Review: Dishonored: The Brigmore Witches Pc

Dishonored beoordeelden we in oktober 2012 met maar liefst vier sterren. De nieuwe IP gooide overal hoge ogen, al was de speelduur van de game niet al te lang. Met downloadable content wordt dit sindsdien periodiek rechtgetrokken. De twee minder verhaalgerichte packs daargelaten, is The Brigmore Witches nu de tweede echte toevoeging aan Dishonored. Wederom kruipen we in de huid van Daud, om ons richting het einde van deze zijvertelling te manoeuvreren.

Daud

Iedereen die Dishonored heeft gespeeld weet het nog wel: al snel in de game wordt de keizerin door een mysterieus figuur om het leven gebracht. Dit diende als startschot voor het verhaal in het origineel, dat met hoofdpersoon Corvo werd doorlopen. In The Knife of Dunwall, de eerste grote uitbreiding voor Dishonored, kropen we al in de huid van Daud, de zojuist genoemde mysterieuze moordenaar, en in The Brigmore Witches is dit wederom het geval.

The Brigmore Witches begint meteen heftig met een duel tussen jou, Daud, en Corvo, om daarna soepel over te gaan in de vertrouwde Dishonored-gameplay. Het verhaal lijkt zich in eerste instantie niet direct te focussen op de heksen, wat de titel doet vermoeden, maar mondt vrij natuurlijk uit in meerdere confrontaties met deze pittige dames. Toch zijn ook in deze uitbreiding het toneel en Dauds arsenaal aan mogelijkheden weer de werkelijke drijfveer en is het verhaal slechts een excuus om je sierlijk en naar eigen invulling door de sfeervolle wereld te bewegen. Dit zorgt er tevens voor dat spelers die The Knife of Dunwall eerder oversloegen, gemakkelijk evenveel plezier uit deze nieuwe content zullen halen als de spelers die wel helemaal op de hoogte zijn van Dauds eerdere avonturen.

Bekende blauwdruk, nieuwe foefjes

Hoewel de blauwdruk van Dishonored ook de basis vormt voor het viertal missies uit The Brigmore Witches, is er toch het een ander aan deze formule toegevoegd. Naast nieuwe upgrades, krachten, wapens en gadgets, zijn het vooral de 'favors' die deze uitbreiding werkelijk onderscheiden van de basisgame. Voor elke missie kun je besluiten om 'n of meerdere favors te kopen. Zo kun je ervoor kiezen om advies te krijgen van een insider, waardoor je beter weet wat je verderop te wachten staat. Een andere favor betreft simpelweg een kist met wat bruikbare accessoires zoals health- of mana-elixers, granaten of kogels, een andere variant juist weer toegang tot een geheime doorgang.

Andere keren wordt de speler, die kiest voor een bepaalde favor, getrakteerd op een extra Rune, die na het vinden gebruikt kan worden om de krachten van Daud op te waarderen. Dit zal Dishonored-spelers bekend in de oren klinken, want ook daar was het vooral het zoeken naar Runes en Bone Charms dat de klok sloeg. Beiden zijn ook in The Brigmore Witches nadrukkelijk aanwezig. Bovendien kan dit ervoor zorgen dat je na voltooiing nog eens terug zal keren naar een level, om toch nog even alle Runes en/of Bone Charms te verzamelen. Maar ook de minder verzamellustige spelers zullen op zoek moeten, want door het verzamelen wordt Daud merkbaar sterker en wordt het avontuur dan ook stukken draaglijker; qua moeilijkheid wel te verstaan.

Vooral richting de ontknoping wordt The Brigmore Witches namelijk wat pittiger dan je gewend bent. De bekende vijanden verdwijnen dan van het toneel en een aantal nieuwe soorten zullen zich laten zien. Hoewel ik mezelf typeer als een uitstekende 'sneakert', waande ik mij in deze uitbreiding meerdere keren in een hevig gevecht. Het lijkt er dan ook op dat The Brigmore Witches, naarmate het verhaal vordert, zich minder focust op sneaken en meer op combat, daar je ook veelvuldig wordt gewezen op de verschillende granaten, mijnen en darts die onder andere in de levels liggen verspreid. Dit wil niet zeggen dat het gesluip richting het einde volledig verdwijnt, maar het wordt de speler weldegelijk lastiger gemaakt.

Tien maanden later

The Brigmore Witches komt tien maanden na het verschijnen van Dishonored uit en het was dan ook even afwachten hoe gemakkelijk het was om weer in de geprezen Steampunk-stijl te komen. Vrees niet, binnen tien minuten zul je het beseffen: je bent nooit weggeweest. De gameplay van Dishonored lijkt een tweede natuur, want binnen mum van tijd haalde ik Dauds mes alweer langs ontelbare kelen. Daarnaast ligt The Brigmore Witches voor een tientje in de digitale schappen, misschien een wat hoge prijs als je dit vergelijkt met de volledige game, die nog maar het drievoudige daarvan kost. Toch heb ik me met deze content meer vermaakt dan met menig andere, volledige game dit jaar. Je zult er binnen een uur of vier wel doorheen zijn, maar ben je bereid te investeren in het verzamelen en ontdekken van alle facetten uit deze uitbreiding, dan kun je daar gerust een tweetal uur bij optellen.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

The Brigmore Witches dient als een tweede pleister op de wond die de ietwat korte speelduur van de volledige game vorig jaar bij menig speler achterliet. De uitbreiding bouwt voort op The Knife of Dunwall, maar is ook geschikt voor spelers die die content om welke reden dan ook hebben gemist. De blauwdruk van Dishoroned wordt niet losgelaten, maar aangevuld met flink wat nieuwe foefjes, waarvan de favors nog wel het meest in het oog springen. The Brigmore Witches biedt precies dat, wat iedere Dishonored-speler al sinds het voltooien van het origineel wil: meer.

• Bekende blauwdruk
  • Veel content
  • Favors