveel van die games uitkwamen, heeft allemaal te maken met de eerste Brain Training game die erop verscheen: Dr. Kawashima's Brain Training. Voornamelijk dankzij deze game wist de Nintendo DS een geheel nieuwe doelgroep aan te boren, namelijk mensen zoals je moeder, oma en andere non-gamers.

Koppie erbij

Nu is er dan als nieuwste titel in de reeks in de vorm van Dr. Kawashima's Duivelse Brain Training op de Nintendo 3DS. Veel verschillende games zijn er in deze reeks niet verschenen, vooral omdat de games al vrij compleet zijn in wat ze bieden. In totaal zijn er nu samen met deze nieuwe titel vier verschillende delen waarvan twee op de DS en twee voor de 3DS. Dr. Kawashima is met deze vierde game dit keer duivels bezig (zijn rondzwevend hoofd is ook rood met horens, hoe subtiel), want de oefeningen zijn een graadje sadistischer dan voorheen. Ze draaien meer om concentratie en focus, om zo je geheugencapaciteit te vergroten. Het eerste deel is gericht op de snelheid van je hersenen en geheugen. De vorige Brain Training game op de 3DS was overigens ook al gericht op concentratie. Wat precies het verschil is tussen Duivelse Brain Training en de 'concentration training' uit de voorganger weet ik niet, aangezien ik naast dit deel enkel het eerste deel heb gespeeld.

Memory Fail

De Duivelse Brain Training focust ook qua score en prestaties meer op hoe goed je focus is. Het zijn verder grotendeels de bekende Brain Training-oefeningen van sommetjes maken, geheugentests en dergelijke. Dit keer wordt voor het eerst je Brain Age niet meer bepaald aan de hand van een getal, maar met een letter. Eigenlijk haalt iedereen in het begin een F, net zoals dat vrijwel iedereen met de originele Brain Training de hersenfitheid heeft van een zeventig jarige. Het is wederom bij Duivelse Brain Training ook weer erg duidelijk dat het echt meer een training-softwareprogramma is dan een game. De meeste gamers houden echter van uitdaging, en dat is juist iets wat deze game heel goed doet, immer beginnend op het niveau dat bij jou past. Ik vind het heel slim en leuk dat je deze keer echt allerlei mini-games kunt vrijspelen, wat je meer triggert de Brain Training frequenter op te pakken. Dat is immers de bedoeling, wil je echt progressie boeken.

De Duivelse Brain Training is een degelijk trainingsprogramma voor de Nintendo 3DS, want je merkt al snel dat het werkt. Of Dr. Kawashima's trainingsregime werkt voor de lange termijn kan ik niet zeggen, maar dat je na een week al vooruitgang boekt, is niet te ontkennen. Het is al bewezen dat je vrijwel alles van je brein kunt trainen, dus ongetwijfeld doet ook Dr. Kawashima's Duivelse Brain Training dit wederom. De beste man zelf heeft in een interview aangegeven dat de Duivelse Brain Training het beste is geschikt voor mensen die al een snelle processor hebben als brein. Dit deel richt zich namelijk op het vergroten van de capaciteit. Nog nooit een Brain Training game gespeeld? Begin dan dus bij het eerste deel, alvorens je deze aanslingert. Simpel is het in ieder geval niet, dus mensen op zoek naar een uitdaging hoeven niet verder te zoeken.

• Veel verschillende mini-games
  • Goed uitgewerkt trainingssysteem
  • De vele unlockables maken je fanatiek