Review: Disney Epic Mickey 2: The Power of Two PlayStation 3

Geplaatst: 19 november 2012 15:00

Het vorige deel van Disney Epic Mickey heb ik ook gespeeld en gereviewd voor de Nintendo Wii. Inmiddels hebben Sonyen Microsoft hun console uitgebreid met de nodige accessoires, waardoor het nu ook mogelijk is om deze game op 'n van deze platforms te spelen. Het eerste deel was een goede game, maar liet hier en daar wat steken vallen. Zo was de camera een drama, was het tutorialventje irritant en hadden de levels iets korter gemogen van mij. Lees in deze review wat de ontwikkelaar er met dit deel van gebakken heeft.

Een Epic Disney-avontuur

Wat meteen opvalt in deze game is dat de personages nu echt praten. Dit ontbrak in het eerste deel, maar dat vond ik toen niet storend. Het maakt het wel een stuk leuker met stemmetjes moet ik nu toegeven. In dit avontuur krijgen Mickey en Oswald hulp van de slechterik, Doctor Mad. Althans slecht, de beste man zegt dat hij zijn leven heeft verbeterd. Het is echter de vraag of hij de waarheid spreekt.

Je komt diverse puzzels tegen tijdens het avontuur en dat maakt Disney Epic Mickey 2: The Power of Two een zeer gevarieerde game. De muziek en verwijzingen naar allemaal bekende Disney-films, waarin hier en daar gezongen wordt, zijn totaal niet storend en maken het verhaal compleet als een echt Disney-avontuur.

Een avontuur voor met zijn tweeën

Het is nu ook mogelijk om de game met zijn tweeën te spelen, in tegenstelling tot het eerste deel. Je speelt met Mickey en de tweede speler neemt de rol in van Oswald (of andersom). Het is de bedoeling dat je elkaar door het level heen helpt.

De een speelt met Mickey met de magische kwast waarmee je objecten kunt laten verdwijnen of tevoorschijn kan laten toveren. De andere speler speelt met Oswald, die met zijn oren een propeller maakt om op die manier van A naar B te kunnen vliegen. Oswald heeft een soort stroomschokwapen waarmee hij de vijand bestookt.

De game heeft een eenvoudige drop-in co-op-systeem. Je kunt het avontuur dat je alleen speelt, met zijn tweeën voortzetten, bijvoorbeeld als een maat ineens op bezoek komt. Het maakt de game een stuk leuker. Het is wel zo dat je goed op elkaar moet zijn ingesteld, anders zal het knap lastig worden als je sommige opdrachten samen moet uitvoeren. Je moet bijvoorbeeld in bepaalde opdrachten onder Oswald hangen, terwijl hij van de ene naar de andere kant vliegt.

De game laat wat steken vallen

Het is hartstikke cool om de game met zijn tweeën te spelen, maar toch laat de game hier en daar wat steken vallen. De reden van dit alles is beetje een combinatie van meerdere factoren. Maar voor een groot deel komt het door de camera die nog steeds niet helemaal meewerkt. De camera blijft soms op een bepaalde positie hangen, net wanneer je wilt springen. Hierdoor kom je niet op de plek uit waar je naar toe wilde. Het is nu wel mogelijk om de camera zelf te draaien, zodat je hem op een andere positie kunt zetten, maar het is af en toe net een handeling te veel. Het is wel een verbetering ten opzichte van het eerste deel.

Daarnaast laat de uitleg bij sommige opdrachten wat te wensen over. Dit omdat de uitleg te laat kwam, waardoor je verdwaalt in het avontuur. Zo zijn de verborgen gebieden niet meer goed aangegeven, zoals in het eerste deel wel zo was. Zo ben je soms even bezig om te ontdekken waar je heen moet. Het lijkt me niet dat de ontwikkelaar dat zo had bedoeld. Je kunt de opdrachten zo vaak opnieuw als je maar nodig hebt, alleen hebben de meeste kinderen niet zoveel geduld.

Het eindoordeel van Alex Zweers

We kregen de game Disney Epic Mickey 2: The Power of Two al in oktober op de redactie binnen. Daaruit kunnen we concluderen dat de game allang af was, maar dat de uitgever op het juiste moment heeft afgewacht om de game uit te brengen. Ze hadden nog wel wat kunnen verbeteren aan een aantal puntjes, zoals dat het niet altijd duidelijk is aangegeven wat je moet doen. De graphics zijn net als het eerste deel uitstekend en net nog even iets mooier op de PlayStation 3 en de Xbox 360. Hoewel de game het leukste speelt met de PlayStation Move, speelde de game ook prima met de controller.

• Drop-in co-op-systeem
  • Veel verschillende puzzels
  • Ademt Disney
  • Lekkere sfeer
  • Camera werkt niet altijd mee
  • Niet altijd duidelijk wat je moet doen
  • Loopt soms zijn doelgroep voorbij
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

Disney Epic Mickey

Disney Interactive Studios