Disney Magical World
  • ONTWIKKELAAR h.a.n.d.
  • EERSTE RELEASEDATUM 24 oktober 2014
  • PLATFORMEN Nintendo 3DS
  • GENRE Avonturen

review: Disney Magical World Nintendo 3DS

Veel kleine kinderen dromen ervan deel uit te maken van de Disney-familie. Magische wezens, tropische gebieden en prachtige verhalen die menig kind, en volwassene, meesleepte in de wondere wereld van Disney. Mickey, Minnie, Goofy, Pluto, Donald en ga zo maar door, iedereen kent ze wel en hoe leuk zou het zijn daar een game mee te kunnen delen? Met diezelfde gedachte ga ik aan de slag met Disney Magical World. Een idee is 'n ding, maar het uitvoeren is iets totaal anders.

ontbrekende afbeelding

Stickers, meer stickers!

Bij het beoordelen van deze game moet ik even in het achterhoofd houden dat het een kindergame is. Dat gezegd te hebben, moet ik toegeven dat ik me stiekem wel kon vermaken met de game. Je mag als personage jouw eigen Mii nemen of een nieuw personage creëren in de game. Als het ware loop je zelf rond in de wereld van Disney. Waarschijnlijk als je de sfeer van Disneyland leuk vindt, kan je jezelf ook wel vinden in deze game. Enfin, hoe komen we verder in de game? We verzamelen stickers! Met stickers kom je verder, maak je nieuwe delen van de wereld open en kan je gebouwen in. Stickers verzamel je door quests uit te voeren voor verschillende personages. Zo zal Mickey je vragen om zijn vrienden te begroeten of wat bloemen te plukken. Niet denderend moeilijk, maar vergeet niet dat het een kindergame is.

Net wat kleine missers

Net zoals elke game kom je wat dingen tegen die je niet helemaal lekker zitten, wat even onder je huid gaat zitten. Zo ben ik geen framerate-junkie, maar desondanks kan ik me wel irriteren aan framerates die net niet lekker soepel genoeg zijn. Het lijkt alsof de game op tien fps draait en dat gaat je na de zoveelste framedrop tegenstaan. Op het moment dat je jezelf over de ergernis heen hebt gezet, begint het volgende kleine puntje: de muziek gaat permanent op repeat. Nu is dat op zich niet zo'n groot probleem, aangezien de meeste games dat hebben. Maar elk achtergronddeuntje in de game duurt gemiddeld tien seconden. Elke tien seconden krijg je weer hetzelfde liedje te horen. Daar is maar 'n remedie voor, en dat is het geluid uit zetten.

ontbrekende afbeelding

Verzamelwoede

Stickers verzamelen wordt natuurlijk een prioriteit, maar om echt een verschil te maken in de wereld, moet je geld en grondstoffen hebben. Alleen zo kan je een eigen identiteit creëren en samen met Katrien Duck een nieuw outfit maken. Het doel is dus zoveel mogelijk van deze grondstoffen te verzamelen, want je zal ze nog eens nodig hebben. Gelukkig zijn ze niet moeilijk te vinden, ze liggen namelijk her en der verspreid.

Kroegbaas

Wat een beetje opvalt, er nogmaals van uitgaande dat het een kindergame is, is de mogelijkheid of plicht om een kroegbaas te worden. Ze weten het anders te verwoorden, maar het komt op hetzelfde neer. Het wordt uiteindelijk de taak om een klein Disney-caf' te runnen en deze succesvoller te maken dan het al is. De tent is in het begin gesloten, dus een groei zal er altijd wel zijn. Het caf' is volledig aanpasbaar en zo kan je met de gevonden grondstoffen meubels en andere snuisterijen plaatsen. Zo heeft de game bijzonder kinderlijke aspecten, maar op zijn tijd ook wel wat voor volwassenen.

ontbrekende afbeelding

Het eindoordeel van Boy Apfel

Disney Magical World is een leuke game voor de kinderen of ietwat kinderlijke volwassenen. Wat een kleine domper voor de Nederlandse markt is, is dat de game niet in het Nederlands is. Als je als kind nog geen Engels hebt gehad of daar niet goed in bent, zal je een moeilijke tijd hebben om dingen te begrijpen. Sommige quests worden door middel van een minimap verduidelijkt, maar lang niet alle. En vaak is het geval dat je een quest echt moet voltooien om verder te kunnen. Naast de kleine hikjes in framedrops en de verschrikkelijk lage framerate, kan de repetitieve muziek de waanzin in je naar boven halen. Het zijn maar kleine dingen, maar ze worden al snel irritant als je tien minuten lang een quest probeert te voltooien en je ondertussen het liedje al duizend keer hebt gehoord. Al met al kan je je met de, soms uitdagende, quests een flinke tijd vermaken en zal het je bekoren om eigen kledij te maken en meubels voor het caf' te fabriceren. Vereiste is wel dat je fan van Disney bent "

• Pluspunten
  • Disney!
  • Vermakelijke, lange game