Review: Dr. Kawashima's: Brain Training Nintendo DS

Geplaatst: 1 januari 2007 20:16
Aangepast: 10 januari 2020 21:41

Je hersenen worden ouder. Zelfs sneller dan jij. Althans dat is wat ene dr. Kawashima zegt. Hij zegt dat dit een natuurlijk proces is, net zoals je lichaam ouder wordt. Maar wees niet ongerust, de beste man heeft namelijk ook een theorie ontwikkeld om je hersenen weer op hun oude niveau terug te krijgen, de ideale leeftijd is 20 jaar. Ik zat gelukkig nog maar op 44 jaar toen ik begon.

Grappig

Je traint je hersenen, en wel het gebied dat het prefrontale cortex heet, aan de hand van een aantal verschillende oefeningen. Al die oefeningetjes gaan op tijd en het is de bedoeling dat je jezelf verbetert. Sommige van deze oefeningetjes zijn leuk, anderen zijn dodelijk saai. Sommige zijn zelfs een beetje grappig omdat het gewoon leuk bedacht is, bovendien erg uitdagend.
Zo heb je in het begin de beschikking over rekenen en lezen. Na een paar oefeningen komen daar nog zes oefeningen bij, waarvan ik Huisbezoek en Laag naar hoog het leukst vind. Bij huisbezoek moet je ook rekenen, maar dan met poppetjes die in en uit een huis gaan. Dit gaat steeds ietsje sneller en is op het laatst best lastig. Bij Laag naar Hoog verschijnen er getallen in beeld, die je vervolgens van laag naar hoog aan moet tikken op het touchscreen. Bij rekenen moet je zo snel mogelijk rekensommetjes op lossen, deze variëren van 1+1 tot 8à—7. Maar ik merk wel dat ik er steeds behendiger in begin te worden, maar misschien komt dat ook wel doordat ik de meeste oefeningen door herhaling inmiddels wel ken, vooral het rekenen lijkt vaak terug te vallen op dezelfde sommetjes, behalve dat ze in een andere volgorde staan. Het taalgedeelte van het spel bevat hardop lezen en lettergrepen tellen. Beide leuke oefeningen, maar te simpel voor woorden. Het Hardop Lezen is zelfs een beetje sullig omdat je stukken als Doornroosje moet lezen, of een "literair" werk van dergelijke "klasse".

De test

Het spel kent de hersenleeftijdstest, die je elke dag 'n keer kunt doen. Aan de hand van die test wordt je hersenleeftijd vastgesteld. Deze test bevat ook meteen de leukste oefeningen van het hele spel. In het begin geef je aan of je kunt praten of niet. Als je kunt praten, bevat de eerste oefening een test waarbij je vaak de fout in gaat. Je ziet bijvoorbeeld rood staan, maar de kleur is zwart en je moet juist de kleur van de letters opnoemen, daarna krijg je een oefening die altijd hetzelfde is, namelijk zo snel mogelijk, zo veel mogelijk woordjes onthouden en opschrijven en je weg vinden in een doolhof, waarbij je van A->1->B->2 moet gaan en zo door tot M->13. Deze resultaten worden opgeslagen en netjes bijgehouden in de grafieken.
Als je hebt aangegeven dat je niet kunt praten, dan moet je cijfers tellen. Dan vragen ze bijvoorbeeld hoeveel cijfers er over het beeld schuiven en dan moet jij in het linker scherm het cijfer "krassen".

Jammer

Het spel is grafisch niet erg heel bijzonder, maar je kunt ook niets anders verwachten. Dit is weer zo'n spel van Nintendo dat niet gaat voor de graphics maar om het spelplezier. Dit doet het spel door gebruik te maken Decuma schrijf- en natuurlijk spraakherkenning. Dit is grotendeels goed uitgewerkt, maar helaas wil het systeem nogal eens kuren vertonen. Als je een 4 maakt bijvoorbeeld wil hij soms zomaar ineens een 9 neerzetten, omdat de vier "te rond" is gemaakt. Ook heeft het systeem wel eens moeite met mijn 6. De spraakherkenning werkt over het algemeen wel goed, maar soms wil het nog wel eens gebeuren dat je 4 keer de kleur in de microfoon moet blèren en hij toch de verkeerde kleur registreert. Dit is een beetje jammer, omdat dit het spel een beetje "demonstratie"-achtig aan doet laten voelen.. Natuurlijk is dit spel veel uitdagender dan Polarium of Another Code, maar toch blijft bij mij dit gevoel hangen door die kleine foutjes. Wat wel weer erg leuk is, is dat je je DS vasthoudt als een soort boekje, waarbij je links de opdracht krijgt en rechts het antwoord geeft, of andersom als je met links schrijft (dan heb je dus de knoppen van de DS onder het beeldscherm).

Sudoku

Als je bent uitgekeken op het spel is er nog een puzzel waarmee je je prefrontale cortex ook kunt trainen. Volgens Kawashima is het oplossen van een Sudoku puzzel ook heel erg goed om dat gebied te trainen. En daarom kent Brain Training ook een sectie met deze puzzels. Ook hier worden de recordtijden bijgehouden en is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk de puzzels oplost. Ik begon er na een paar puzzels opgelost te hebben een beetje genoeg van te krijgen en dus staat er bij mij slechts bij een aantal puzzels wel een tijd.

Het eindoordeel van Bart de Boer

Brain Training is een leuk spelletje dat ook redelijk onderhoudend is door de vele verschillende oefeningen. Wel moet gezegd worden dat deze oefeningen na een tijdje een beetje repetitief aanvoelen. De hersenleeftijdstest is leuk uitgevoerd, bovendien erg uitdagend te noemen. Wat wel vervelend is, is dat de schrijf- en spraakherkenning niet erg nauwkeurig is en soms gewoon onterechte "fouten" maakt, hierdoor haal je soms lagere scores dan nodig is. De Sudoku puzzels die erbij zitten verlengen de gameplay een beetje, maar niet echt heel veel, tenzij je heel erg van Sudoku houdt, dan zul je hier wel helemaal los op gaan. Nu ga ik nog maar eens een keer fijn trainen, want mijn hersenleeftijd moet toch een keer twintig worden.

• Uitdagend
  • Werkt allemaal goed
  • Soms wat foute registratie bij spreken