Disney Epic Mickey
  • ONTWIKKELAAR Junction Point Studio
  • EERSTE RELEASEDATUM 26 november 2010
  • PLATFORMEN Nintendo Wii
  • GENRE Platform

review: Disney Epic Mickey Nintendo Wii

De afgelopen maanden werden we lekker gehouden met trailers uit Disney's Epic Mickey. De beelden zagen er veelbelovend uit en ik kreeg steeds meer zin om de game te spelen. Of mijn verwachtingen zijn waargemaakt, of misschien zelfs overtroffen, lees je in mijn review.

Wasteland een magische wereld

Het verhaal begint wanneer Mickey een hoop inkt morst op een schaalmodel van een magische wereld. Jaren later wordt Mickey uit zijn bed getrokken door een enorm zwart inktmonster, en mag hij de puinhoop dat hij heeft veroorzaakt ook zelf weer opruimen. Disney-figuren zijn hun eigen leven gaan leiden. De spiegel op de slaapkamer van Mickey blijkt een toegangspoort te zijn naar een andere wereld, namelijk Wasteland. Het verhaal is op een duidelijke intro na, niet echt te volgen vind ik. Je wordt in het verhaal gedumpt en dan moet je het verder maar uitzoeken. In het eerste level ga je achter Oswald aan, maar de reden waarom is nogal vaag.

Mag het iets minder zijn a.u.b.

Je wordt al snel in het begin van de game geholpen door een grappig ventje. Hij legt je keurig uit wat je moet doen. Na het spelen van enkele levels blijft het ventje mij instructies geven, zelfs wanneer ik ze al tien keer gehoord hebt. Jammer van dit alles is dat je hem ook niet kan uitschakelen. Het is iets waaraan ik me de hele game heb zitten irriteren. Zo werd het grappige ventje ineens een stuk minder grappig.

Een heitje voor karweitje

Het dorp staat te springen om hulp. In ruil voor de hulp die je biedt krijg je aanwijzigen, of kan men toegangen voor je openen. Zo ben je soms wel uren lang in hetzelfde level bezig om uiteindelijk een deur open te krijgen.
Soms worden de levels afgewisseld met 2D side-scrolling levels, zoals die van Steamboat Willie, gebaseerd op de allereerste tekenfilm waarin we kennis maakten met Mickey.

Picasso is er niks bij

Even terug naar het begin. Je hebt gemorst op het schaalmodel van Wasterland. Het kwaad heeft de stad bezet. Door middel van een penseel en thinner kun je delen herstellen of weggummen. Zo kun je met je penseel muren herstellen, en voorwerpen weer terugzetten zoals ze waren. Ook kun je een tandwiel, platform of schakelaar terugzetten met behulp van de perceel. Met thinner kun je omgevingen verwijderen om zo toegang te krijgen tot de rest van de wereld. Ook kun je er je vijanden mee uitschakelen. Wanneer je ze met de penseel aanvalt zullen de vijanden je vrienden worden en spuit je thinner over ze heen, dan verwijden ze van het doek.

Ongelofelijk mooi

Ik heb nooit geweten dat mijn Nintendo Wii zulke mooie beelden kon toveren op mijn televisie. De omgevingen en de tussenfilmpjes zien er ontzettend goed uit. De ontwikkelaar heeft echt alles uit de kast getrokken om de perfecte grafische kwaliteit te benaderen. Soms zakt de framerate iets in, maar dat neem ik in dit geval voor lief.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Grafisch heb ik niets te klagen over Epic Mickey, want de game ziet er meer dan prachtig uit. Het straalt veel sfeer uit, maar ik had toch liever iets meer afwisseling gehad. Dit omdat je nu wel erg lang op dezelfde plek blijft hangen. De game is leuk voor kinderen, hoewel hij soms best pittig kan zijn. Het ventje dat mij gedurende de game vertelde wat ik moest doen is prima voor een tutorial in de eerste levels, maar niet door het hele spel heen. Vooral omdat je hem niet weg kunt drukken. Disney Epic Mickey is een toffe game, maar heeft net niet aan mijn persoonlijke verwachtingen voldaan.

• Pluspunten
  • Lekkere sfeer
  • Gameplay en verhaal lopen goed over
  • Zijmissies zijn leuk
  • Grafisch beste game ooit op de Wii
  • Minpunten
  • Camera is soms wat irritant
  • Tutorial ventje irriteert
  • Levels hadden iets kleiner gemogen
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Alex Zweers

Alex Zweers Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.