Review: Donkey Kong Country Returns 3D Nintendo 3DS

Geplaatst: 20 mei 2013 18:30
Aangepast: 11 september 2020 15:35

Drie jaar geleden kwam de gorilla terug van een lange vakantie samen met zijn familie in een gloednieuw avontuur voor op de Nintendo Wii in Donkey Kong Country Returns. Nintendo heeft de game laten omzetten naar de Nintendo 3DS, waar ik inmiddels mee aan de slag ben geweest.

Kremlins vervangen door Tiki's

Mocht je de Wii-versie nog niet hebben gespeeld, dan volgt hier in het kort het verhaal. De bananen zijn gestolen en ditmaal niet door K. Rool, zoals in voorgaande Donkey Kong Country-delen, maar deze keer door de Tiki's. De Tiki's hebben alle dieren uit de jungle gehypnotiseerd om deze immense klus te klaren.

Je komt tijdens het avontuur allerlei verschillende vijanden tegen. Dit zijn vogels, krabben, palen die naar beneden vallen tot een reusachtige octopus en ga zo maar door. Zoals ik ook al in mijn Wii-review heb aangegeven zit er voldoende variatie in. De handheld-versie is net zo levendig als de Wii-versie en dat is knap van de ontwikkelaar. De game doet namelijk helemaal niet onder aan de kwaliteit die de Nintendo Wii-versie ons had te bieden. Misschien is deze versie wel een stuk beter zelfs.

Weg met dat zwiepen en zwaaien

Ik moet meteen melden dat ze het verhaal en de gameplay niet echt veranderd hebben voor de handheld-versie. Het enige grote verschil is dat je niet meer hoeft te zwiepen en zwaaien met de Wii-controller, er extra levels aan deze game zijn toegevoegd en een iets makkelijkere modus.

Je doet de bekende acties, zoals de groundpound, nu door middel van de buttons op handheld. De groundpound is de move waarbij Donkey Kong met de vuisten op de grond slaat om zo verborgen voorwerpen naar boven te krijgen. Wanneer Diddy Kong erbij is, gaan de apenvrienden bij elkaar op de rug zitten en kun je gebruik maken van de opties van Diddy. Het is echter niet mogelijk, zoals wel in de SNES-versie mogelijk was, om van aap te wisselen en met Diddy het level te doorlopen. Dit wil je soms, omdat Diddy bijvoorbeeld net even iets hoger kan springen dan Donkey. Diddy zorgt dus alleen voor extra mogelijkheden en vult verder je leven aan. Wel is het mogelijk met Diddy apart te spelen, wanneer je bijvoorbeeld de multiplayer speelt, maar daar later meer over.

De Kong Roll is nog steeds niet verbeterd. De Kong Roll werkte op de Wii ook niet zo heel lekker. Het werkt allemaal niet zo soepel als je zou willen, waardoor je soms een leven verliest aan een vijand, omdat je net voor zijn neus stopt met rollen. Ook is het touchscreen niet echt benut in het spel. Je kunt erop zien wat je nog moet verzamelen in het level of het wordt gebruikt voor het menu, maar verder voegt het weinig toe.

Met zijn tweeën

Donkey Kong Country Returns 3D kent zelfs een co-opmultiplayer. Je moet dan wel beiden over de game beschikken, wat ik dus niet voor jullie heb kunnen testen (nog niemand heeft de game). Het is de bedoeling dat je kiest of je met Donkey of Diddy wilt spelen. Indien een keus is gemaakt, zal je het level dus samen kunnen doorlopen. Hoe dit allemaal werkt kan ik niet beoordelen. Het is wel de bedoeling dat je beiden de game hebt en dat je bij elkaar in de buurt moet zijn, aangezien het niet via het internet werkt.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Donkey Kong Country Returns is niet de eerste game die Nintendo overgezet heeft naar de handheld. Donkey Kong Country werd destijds ook al overgezet naar de GameBoy Advance. Ik vind het persoonlijk helemaal geen slecht idee. Niet iedereen heeft een Wii of heeft de Wii-versie in huis gehaald, maar is toch op zoek naar een toffe game. Donkey Kong Country Returns 3D is zoén game waar ik me heel wat uurtjes mee heb kunnen vermaken.

• Voor een handheld grafisch hoogstaand
  • Nieuwe content
  • Enorme variatie in vijanden
  • Makkelijkere modus
  • Replaywaarde
  • Een ouderwets tof platformgame
  • Touchscreen niet benut
  • Nieuwe content pas nadat je de rest hebt voltooid
  • Niet kunnen wisselen tussen Donkey en Diddy
  • Kong Roll werkt nog steeds niet lekker
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Donkey Kong Country Returns 3D

Donkey Kong

Nintendo 3DS