Review: Dishonored: Death of the Outsider PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 21:11

Met Dishonored: Death of the Outsider brengen Bethesda en Arkane Studios een mooi eind aan de Kaldwin-arc van de Dishonored-serie. Kruip in de huid van Billie Lurk en keer terug naar de stad Karnaca om haar oud mentor Daud te vinden. Met nieuwe vaardigheden en zonder het teken van de Outsider, ben je vrij om deze stad volledig te onderzoeken en de geheimen rondom het verleden van de Outsider te ontrafelen.

[Kopje]Een pittige tante[/Kopje]
Een aantal maanden nadat Emily Kaldwin en Corvo Attano, de hoofdpersonages van de voorgaande Dishonored-games, de stad hebben verlaten, komt Billie Lurk, ons hoofdpersonage, terug naar Karnaca om de schuilplaats van haar mentor Daud te zoeken. Na hem gevonden te hebben, heeft hij haar hulp nodig bij het vermoorden van 'n van de meest mysterieuze personages van deze serie: de Outsider. Door middel van het ondervragen van contactpersonen en verzamelen van informatie rondom de Outsider, krijgen we steeds meer te weten over de achtergrond van deze demi god. Echter heeft Lurk niet, zoals de hoofdpersonages in voorgaande games, het teken van de Outsider. Dit geeft ons de mogelijkheid om de stad volledig te onderzoeken zonder constant bekeken te worden door een hogere macht.

De game start in de schuilplaats van Billie Lurk, The Dreadful Wale. Deze plaats ligt bezaaid met papieren, krantenartikelen en posters die je meer inzicht geven in de gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan (of die nu spelen) in de stad en in Billie's leven. Dit is echter ontzettend veel leeswerk en geeft de game weliswaar een goede start qua verhaal en motief, maar een trage opbouw op het gebied van gameplay. Bewapend met een uitrusting die zowel dodelijk als niet-dodelijk kan zijn, kun je de missies naar je eigen hand zetten. Elke missie staat centraal aan het verwerven van informatie over de Outsider. Echter zijn er een aantal optionele side-quests om meer tijd te besteden in desbetreffende opdrachten en omgevingen. Daarnaast krijg je een persoonlijke beoordeling aan het einde van elke missie: hoe vaak je ontdekt bent, hoeveel mensen je hebt gedood, et cetera.

[Kopje]Expert sluipmoordenaar in een kleine stad[/Kopje]
In elke missie lopen NPC's rond waarmee je interactie kunt hebben. Zo kun je ervoor kiezen om bepaalde personages te vermoorden en riskeren om ontdekt te worden, of juist voorzichtig om ze heen te sluipen. Daarnaast heeft ons hoofdpersonage verschillende vaardigheden die zij kan gebruiken om deze NPC's te manipuleren en haar doel te bereiken. Zo is er Displace, waarmee Billie naar een plek kan teleporteren waardoor zij zichzelf ongezien kan verplaatsen. Ook kan ze de identiteit van een personage voor korte tijd aannemen met Semblance, waardoor bepaalde gebieden zonder problemen te bereiken zijn. Met Foresight kan Billie zich als een soort fantoom bewegen en verschillende voorwerpen en personen markeren. Daarnaast beschikt ze ook over de extra vaardigheid: Rat's Whisper. Hiermee kan zij luisteren naar de gedachten van verscheidene ratten en zo nieuwe informatie verwerven. Deze combinatie van vaardigheden kan soms gelimiteerd aanvoelen in vergelijking met de vorige games. Echter wanneer je de game hebt uitgespeeld, wordt de Original Game+-modus vrijgegeven. Hierin worden Billie's vaardigheden vervangen met Blink, Domino en Dark Vision, de vaardigheden uit Dishonored 2.

Zelf speel ik meer sluipend dan agressief in dit soort games, waardoor ik zoveel mogelijk uit het zicht van vijanden probeer te blijven. Hierdoor kan ik de omgeving goed bestuderen en ben ik zeker onder de indruk van het detail dat in de stad is gestoken. Daarnaast heeft bijna ieder personage een dialoog (met zichzelf, of met andere NPC's) waarmee de uitstekende voice-acting in deze game zeker tot zijn recht komt. De makers vertellen constant dat Dishonored je de vrijheid geeft die je nodig hebt om een missie te voltooien, echter is deze vrijheid erg beperkt en word je vaak gedwongen om de juiste kant op te gaan wat de stad erg klein laat voelen. Ook wilde ik meer geld verdienen door het voltooien van verschillende side-quests. Per missie krijg je een aantal contracten waarin een side-quest staat uitgelegd. Echter is het aantal side-quests in deze game vrijwel nihil, waardoor ik door de game heen vloog en dus zo uitgespeeld was.

Het eindoordeel van Laura van Dongen

Dishonored: Death of the Outsider is een zeer mooie game met een goed verhaal. Het geeft net genoeg antwoorden op de vragen die opkwamen bij de voorgaande games. Echter verloor ik soms de aandacht om ieder artikel en dagboekpagina door te lezen, zeker tijdens de latere missies waar het leeswerk exponentieel toenam. En ja, het is een (te) korte stand-alone game en dat was op te lossen door middel van het toevoegen van meer side-quests, maar het is zeker een waardige game in de Dishonored-serie. De game brengt de goede mysterieuze en spannende sfeer, die we kennen van de Dishonored-reeks, en geeft de juiste voldoening wanneer je een missie hebt voltooid zonder te zijn ontdekt, of juist wanneer je een mes door de keel van de vijand steekt.

• Mooie visuals, mooi detail
  • Uitstekende Voice-acting
  • Goed verhaal